Stage als statutair

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Strijkregel
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Stage als statutair

Bericht door Strijkregel »

Beste,

Ik ben begonnen bij de spoorwegen vorig jaar op 20 augustus 2018. Als statutair in stage.
Op papier staat er dat de stage 12 maand duurt, indien je ziek bent, wordt het verlengd tot je de normale duur van 12 maand hebt bereikt.

Nu heb ik namelijk 0 ziektedagen, en ik ben al langer dan 12 maand binnen. Het probleem is dat men met bepaalde regularisatie voorwaarden zit, dat ik nog niet heb. Omdat de examens in Brussel zo lang duren... In principe moet ik 7 modules volgen, ik heb er nog maar 3 gedaan.
In principe heb je ook 4 evaluaties die drie maandelijks zijn. Heb er momenteel 3 gedaan, eerste 2 geslaagd, 3de gebuist (kleine veiligheidsfout), maar meestal buizen ze je met opzet, om nadien de kans te krijgen om weer in een stijgende lijn te gaan. Voor mijn examens in Brussel ben ik de beste van mijn lichting.

Van mijn onmiddellijke chef heb ik te horen gekregen dat ik geen schrik moet hebben voor afdanking, indien ik zelf niet slaag, wordt ik verlaagd van rang maar in dienst gehouden. Omdat ze in het algemeen tevreden zijn over ik. Sommige beweren zelf omdat ik langer dan 12 maand binnen ben, ze me in principe niet zouden kunnen afdanken, omdat ik in die eerste 12 maand met alles in orde was.

Een stage verlenging heb ik nog niet gekregen, het zou ook absurd zijn, omdat het niet mijn schuld is dat ik nog in stage ben.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Stage als statutair

Bericht door Asterix »

Neem anders eens contact op met de vakbond?

Ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt destijds. Ik diende een tijdje te wachten vooraleer ik mijn opleiding kon aanvatten. Toen was de boodschap gelijkaardig: 'Wie niet slaagt, zit in de problemen.' Het gevolg was dat ik een jaar na indiensttreding nog volop in mijn opleiding zat. Na het slagen voor al de proeven kreeg ik een brief van HR Rail - maanden ervoor gedateerd - dat ik mijn jaar succesvol had rondgemaakt en ik dus definitief benoemd was. Dat zijn truken van de foor.

Doe gewoon je uiterste best en het administratieve gedeelte wordt nadien wel in orde gebracht. Succes!
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Stage als statutair

Bericht door HLE18 »

Is normaal dat het allemaal een beetje vertraging oploopt en langer dan 12 maanden zal duren voor regularisatie in orde is. Ik zou niet te veel zorgen maken.
Plaats reactie