Mondeling examen voor onderstationschef.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
beowulf

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door beowulf »

Hallo allemaal,

Verleden week kreeg ik mijn uitnodiging in de bus voor het mondeling examen onderstationchef infrabel. Gaat door op 1 juni. Hopelijk kan ik hier wat info vinden over het soort vragen die gesteld gaan worden. (blijkbaar veel over de inhoud van de job) Mondelinge examens zijn niet mijn sterkste punt, dus ik zou mij zo goed mogelijk willen voorbereiden. Zitten er hier soms nog mensen die hun mondeling binnenkort moeten afleggen?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door groentje »

Heb je de zoekfunctie al eens gebruikt?

Soit, het mondeling examen is een vrij klassiek sollicitatiegesprek, waarin je gevraagd wordt naar je motivatie en je doelen (waar wil je over x aantal jaren staan, bijvoorbeeld), soms ook hoe je zou reageren in een bepaald rollenspel, en wat je hebt onthouden van de voorstelling (hoe ziet de NMBS-groep eruit...).
beowulf

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door beowulf »

groentje schreef:Heb je de zoekfunctie al eens gebruikt?
Jup jup. Was gisteren al de topics aan het doornemen. :)
Tom046

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door Tom046 »

Hallo,

Ik moet ook binnenkort mijn sollicitatiegesprek doen voor onderstationchef infrabel.

Iemand een idee wat voor kledij dat ze verwachten dat je draagt?
vb. moet je in kostuum zijn?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door groentje »

Ik was niet in kostuum, maar had wel een hemd aan (ik draag wel graag hemden).
Verzorg je uiterlijk gewoon, scheer je, bijvoorbeeld (tenzij je een baard draagt), zorg dat je kledij gestreken is, of in elk geval kreukvrij, maar laat het niet alle aandacht naar zich toetrekken. Je solliciteert tenslotte niet voor een directeursfunctie.
beowulf

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door beowulf »

Ik ga ook gewoon in hemd (ben een collega hemdenliefhebber). Zit het gemakkelijkst vind ik. Zonder das toch, heb liever dat bovenste knopje los.

Ik ben ondertussen heel dit forum aan het doorzoeken. Zal in de loop van volgende week eens alle quotes in 1 bericht plakken. Groentje zijn hemdenvoorkeur ben ik bijvoorbeeld al zeker in 4 topics tegengekomen :)

Misschien nog leuk om weten: vandaag stond er een artikel in de standaard over nmbs/infrabel.
sweetykaro

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door sweetykaro »

beowulf schreef:Ik ga ook gewoon in hemd (ben een collega hemdenliefhebber). Zit het gemakkelijkst vind ik. Zonder das toch, heb liever dat bovenste knopje los.

Ik ben ondertussen heel dit forum aan het doorzoeken. Zal in de loop van volgende week eens alle quotes in 1 bericht plakken. Groentje zijn hemdenvoorkeur ben ik bijvoorbeeld al zeker in 4 topics tegengekomen :)

Misschien nog leuk om weten: vandaag stond er een artikel in de standaard over nmbs/infrabel.

Hey,

ik wens je alvast veel succes!
Wat bij mij ook één van de (strik)vraagjes was: of ik het erg zou vinden om in Antwerpen te starten?
Nooit NEEN antwoorden!
Ik ben sinds 6 april aan de start. Ik wacht wel nog op mijn opleiding maar zit momenteel op 10 min vanwaar ik woon.
Dus...
Ik moest ook de 3directies van Infrabel opnoemen.
Verder ging het er (bij mij dan toch)tamelijk losjes aan toe.

Groetjes en veel succes!!!
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door groentje »

Je kan wel een voorkeur uitspreken, hoor. Ikzelf zag Brussel meer zitten dan Antwerpen, en heb ook Brussel gekregen.
beowulf

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door beowulf »

Ik woon in Haacht, tussen Leuven en Mechelen. Heb een vlotte verbinding naar zowel Antwerpen als Brussel. Ik ga proberen antwoorden als een politieker, nooit rechtstreeks met ja of neen :)
mir

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door mir »

heeft iemand enig idee waar ik een schematische voorstelling van een blokpost kan terugvinden? Wie (welke werkpost) in welke rij en dergelijke?
beowulf

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door beowulf »

Op de eerste rij zitten de operatoren, 2de rij de ostch met speakers, derde weet ik niet meer. Veronderstel dat dat de eerste of adjunct was. Als ge seinhuis ingeeft in google vindt ge een foto terug van het seinhuis van Brugge met de eerste 2 rijen.

Ik was al aan het zoeken naar die presentatie op de site van Infrabel. Heb daar vrij aandachtig opgelet, maar het is natuurlijk alweer effe geleden.
sweetykaro

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door sweetykaro »

Antwerpen is voor mij 150km vanwaar ik woon.
Vandaar dat ze vroegen of ik het ni erg zou vinden om in Antwerpen te starten.
Ik wou maar één van de vragen vernoemen die ik gekregen heb.
:wink:
sweetykaro

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door sweetykaro »

mir schreef:heeft iemand enig idee waar ik een schematische voorstelling van een blokpost kan terugvinden? Wie (welke werkpost) in welke rij en dergelijke?

Elk seinhuis is verschillend.
Waar ik zit (wel klein seinhuis) zitten we met 3 naast elkaar.
Links ostchef, midden speaker, rechts seingever.
Blokpost in Gent is dan weer veel groter.
beowulf

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door beowulf »

sweetykaro schreef:Antwerpen is voor mij 150km vanwaar ik woon.
Vandaar dat ze vroegen of ik het ni erg zou vinden om in Antwerpen te starten.
Ik wou maar één van de vragen vernoemen die ik gekregen heb.
:wink:
Vervelende vraag. Wat moet je daar dan op antwoorden he. Ge zit nog niet in de opleiding op dat moment, en ge wilt daar natuurlijk geraken. Maar om elke dag 300 km onderweg te zijn, tuurlijk vind je dat erg. Maar hypothekeer je daarmee je kansen om te mogen starten?
Ik heb in ieder geval altijd al een hekel gehad aan mondelinge examens, ik heb daar dan ook geen goede herinneringen aan. Had wsl ook veel te maken met intimiderende proffen.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door groentje »

Tja, het is natuurlijk wel een feit dat veel (niet allen) hun carrière beginnen in Antwerpen of Brussel. Dat geldt voor OSTCH, voor bestuurders en voor treinbegeleiders. Als OSTCH heb je dan nog het voordeel dat je diensturen je toelaten om meestal met de trein te komen, veel tbg's en tbs's hebben die luxe niet.
Veelal heb je dan 2 opties, ofwel aanvaard je dat je de eerste jaren zal moeten pendelen, ofwel verhuis je. Overweeg ook zeker die 2e optie, ik kan het alleen maar aanraden. Ik moet niet wachten op een overplaatsing om dicht bij mijn werk te wonen, en jawel, dichtbij wonen is een luxe.
Plaats reactie