Kleuren gestoord als trein bestuurder

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Jengelen

Kleuren gestoord als trein bestuurder

Bericht door Jengelen »

Effe een vraagje, ik ben kleur gestoord, dit houd in dat ik alle kleuren wel zie maar nooit slaag op de standaard test die de meeste hiervoor gebruiken( gekleurde bollen waar je een cijfer in moet zien). Word deze test eigenlijk ook gebruikt bij de nmbs bij de medische keuring of zijn er nog andere hier die dit probleem hebben en toch bestuurder zijn?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kleuren gestoord als trein bestuurder

Bericht door jan_olieslagers »

Niet dat ik een antwoord heb, verre van; maar om de vraag scherper te stellen: wordt er bedoeld een Ishihara-test ? https://en.wikipedia.org/wiki/Ishihara_test
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Kleuren gestoord als trein bestuurder

Bericht door Zwoopaman »

Die test met gekleurde bollen waar je cijfers in moet zien wordt inderdaad gebruikt en ik heb al vernomen dat mensen dier hier niet in slagen, niet in aanmerking komen als treinbestuurder. Maar om echt zeker te zijn kan je dit best navragen bij de NMBS zelf.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Kleuren gestoord als trein bestuurder

Bericht door Steve »

Zie https://www.despoorwegenwervenaan.be/in ... e-criteria waar toch staat "Laat je kleurenzicht op voorhand nakijken. Elke afwijking in het kleurenzicht geeft aanleiding tot een ongeschiktheid."

In de gedetailleerde eisen waar naar verwezen wordt, vind je dit terug rond kleur- en contrastwaarneming:
normale kleurwaarneming, vast te stellen aan de hand van een erkende test zoals Ishihara, zo nodig aangevuld met een andere erkende test; - gezichtsveld : volledig; - [1 gezichtsvermogen voor beide ogen : doeltreffend;]1 - binoculair gezichtsvermogen : doeltreffend; - herkenning van kleursignalen : de test is gebaseerd op herkenning van enkelvoudige kleuren en niet op relatieve verschillen; - contrastwaarneming : goed;
Plaats reactie