De spoorwegen werven aan???

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Omarounalli

De spoorwegen werven aan???

Bericht door Omarounalli » 03 dec 2006, 17:47

Het is weeral een tijdje geleden dat de nmbs op zoek was naar 50 gespecialiseerde veiligheidsbedienden. 1500 sollicitanten hoopten voor deze job geselecteerd te worden. Bleek ook dringend te zijn want begin 2007 moesten deze mensen aan het werk zijn, daar hebben de bonden zelfs voor gestaakt. Maar naar mijn weten hebben de sollicitanten, waarvan ook ik er één was, nog steeds geen positief noch negatief antwoord van de nmbs mogen ontvangen. Zelfs geen beetje informatie over de taken, de verloning en/of de opleiding voor deze job. Toch hebben velen deelgenomen aan de psychotechnische proeven en zijn reeds voor een jury moeten verschijnen. Dit onder het alziend oog van de vakbonden. Vragen als, wat vind je van het loon, waar ga jij tijdens je job vooral op letten en wat ga jij als leidinggevende doen met een ploeg van oude knarren die alles behalve gemotiveerd op hun pensioen aan het wachten zijn??? Moeilijke vragen als men niet weet wat zijn verloning en taken zijn. En dan nog de dooddoener, waarom zouden we U nemen ipv van die 1499 anderen? Ik zou het begot niet weten...
Ergens had ik gehoopt dat de nmbs al een eerste selectie zou hebben doorgevoerd maar niets bleek minder waar toen ik in de wachtzaal mensen zonder rijbewijs, mensen van 150 kg en barbie-poppen van 18 zag zitten??? Ieder zijn kans natuurlijk maar toch niet echt de personen met het juiste profiel om veiligheidsbediende te worden?
Helemaal verbaasd was ik toen dit weekend een collega (ex-portier en bodybuilder) hoorde verkondigen dat hij door een vriend van de nmbs veiligheidsdienst werd gecontacteerd om te komen werken als gespecialiseerd veiligheidsbediende. Hij hoefde geen testen af te leggen en kon binnen de 14-dagen beginnen. Een paar anderen hadden al getekend. Want wist men te vertellen men zoekt vooral mensen die men al kent en kan vertrouwen. De nmbs schuimt dus nu het portiersmilieu, de fitnesszalen en de clubs voor gevechtsporten af.
Hun goed recht natuurlijk maar moet men daarom 1500 mensen aan het lijntje houden? Krijgt men daar meer subsidies voor?

NMBS, neem een voorbeeld aan de de MIVB. Daar zocht men voor een gelijkaardige job, patrouilleurs. De mensen werden dmv een jobdag van een uitgebreide informatie voorzien, dit met een hapje en drankje incluis.
Nadien had men onmiddelijk een gesprek met een psycholoog en werd je talenkennis en opleiding gecheckt. Na deze eerste selectie werd je binnen de 14-dagen uitgenodigd voor de selectieproeven (op een datum die jou past). Exact 2 dagen na deze proeven wist je of je geslaagd was of niet en werd je binnen de week uitgenodigd voor een laatste gesprek.

Zo zie je maar dat het ook anders kan...
Foei! NMBS!
Als men van zijn werknemers professionalisme verwacht moet men dat ook zelf uitstralen.


Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20312
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven » 03 dec 2006, 17:56

de nmbs heeft jaarlijks samen met vele andere bedrijven ook haar jobdag (daar staat de mivb ook) dus daar zal het ni aan liggen, maar naast die 1500 kandidaat werknemers voor veiligheidsbedienden zijn er voor al die andere vacatures die 'dringend" moeten ingevuld worden ook nog minstens zoveel kandidaten, kortweg op korte tijd hebben ze daar werk op hun dak gehaald bij de dienst aanwervingen waar een kat haar jongen niet meer kan terug vinden. Gevolg? de mensen zitten daar tot over hun oren in het werk en de kandidaten met de gevolgen, wachten wachten en nog is wachten

Omarounalli

Bericht door Omarounalli » 03 dec 2006, 18:23

Toch had men wat meer informatie kunnen geven over deze job en een eerste selectie hebben uitgevoerd. Nu zit men met 1500 solicitanten waarvan een minderheid aan het juiste profiel voldoen.
In groepjes van acht nemen ze deel aan de selectieproeven en elkeen heeft recht op een halfuurtje gesprekstijd. Hoelang gaat dat nog duren?
Is dit een veel-jaren plan?
En waarom worden er hierbuiten dan nog mensen geronseld?

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20312
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven » 03 dec 2006, 18:42

bij de functies, treinbestuurder, treinbegeleider worden wel infosessies gegeven, dus deels hangt da mede af van de directie die verantwoordelijk is voor dat deel van het personeel (de nmbs is onderling nog is gesplitst in bedrijfseenheden) de aanwerving gebeurd dus niet noodzakelijk rechtstreeks door het betrokken gedeelte van de firma

nicken

Bericht door nicken » 03 dec 2006, 18:47

.........
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Omarounalli

Bericht door Omarounalli » 03 dec 2006, 18:53

Voor de job van veiligheidsbediende hebben heel wat mensen uit de bewakingssector gesolliciteerd. Allemaal mensen die over het juiste profiel beschikken. Ze zijn allemaal houder van de badge van het ministerie (wet Tobback), hebben allen reeds een veiligheidsonderzoek ondergaan, hebben de verplichte opleiding "persoonscontrole gevolgd", hebben reeds een medisch onderzoek ondergaan, hebben allen een rijbewijs en attest van goed gedrag en zeden, de meesten spreken meerdere talen en hebben nog bijkomende opleidingen gekregen, vb: fouille, x-ray, wapenvergunning, EHBO, zelfverdediging, brandbestrijding etc. Dagelijks krijgen zij te maken met agressie in hun huidige job en weten dus hoe daarop te reageren.
Deze mensen zijn dus eigenlijk bijna onmiddelijk inzetbaar.
Waarom weet de NMBS dit niet?

nicken

Bericht door nicken » 03 dec 2006, 19:06

........
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Omarounalli

Bericht door Omarounalli » 03 dec 2006, 19:26

Werk idd in de bewakingsector, heb jaren ervaring en heb zowat alle opleidingen met succes doorlopen. Dat heeft soms bloed, zweet en tranen gekost. Ben ik oneerlijk om te vinden dat ik over een beter profiel beschik dan de blonde barbie-pop naast mij in de wachtzaal? Nieuw bloed moet idd een kans krijgen maar moet er ook iets voor doen. Je diploma, je rijbewijs en/of je goed gedrag en zeden daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Voor liefdadigheid is er in deze wereld geen plaats. Ben je een betere veiligheidsbediende als je weet wanneer de nmbs is ontstaan of als je weet hoe een locomotief werkt? Daar zal de volgende moeilijke klant of zwartrijder op jouw lijn weinig interesse voor hebben als hij je weer eens verrot scheld.

nicken

Bericht door nicken » 03 dec 2006, 19:28

.......
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 09:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Omarounalli

Bericht door Omarounalli » 03 dec 2006, 19:35

Dat denk ik ook :lol: Maar ik ben niet degene die jij denkt :wink:
Ben eerder onopvallend. Ga dus nooit in uniform solliciteren...
Dien dikke daar in de wachtzaal dat was toch wel de max hé? :wink:

nicken

Bericht door nicken » 03 dec 2006, 19:41

........
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Omarounalli

Bericht door Omarounalli » 03 dec 2006, 19:47

Tja maar ondertussen zijn we nog niks wijzer geworden.
Gaan wij voor de feestdagen nog van de NMBS horen?
Ben een rustig persoon en had geen zenuwen maar na die inquisitie daar was ik toch aan een cigarettje toe :lol:
En nu ga ik werken...
Tot nog eens, mss op de Horrorlijn Brussels-Charleroi :roll:

nicken

Bericht door nicken » 03 dec 2006, 19:51

........
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Omarounalli

Bericht door Omarounalli » 04 dec 2006, 20:36

Nochtans is de oplossing niet zo moeilijk.
Waarom de 1500 sollicitanten voor deze job niet aanschrijven en ze uitnodigen voor info-namiddag? Dat kan nog steeds.
Duidelijke informatie geven qua verloning, plaats van tewerkstelling etc.
Een duidelijke en eerlijke omschrijving geven over de taken van de veiligheidsbediende, over de voordelen maar zeker ook over de nadelen van de job. Meteen ook een controle uitvoeren qua opleiding, motivatie en achtergrond van de sollicitanten.
Waarschijnlijk zullen er een heel pak automatisch afvloeien en beseffen dat deze job eigenlijk niets voor hen is.
Resultaat: minder werk voor de nmbs en een beperkter aantal sollicitanten.
Dat de vakbonden, die nauw betrokken bij de aanwervingen en ook vragende partij zijn voor een snelle afhandeling van deze procedure, hier niet tussenbeide komen. Is onbegrijpelijk!
Beste bonden, ook de toekomstige werknemers van de nmbs zijn reeds klant bij U of zullen het worden. Zij hebben dus ook recht op Uw gezond verstand.

Nog een tip: geef alle sollicitanten een gratis vervoersbewijs om te komen solliciteren. Dat zou een mooie geste zijn...

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20312
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven » 04 dec 2006, 20:43

de infosessies die voor bestuurders gegeven worden gaan door in groepen van +-80 mensen, zo eentje doen voor 1500 mensen vergt veel plaats, die heeft de spoorweg niet zelf in zijn mogelijkheid

Plaats reactie