Pagina 1 van 1

Gespecialiseerd vakbediende sporen

Geplaatst: 10 okt 2019, 22:32
door 4troversion
Hallo, even mijzelf voorstellen!

Ik ben 32 jaar, ben een aantal jaar geleden gebuisd in fase 3 voor treinbestuurder bij Logistics, het huidige Lineas. Ik heb daar toch wel een serieuze slag van gekregen. Maar bij De Lijn ben ik nu bus en trambestuurder, in mijn eigen stad.
Ik doe mijn job graag, het betaald ook enorm goed, je kan veel extra werken.

Toch blijf ik de spoorweg missen.

Ik mag starten als vakbediende bij Infrabel, de job en doorgroeimogelijkheden spreken mij enorm aan (Infrabel zegt dat je zelf beslist welke kant je carrière gaat).

Maar ik twijfel over het loon, volgens mijn simulatie zou ik een €1700 netto verdienen, en €1000 vakantiegeld hebben, hoe zit dat in de praktijk? Ik heb netto gemiddeld €2300 per maand, en netto €5000 vakantiegeld als arbeider.

Het nettoloon is ook goed bij Infrabel in combinatie met weekends en occasionele nachten, maar het vakantiegeld houdt mij tegen om de stap te zetten.

Het scheelt toch énorm, zeker in combinatie met mijn huidig hoog nettoloon.

Wie kan er mij helpen om de juiste beslissing te nemen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk



Re: Gespecialiseerd vakbediende sporen

Geplaatst: 11 okt 2019, 00:10
door groentje
Moeilijk te zeggen, als vakbediende zal je vaak 's nachts moeten werken (want veel werken worden gepland buiten de normale verkeersperiodes), en in het weekend. Dat heeft een positieve invloed op je inkomen, maar ook een minder positieve invloed op je sociale leven. Vergelijk dat met trambestuurder, je werkt misschien uren 's ochtends vroeg en 's avonds laat, en occassioneel in het weekend, maar dat is niet helemaal te vergelijken met weken in nachtritme. De doorgroeimogelijkheden zijn er zeker, de spoorwegen zijn een grote boîte, voor wie een beetje ambitie en inzet toont, kan je carrière zeker positief evolueren. Geen idee wat de mogelijkheden zijn bij De Lijn (of wie het ooit misschien overneemt, het regionale en stedelijke vervoer zit in stormachtig weer, momenteel, nog meer dan het spoor), maar ik wil gerust bevestigen dat dat een van de voordelen is van het spoor.
Qua verloning denk ik dat je er netto wel op vooruit zal gaan, eerlijk gezegd, maar trambestuurder is ook een geweldige job. Het is echter aan jou om te beslissen of je de sprong waagt naar iets waar je iets nieuw, of blijft waar je je weg kent.

Re: Gespecialiseerd vakbediende sporen

Geplaatst: 11 okt 2019, 00:18
door 4troversion
groentje schreef:Moeilijk te zeggen, als vakbediende zal je vaak 's nachts moeten werken (want veel werken worden gepland buiten de normale verkeersperiodes), en in het weekend. Dat heeft een positieve invloed op je inkomen, maar ook een minder positieve invloed op je sociale leven. Vergelijk dat met trambestuurder, je werkt misschien uren 's ochtends vroeg en 's avonds laat, en occassioneel in het weekend, maar dat is niet helemaal te vergelijken met weken in nachtritme. De doorgroeimogelijkheden zijn er zeker, de spoorwegen zijn een grote boîte, voor wie een beetje ambitie en inzet toont, kan je carrière zeker positief evolueren. Geen idee wat de mogelijkheden zijn bij De Lijn (of wie het ooit misschien overneemt, het regionale en stedelijke vervoer zit in stormachtig weer, momenteel, nog meer dan het spoor), maar ik wil gerust bevestigen dat dat een van de voordelen is van het spoor.
Qua verloning denk ik dat je er netto wel op vooruit zal gaan, eerlijk gezegd, maar trambestuurder is ook een geweldige job. Het is echter aan jou om te beslissen of je de sprong waagt naar iets waar je iets nieuw, of blijft waar je je weg kent.
Ja, het is een geweldige job bij De Lijn, en de uren zijn vooral overdag.

