De spoorwegen werven aan???

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Elske

Bericht door Elske »

Ja, Nicken, dat weet ik allemaal, maar het is niet simpel om een vaste job op te geven. Begrijp me niet verkeerd, maar ik zal pas mijn ontslag indienen als ik er zeker van ben dat ik ander werk heb.
Ben het daar gewoon beu. TBG lijkt me een fijne job, maar ik dacht altijd dat je daar niet in geraakte als er niemand van je familie werkte.
Maar eerst al eens zaterdag overleven...

Wat doe jij trouwens? Iets bij de NMBS? Mss staat jouw antwoord al ergens op dit forum, sorry dan.

Ciao!
Omarounalli

Bericht door Omarounalli »

Elske,

Wat het frans examen en de bijkomende testen betreft kan ik U spijtig genoeg niet helpen. Zoals je weet zijn er voor mijn droomjobke bij de nmbs geen infosessies voorzien. Veiligheidsbedienden moeten de internetfora afschuimen om iets te weten te komen.
Maar het volgende wil nogal eens helpen. Als men je vraagt, est ce qe vous parler le français mademoiselle? Antwoord je uit volle borst: WIE!

Maar nu even ernstig, vind je dat niet een beetje een gevaarlijk jobke treinbegeleidster? Meestal zal dat wel meevallen maar toch bestaan er ook de zogenaamde horrorlijnen (vb: Brussel-Mons-Charleroi). Ik wil je niet ontmoedigen maar hoe staat een dame daar tegenover, vroeg ik me af?

Natuurlijk zijn er altijd "de Nicken" en ik om U een beetje bij te staan maar dan moeten we wel eerst worden aangeworven... :wink:

Enfin, dat zal allemaal wel lukken denk ik, je moet je daar vooral niet te nerveus in maken. Je moet maar denken dat de nmbs de grote verliezer is als ze je ni nemen.
Wat Uw huidige job betreft, kan je geen jaar zonder wedde nemen?
Heb me laten wijsmaken dat ze je dat moeten geven als je meer dan 5 jaar in dienst bent en je niet bij een concurerende firma gaat werken.
Ben er nog niet helemaal uit maar ik ga dat toch proberen te bekomen.
Werkzekerheid is tegenwoordig niet niks.

Wat de Nicken daar allemaal schrijft over den Thalys moet je vooral ni geloven. Volgens mij is 'm gewoon jaloers :lol: :lol: :lol:

Nogmaals veel succes Zaterdag!

Ge houd ons op de hoogte hé?
Elske

Bericht door Elske »

Omarounalli,

Dat woordje WIE, ken ik al! hihi! Daar gaat het mee lukken, ik voel het al.

Een jaar zonder wedde kan ik inderdaad pakken, maar ik ben niet zo rijk dat ik een jaar zonder loon kan. Ik woon niet meer bij mijn ouders en wil daar ook niet terug gaan wonen (zonder kritiek, maar ben oud genoeg om op eigen benen te staan). En ik wil werken. Ik kan niet heelder dagen thuis zitten en niks doen! Hoe het komt dat ik zowel overdag als 's avonds kan posten hier, ik doe nu secretariaatswerk en het is een heel rustige periode dus heb tijd in overvloed overdag en 's avonds ben ik gewoon thuis! Maar ik werk dus wel.

Horrorlijnen, tja, ik denk dat dat op zich weinig uitmaakt of je nu vrouw of man bent. En als ik problemen heb, roep ik u gewoon he! of de Nicken!
;)

Ik ga u zeker op de hoogte houden ivm zaterdag, maar misschien wel pas na het weekend, want ben niet thuis en waar ik ben is niet altijd internet!

Greetz!
nicken

Bericht door nicken »

........
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 09:59, 4 keer totaal gewijzigd.
Omarounalli

Bericht door Omarounalli »

Elske,

Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Een jaar zonder wedde betekend niet dat ge een jaar thuiszit zonder loon.
De bedoeling is dat als je bij de nmbs wordt aangeworven je ipv je ontslag te geven bij je huidige werkgever, een jaar zonder wedde vraagt.
Men is dan verplicht om je na dat jaar opnieuw aan te werven.
Het is een zekerheid voor jezelf moest het bij de nmbs toch niet helemaal lukken. Een paar collega's van mij hebben dat op die manier gedaan. Meestal komen ze ook niet terug, maar het kan.
Als het het bij de nmbs toch meevalt geef je na een jaar je ontslag bij je vroegere werkgever, zoniet ga je gewoon terug.
Velen weten niet dat dit kan maar het geeft je wel wat werkzekerheid.
En dan nog een indiscrete vraag? :wink: Hoe oud ben jij? Ik vroeg me af of men voor Tbg jonge mensen zocht of de iets oudere.

En nu weer wa frans studeren! :P
Via de site van vacature en/of Selor kan je jezelf testen op je frans.
je moet maar eens zoeken. Deze testen zijn in dezelfde vorm opgemaakt zoals je die ook krijgt op een examen.

Slukes
Laatst gewijzigd door Omarounalli op 07 dec 2006, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
nicken

Bericht door nicken »

......
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Omarounalli

Bericht door Omarounalli »

Nicken,

Waarom solliciteer je niet bij een bewakingsfirma? Daar raak je meestal vlugger binnen dan bij de nmbs. Die zijn er in je streek toch ook? Ik denk maar aan de terminals in Zeebrugge. Binnen de maand krijg je dan je opleiding en behaal je je wet tobback en persoonscontrole. Met deze documenten in de hand heb je normaal gezien een stapje voor in de veiligheidsdienst van een vervoersmaatschappij. Moest het bij de nmbs niet lukken kan je binnenkort mss bij de lijn terecht. Die hebben ook hun veiligheidsdienst maar nog niet zo uitgewerkt als bij de nmbs en mivb.
Maar na de problemen in de oa. Antwerpen staan ze door de overheid onder druk. Om er wat spoed achter te zetten. Nu werken ze daar nog met lijnspotters en toestanden maar ze zullen verplicht worden om een echte veiligheidsdienst op poten te zetten. En dan maak jij met je ervaring in de bewaking mss meer kans.
Zo denk ik dat, maar ik hoop natuurlijk dat we nog bij de nmbs aan de slag kunnen :wink:
nicken

Bericht door nicken »

........
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Omarounalli

Bericht door Omarounalli »

In alle eerlijkheid en omdat we elander nu toch al wa beter kennen... :wink: Moet ik toegeven dat ik ook bij de veiligheidsdienst van Brusselse vervoersmaatschappij MIVB heb gesolliciteerd. Je weet wel die gasten die men kan volgen in het tv-programma "inspecteurs". Lijkt me iets voor mij...
Eigenlijk was de nmbs mijn eerste keus maar ik moet toegeven dat het er bij de mivb net iets eerlijker, vriendelijker en vooral sneller aan toe gaat. Na men testen en infosessie mag ik volgende week al op (laatste?) gesprek. Dus als ge even tijd hebt? ook voor mij ff duimen :wink:
Er waren daar in ieder geval al heel wa minder kandidaten en ook een pak franstaligen. Maar die spreken natuurlijk geen Nederlands :lol: :lol: :lol:

Zit dan wel met een dilemma... 'k zal met Elske ni naar Parijs kunnen :oops: :wink:
Elske

Bericht door Elske »

De site van Selor had ik al gevonden en dat programma al gedownload. Ik dacht dat mijn kennis van Frans vrij goed was, maar blijkbaar heb ik een totaal ander woordenschat dan ze verwachten van niveau 2. Dus ben ik 'hun' woordenlijsten beginnen blokken. En dat valt best wel tegen. Toch bedankt voor de tip.

ivm jaar zonder wedde: ik snap wel wat je bedoeld, maar ik kan me niet inbeelden dat mijn chef hier mee akkoord gaat. Het is hier een tamelijk kleine firma en als ik wegval (om welke reden dan ook) moet er iemand anders aangenomen worden. En dat gaat hij niet willen dat ik dan na 1 jaar terugkom enzo. Hij is daar nogal moeilijk in. Heeft ook geen idee dat ik hier weg wil dus... Het ligt niet zo simpel allemaal. En ik denk ook niet dat ik nog terug zou willen komen. Begin het hier beu te worden dus...

Ben 27.

Nicken, en bij Securitas? Waarom probeer je daar niet eens? Die zoeken ook volk op het moment. Eventueel de luchthavenjobs eens uitpluizen?
Elske

Bericht door Elske »

Omarounalli schreef:In alle eerlijkheid en omdat we elander nu toch al wa beter kennen... :wink: Moet ik toegeven dat ik ook bij de veiligheidsdienst van Brusselse vervoersmaatschappij MIVB heb gesolliciteerd. Je weet wel die gasten die men kan volgen in het tv-programma "inspecteurs". Lijkt me iets voor mij...
Eigenlijk was de nmbs mijn eerste keus maar ik moet toegeven dat het er bij de mivb net iets eerlijker, vriendelijker en vooral sneller aan toe gaat. Na men testen en infosessie mag ik volgende week al op (laatste?) gesprek. Dus als ge even tijd hebt? ook voor mij ff duimen :wink:
Er waren daar in ieder geval al heel wa minder kandidaten en ook een pak franstaligen. Maar die spreken natuurlijk geen Nederlands :lol: :lol: :lol:

Zit dan wel met een dilemma... 'k zal met Elske ni naar Parijs kunnen :oops: :wink:
amai, ik zou dat toch proberen dan. Ik ga zeker voor u duimen! Lijkt me wel een gevaarlijke job, als ik dat zo op TV zie... Hoe is je Frans trouwens?
nicken

Bericht door nicken »

........
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Omarounalli

Bericht door Omarounalli »

Nicken,

Voor dat rijbewijs moet je je volgens mij niet echt zorgen maken.
Men vraagt dat meestal wel in de advertentie maar uit ervaring weet ik dat men daar niet te nauw in is. Als jij ze kan overtuigen dat makkelijk je op je werkplek raakt zonder en/of je aan je rijbewijs bezig bent lukt het meestal wel. Bewakingsfirmas werken voor externe klanten. Heeft men in jouw buurt net een nieuw contract binnen. Dan heeft men snel nieuwe mensen nodig en ben je zo binnen.
Velen denken dat je in een bewakingsfirma moeilijk binnenraakt maar dat valt echt wel mee. Er zijn in de bewaking goei posten maar ook slechte.
Eens binnen kan je nog altijd muteren.
En laat je niks wijsmaken, als je flexibel bent en ook 's nachts en in ploegen wil werken. Zul je je daar echt ni doodwerken.
Op de Security-site laat men het allemaal wat belangrijker en zwaarder lijken dan het eigenlijk is. Belangrijkste is dat je aan je badge geraakt en je je gratis opleidingen krijgt, toch? Daarna doe je wat je graag doet :wink:
Omarounalli

Bericht door Omarounalli »

Ik kom uit de rand van Brussel, dus is mijn frans wel te doen. Perfect is dat verre van. En schrijven is ook geene vette. Maar blijkbaar voltaat het voor den mivb wel. Met Brussels kom je al een eindje. :lol: Je weet wel alle talen door mekaar.
nicken

Bericht door nicken »

.......
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie