Mondeling examen voor onderstationschef.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
SD28

Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door SD28 »

Vandaag bericht gekregen dat ik geslaagd ben (10/20) voor het schriftelijk gedeelte.
Ik mag dus maw doorgaan naar het mondelinge gedeelte.
Mijn vraag is , wat moet ik me daarbij voorstellen?? Zijn er hier mensen die deze proef al moeten doorstaan hebben?
Is dit haalbaar indien je voor het schriftelijke 50 procent hebt gehaald en de verreiste voor de gehele proef 60 procent bedraagt?
Alvast bedankt!!
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Waarom niet?
Dat schriftelijk gedeelte peilt naar algemene kennis, en naar je vaardigheid om informatie vast te houden. 10/20 is op de nipper, maar veel inzet en interesse in de job kunnen toch de brug maken.
Het mondeling gedeelte gaat meer in op je interesse voor de job, legt je enkele situaties voor, en probeert in te schatten of je leiding kan geven aan je seingevers (als je op een blokpost zit), of je wat stressbestendig bent, kijken of je een beetje inzicht hebt in de functie (als je hebt opgelet tijdens de voorstelling, helpt ook).

Ik heb die test doorstaan, aangezien ik net mijn 1e module heb afgewerkt. Met succes :wink:
SD28

Bericht door SD28 »

groentje schreef:Waarom niet?
Dat schriftelijk gedeelte peilt naar algemene kennis, en naar je vaardigheid om informatie vast te houden. 10/20 is op de nipper, maar veel inzet en interesse in de job kunnen toch de brug maken.
Het mondeling gedeelte gaat meer in op je interesse voor de job, legt je enkele situaties voor, en probeert in te schatten of je leiding kan geven aan je seingevers (als je op een blokpost zit), of je wat stressbestendig bent, kijken of je een beetje inzicht hebt in de functie (als je hebt opgelet tijdens de voorstelling, helpt ook).

Ik heb die test doorstaan, aangezien ik net mijn 1e module heb afgewerkt. Met succes :wink:

Dank je voor je reactie!!

1.Kan ik me daar op voorbereiden op vlak van enkele (probleem)situtaties?? -> misschien terug te vinden op het internet?

2.Klopt het dat er bij het schriftelijke gedeelte slechts 25 procent doorgaat naar de volgende ronde?


Groeten.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Niet dat ik weet. Op beide vragen, trouwens.
Weet wel, dat de kans heel groot is, dat je in Brussel beland, de opleiding gebeurt waar er plaats is, maar de meeste vacatures zijn in Brussel. Van onze groep van ca. 20 was er 1 iemand voor Leuven, 2 voor Antwerpen-Berchem, en al de anderen voor Brussel (met 2 voor resp. Brussel Noord en Brussel Zuid, de rest voor NDN).
De opleiding kost de NMBS wel heel wat geld, dus willen ze zo weinig mogelijk uitvallers. Vandaar dat ze inderdaad behoorlijk streng zijn.

Echt voorbereiden kan je zo'n gesprek niet, maar eventueel enkele zaken op voorhand op een rijtje zetten, kan er wel voor zorgen dat je rustiger bent tijdens het gesprek. Stel jezelf de vraag, waarom je aan de slag wil als onderstationchef, bij de NMBS, als leidinggevende op de post... En waarom je daar volgens jou ook goed in zou zijn. Kijk ook eens naar relevante ervaring die je hebt, ben je bijvoorbeeld verantwoordelijke geweest van een scoutskamp, of zo. En als je een CV hebt opgestuurd, kan het zeker ook geen kwaad eens te kijken wat je daar allemaal hebt opgeschreven, geen idioter zicht dan een sollicitant die moet antwoorden dat het zou kunnen dat hij ooit nog bij die werkgever heeft gewerkt.

Ach, hou je zenuwen onder controle, en het loopt wel los.
SD28

Bericht door SD28 »

Dank je "groentje" !

Ik ben weer een stap wijzer geworden, een keer goed diep ademhalen en tkomt wel los zeker?
Ik hoop alvast dat ik die 14/20 haal! Het zou een mooi eindejaarscadeau voor me zijn :)

Indien nog suggesties, voorstellen vuur ze maar gerust af!

Greetz.
WannaBe

Bericht door WannaBe »

wwwww
Laatst gewijzigd door WannaBe op 16 aug 2007, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

groentje schreef:de rest voor NDN).
Je zit toch ook niet daar?
SD28

Bericht door SD28 »

WannaBe schreef:Ik startte ooit een topic dat nogal uitgebreid werd na een tijdje (cfr het aantal views ,o). Onder "algemeen" => aardrijkskunde, geschiedenis, OSTCH. Staat veel nuttige info onder...

Groet,
WB


Dank je, heb ik ondertussen ook aandachtig doornomen.
Zit gewoon wat verveeld met die 10/20 is niet bepaald een goeie score, ik zal zeker op dat mondelinge alles geven maar dan moet ik minimum 14/20 halen + is dit wel realistisch?
:oops: :oops:
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Zelfs als je geen 14 haalt, is dat nog geen ramp, hé. Er zullen nog genoeg vacatures volgen, ook voor O/STCH. En met dat tikkeltje meer (werk-)ervaring haal je wellicht ook op het schriftelijk wat meer.
En ja, ik word ook trein(ont)regelaar, e49memling.
:lol:
SD28

Bericht door SD28 »

groentje schreef:Zelfs als je geen 14 haalt, is dat nog geen ramp, hé. Er zullen nog genoeg vacatures volgen, ook voor O/STCH. En met dat tikkeltje meer (werk-)ervaring haal je wellicht ook op het schriftelijk wat meer.
En ja, ik word ook trein(ont)regelaar, e49memling.
:lol:

Stel dat ik het dus niet haal , mag men zich dan een 2e keer inschrijven voor de vacature van onderstationschef?
paljas

Bericht door paljas »

Tuurlijk datte... Allé, da was vroeger toch zo.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

niet onder hetzelfde berichtnr, elke vacature komt uit met een nr van bericht, voor elk bericht kan je u maar 1 keer inschrijven, dus enkel hopen dat ze geregeld een nieuw bericht van aanwerving uitbrengen (dit nr is terug te vinden op uw briefwisseling)
paljas

Bericht door paljas »

Steven schreef:niet onder hetzelfde berichtnr, elke vacature komt uit met een nr van bericht, voor elk bericht kan je u maar 1 keer inschrijven, dus enkel hopen dat ze geregeld een nieuw bericht van aanwerving uitbrengen (dit nr is terug te vinden op uw briefwisseling)
Idd, nu da ge het zegt!
Mea Culpa!
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Steven was me voor. :D
Dus niet onmiddellijk, maar wellicht snel genoeg erna.
SD28

Bericht door SD28 »

Wat ik me afvraag, hoe ga je daar naar een mondeling examen?
In pak of casual?
Plaats reactie