Maar ik twijfel énorm.
Mijn jurygesprek is wel twee jaar geldig, misschien nog eventjes wachten en goed nadenken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk


Re: Gespecialiseerd vakbediende sporen

Geplaatst: 12 okt 2019, 21:07
door Strijkregel
Ik werk ongeveer iets meer dan een jaar als gespecialiseerd Vakbediende sporen bij infrabel.

Normaal werk je in dagdienst van 7u30 tot 16u, met geregeld ééns weekendwerk of nachtwerk, dit verschilt per post. Op sommige posten kan men overdag geen buitendienststelling krijgen van het spoor, dus voor bepaalde werken is nachtwerk vereist.
Het loon valt redelijk goed mee. In principe verdien je altijd meer dan je basis wedde door extra premies.

Als gespecialiseerd vakbediende sporen rang 7 heb je wel nog redelijk veel verantwoordelijkheid. En veel lessen, VBUW, spoor buiten dienst vragen, leider van het werk, kraan begeleider, werk treinbegeleider... Ect. Hou er wel rekening mee dat je opleiding lang kan duren. Ik ben nu 15 maand bezig, en nog altijd in "stage" zogezegd.
Ze lopen achter in Brussel.

Fysiek kan het soms zwaar zijn, er zijn dagen dat het zwaar is, en dagen dat men letterlijk niets doet :)
Op vlak van verlof, zit je bij infrabel wel zeer goed. Zeer flexibel.

De graden of doorgroeimogelijkheden zijn meestal
- Vakbediende Sporen graad 9
- Gespecialiseerd Vakbediende Sporen graad 7
- Baas Vakbediende Sporen graad 6
- Technicus Spoorwerken graad 5
- 1ste Technicus Spoorwerken graad 5-4?
- TOS (technische ondersectorchef) graad 4
- TS (technische sector chef)
- 1ste TS
- ingenieurs en hogere kaderleden.


Er is bij de dienst filière sporen wel een plan om nieuwe graden in te voeren, moet nog besproken worden met de vakbond... Gespecialiseerd Vakbediende sporen wordt Gespecialiseerd Operator Tracks. Vakbediende wordt Operator Tracks, Baas Vakbediende Sporen wordt Toezichter Operator Tracks, en Coordinator Tracks is een nieuwe graad.

Re: Gespecialiseerd vakbediende sporen

Geplaatst: 12 okt 2019, 21:14
door 4troversion
Strijkregel schreef:Ik werk ongeveer iets meer dan een jaar als gespecialiseerd Vakbediende sporen bij infrabel.

Normaal werk je in dagdienst van 7u30 tot 16u, met geregeld ééns weekendwerk of nachtwerk, dit verschilt per post. Op sommige posten kan men overdag geen buitendienststelling krijgen van het spoor, dus voor bepaalde werken is nachtwerk vereist.
Het loon valt redelijk goed mee. In principe verdien je altijd meer dan je basis wedde door extra premies.

Als gespecialiseerd vakbediende sporen rang 7 heb je wel nog redelijk veel verantwoordelijkheid. En veel lessen, VBUW, spoor buiten dienst vragen, leider van het werk, kraan begeleider, werk treinbegeleider... Ect. Hou er wel rekening mee dat je opleiding lang kan duren. Ik ben nu 15 maand bezig, en nog altijd in "stage" zogezegd.
Ze lopen achter in Brussel.

Fysiek kan het soms zwaar zijn, er zijn dagen dat het zwaar is, en dagen dat men letterlijk niets doet :)

Op vlak van verlof, zit je bij infrabel wel zeer goed. Zeer flexibel.
Hallo

Dankjewel strijkregel voor de info. Daar ben ik veel mee, het leven zit vol moeilijke keuzes!

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk


Re: Gespecialiseerd vakbediende sporen

Geplaatst: 12 okt 2019, 21:17
door Strijkregel
Heb nog iets vergeten te vermelden in mijn post :) heb het wat aangepast.

Re: Gespecialiseerd vakbediende sporen

Geplaatst: 03 dec 2019, 21:17
door 4troversion
Strijkregel schreef:Heb nog iets vergeten te vermelden in mijn post :) heb het wat aangepast.
Dankjewel voor alle info.

Gisteren geslaagd voor het jurygesprek treinbestuurder bij de NMBS. Dit spreekt mij toch meer aan. Heb besloten om dit dan te doen. Enkel nog de medische testen bij het CPS vooraleer ik aan de opleiding mag starten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk