Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.

Bericht door JHS2013 »

jan_olieslagers schreef: 29 aug 2020, 10:31
Steven schreef: 29 aug 2020, 00:14 Wat lijn 26 betreft komt deze langs geen enkele standplaats van treinbestuurders. Gevolg is dat deze verdeeld is over de standplaatsen Brussel Zuid, Schaarbeek, Leuven, Braine le Comte voor de diensten tussen Halle en Mechelen. De relaties die maar stukken lijn 26 doen zijn ook nog gekend door andere standplaatsen.
Dank voor de uitleg. Maar ik zou denken dat de S5 toch kunnen gereden worden door bestuurders (en begeleiders) met standplaats Mechelen? Of is dat helemaal geen standplaats?
In Mechelen is inderdaad geen depot voor treinbestuurders.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.

Bericht door Steven »

rdv schreef: 29 aug 2020, 10:20
Steven schreef: 29 aug 2020, 02:49 Nee Eurostar niet en ICE is voor de mannen van Luik. Daarvan zijn er ook maar twee die naar vorst gaan. De eerst 2 van vorst naar Brussel Zuid en ‘s avonds omgekeerd.
Ik vermoed dat de Luikenaars in Aken worden afgelost door DB-machinisten? Er vind daar alleszins soms een TB-wissel plaats.
Voor de eerste ICE is dat een heel vroege start in Luik, eerst naar Brussel-Zuid, en dan naar Vorst, om rond 6:10 terug aan het perron te staan.
die hebben kennis tot en met Frankfurt, net zoals de Duitsers ook tot Brussel komen. Doch niet elke dienst is daarom tot daar.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.

Bericht door Steve »

Hoe zit het eigenlijk met de taalkennis op zulke diensten? Ik veronderstel dat de Luikse TB zich goed verstaanbaar moet kunnen maken in het Duits, en de Duitse TB omgekeerd ook in het Frans of Nederlands?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef: 29 aug 2020, 10:35
rdv schreef: 29 aug 2020, 10:20
Steven schreef: 29 aug 2020, 02:49 Nee Eurostar niet en ICE is voor de mannen van Luik. Daarvan zijn er ook maar twee die naar vorst gaan. De eerst 2 van vorst naar Brussel Zuid en ‘s avonds omgekeerd.
Ik vermoed dat de Luikenaars in Aken worden afgelost door DB-machinisten? Er vind daar alleszins soms een TB-wissel plaats.
Ik zie meestal in Keulen een machinistenwisseling. In Aken is me dat zelfs nog nooit opgevallen.

Groetjes,
Rian
In Aken heb ik het enkel weten gebeuren als de omleiding via Rheydt/Mönchengladbach van toepassing is. De Belgische TB's hebben misschien geen kennis van deze omleidingsroute? En ik heb al vaker een NMBS-bestuurder gehad die mijn trein tot Frankfurt bracht, al worden ze soms ook wel afgelost in Keulen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.

Bericht door Asterix »

rdv schreef: 29 aug 2020, 10:20 Voor de eerste ICE is dat een heel vroege start in Luik, eerst naar Brussel-Zuid, en dan naar Vorst, om rond 6:10 terug aan het perron te staan.
Je bedoelt voor de bestuurder en per taxi?
Op dat uur is er namelijk toch helemaal geen spoorverkeer van Luik naar Brussel?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.

Bericht door Asterix »

Steve schreef: 29 aug 2020, 14:50 Hoe zit het eigenlijk met de taalkennis op zulke diensten? Ik veronderstel dat de Luikse TB zich goed verstaanbaar moet kunnen maken in het Duits, en de Duitse TB omgekeerd ook in het Frans of Nederlands?
Frans EN Nederlands!

Ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.

Bericht door Klassiekje »

De bestuurders van Luik die de eerste ICE's vanuit Brussel doen hebben een uitslaap (op hotel) in Brussel.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.

Bericht door 4017-4018 »

Vrijdag was ik in Kortrijk, en heb een vraag:
Ik nam de IC van 14:58 naar Antwerpen
Eerst kwam het deel uit Moeskroen (1 TB), naarna het deel uit Poperinge (1 TB)
Welke van de twee reed naar Antwerpen?
Of nam een ander TB de rit over van de beide TB's?
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.

