Ik werk ongeveer iets meer dan een jaar als gespecialiseerd Vakbediende sporen bij infrabel.
Normaal werk je in dagdienst van 7u30 tot 16u, met geregeld ééns weekendwerk of nachtwerk, dit verschilt per post. Op sommige posten kan men overdag geen buitendienststelling krijgen van het spoor, dus voor bepaalde werken is nachtwerk vereist.
Het loon valt redelijk goed mee. In principe verdien je altijd meer dan je basis wedde door extra premies.
Als gespecialiseerd vakbediende sporen rang 7 heb je wel nog redelijk veel verantwoordelijkheid. En veel lessen, VBUW, spoor buiten dienst vragen, leider van het werk, kraan begeleider, werk treinbegeleider... Ect. Hou er wel rekening mee dat je opleiding lang kan duren. Ik ben nu 15 maand bezig, en nog altijd in "stage" zogezegd.
Ze lopen achter in Brussel.
Fysiek kan het soms zwaar zijn, er zijn dagen dat het zwaar is, en dagen dat men letterlijk niets doet
Op vlak van verlof, zit je bij infrabel wel zeer goed. Zeer flexibel.
De graden of doorgroeimogelijkheden zijn meestal
- Vakbediende Sporen graad 9
- Gespecialiseerd Vakbediende Sporen graad 7
- Baas Vakbediende Sporen graad 6
- Technicus Spoorwerken graad 5
- 1ste Technicus Spoorwerken graad 5-4?
- TOS (technische ondersectorchef) graad 4
- TS (technische sector chef)
- 1ste TS
- ingenieurs en hogere kaderleden.
Er is bij de dienst filière sporen wel een plan om nieuwe graden in te voeren, moet nog besproken worden met de vakbond... Gespecialiseerd Vakbediende sporen wordt Gespecialiseerd Operator Tracks. Vakbediende wordt Operator Tracks, Baas Vakbediende Sporen wordt Toezichter Operator Tracks, en Coordinator Tracks is een nieuwe graad.