Bericht door Steven »

Zoiets hangt van dienst tot dienst af. Al uw voorstellen zijn mogelijk in theorie. Wat het in werkelijkheid was weet ik dus niet. Het is niet omdat het op uur xx.xx zo is dat het op uur yy.yy
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.

Bericht door Dewi »

4017-4018 schreef: 16 mei 2021, 00:14 Vrijdag was ik in Kortrijk, en heb een vraag:
Ik nam de IC van 14:58 naar Antwerpen
Eerst kwam het deel uit Moeskroen (1 TB), naarna het deel uit Poperinge (1 TB)
Welke van de twee reed naar Antwerpen?
Of nam een ander TB de rit over van de beide TB's?
Ik neem dagelijks die trein komende uit Lille/Moeskroen richting Gent tijdens de werkweek 's avonds of in de namiddag, en ik zie de treinbegeleiders (vaak zijn het er 2) komende uit Moeskroen eigenlijk altijd uitstappen in Kortrijk. Of de nieuwe treinbegeleider die je dan na Kortrijk te zien krijgt op dat deel van de trein dan ook dezelfde is die net uit Poperinge kwam weet ik niet zeker. 's Ochtends in omgekeerde richting is het ook zo: in Kortrijk bij het ontkoppelen stapt er altijd een nieuwe treinbegeleider op het deel richting Moeskroen. Die doet dan dus feitelijk een heen- en terug Kortrijk-Lille.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.

Bericht door Meesterpeter »

Er is hier ook (minimaal) een Nederlandse machinist actief, dus als er vragen zijn.......?
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.

Bericht door Meesterpeter »

Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Verstuurd op: 29 dec 2021, 22:33
Door: 4017-4018

Hallo,

Ik heb een paar vraagjes:
Mag er in Nederland/bij NS reizigers mee rijden in de cabine?
Ik vraag dat omdat er echt wel veel meer cabineritten op YouTube staan uit Nederland dan uit België.
Op welke materieel mag u rijden?
Mag men in Nederland overal rijden, of enkel op lijnen dat de bestuurder kent?

Bedankt
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.

Bericht door Meesterpeter »

- In Nederland mag je niet voorin bij de machinist meerijden. Dat is streng verboden en kan arbeidsrechtelijke gevolgen hebben voor de machinist als dit toch gebeurd. De Youtube filmpjes worden gemaakt door enkele machinisten welke hiervoor speciaal toestemming en apparatuur hebben.

- Nu de SGM weg is rij ik nog op het volgende materieel: SLT, SNG, DDZ, VIRM, ICM

- In Nederland mag een machinist op een baanvak rijden als hij/zij geslaagd is voor het wegexamen en dus wegbekendheid heeft. Ik heb op alle lijnen alwaar mijn werkgever rijdt wegbekendheid, behalve op Ehv<> Mt en Ehv<>Hrl.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.

Bericht door trainlovertje »

Meesterpeter schreef: 30 dec 2021, 21:22 - In Nederland mag een machinist op een baanvak rijden als hij/zij geslaagd is voor het wegexamen en dus wegbekendheid heeft. Ik heb op alle lijnen alwaar mijn werkgever rijdt wegbekendheid, behalve op Ehv<> Mt en Ehv<>Hrl.
Dan mogen jullie gemiddeld over veel meer kilometers baanvak berijden dan de Belgische collega's, zonder loods althans. Je kan die lijnkennis (zoals dat in België heet) dan ook niet 'verliezen' neem ik aan? Want het zou me verwonderen dat je op ál die lijnen naar pakweg Leeuwarden/Groningen, Enkhuizen/Den Helder, Enschede, Emmen of Vlissingen regelmatig dienst doet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.

Bericht door Steven »

In alle landen is het verplicht kennis te hebben van een lijn voor je er mag op rijden. Hoe je dit aanleert, evalueert kan van land tot land verschillen maar de basisgedachte blijft hetzelfde. Je kent een lijn voor je er alleen gaat over rijden. In geen enkel land is het zomaar toegelaten om plaats te nemen in de stuurpost bij een bestuurder. Elk land in Europa heeft daar zijn regels rond. Over het aantal en wie er allemaal in de stuurpost mag en wie dan welke verantwoordelijkheid heeft.
Plaats reactie