De spoorwegen werven aan???

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Omarounalli schreef:Nochtans is de oplossing niet zo moeilijk.
Waarom de 1500 sollicitanten voor deze job niet aanschrijven en ze uitnodigen voor info-namiddag? Dat kan nog steeds.
Duidelijke informatie geven qua verloning, plaats van tewerkstelling etc.
Een duidelijke en eerlijke omschrijving geven over de taken van de veiligheidsbediende, over de voordelen maar zeker ook over de nadelen van de job. Meteen ook een controle uitvoeren qua opleiding, motivatie en achtergrond van de sollicitanten.
Waarschijnlijk zullen er een heel pak automatisch afvloeien en beseffen dat deze job eigenlijk niets voor hen is.
Resultaat: minder werk voor de nmbs en een beperkter aantal sollicitanten.
Dat de vakbonden, die nauw betrokken bij de aanwervingen en ook vragende partij zijn voor een snelle afhandeling van deze procedure, hier niet tussenbeide komen. Is onbegrijpelijk!
Beste bonden, ook de toekomstige werknemers van de nmbs zijn reeds klant bij U of zullen het worden. Zij hebben dus ook recht op Uw gezond verstand.

Nog een tip: geef alle sollicitanten een gratis vervoersbewijs om te komen solliciteren. Dat zou een mooie geste zijn...
Welkom in de wereld van de bureaucratie! Alwat je zegt klopt als een bus, maar er iets aan veranderen is andere koek, makker.

Indertijd heb ik wel degelijk een gratis vervoersbewijs gekregen om te gaan solliciteren in Brussel. (2 keer zelfs)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dat gratis biljet voor sollicitatie heb ik ook gekregen vroeger voor elke keer ik er moest zijn, doch is blijkbaar al enige tijd afgeschaft
Omarounalli

Bericht door Omarounalli »

Ik ben hier nieuw op dit forum maar hoop dat dit forum ook word gelezen door de verantwoordelijken van de nmbs, de bonden en mss beleidsmensen.
Dit is geen bericht van een boze sollicitant die niet werd aangeworven.
Want nog steeds hoop ik op een gunstig antwoord.
Maar ik vind het niet kunnen dat sollicitanten, nog steeds stiefmoederlijk worden behandeld door de grote bedrijven.

Ik citeer dan ook even Minister Vandelannotte gisteren in "de zevende dag". Weliswaar in een andere context. "Zo behandeld men mensen niet..."
Vueling

Bericht door Vueling »

Goeieavond,

Ik volg al een tijdje jullie forum en nog vond ik het tijd om mij eens te registreren.

Ik heb meer dan 2 maanden geleden mijn ingeschreven voor de selectie
van treinbegeleider. Ik heb onlangs een brief gekregen en ik mag nu zaterdag naar de Frankrijkstraat voor de infosessie en de taaltest.
Kan iemand me zeggen wat ik daarvan moet verwachten?

Weet iemand eigelijk voor welke depots er zal aangeworven worden?
Ik woon in Gent en zou graag natuurlijk ik Gent gestationeerd zijn,
ik begrijp dat dit misschien niet onmiddelijk mogelijk zal zijn.

Werken voor de NMBS is een volcontinue systeem.
Hoe zit het eigelijk met dat systeem? Is er een dag vrijaf bv tussen vroege en late? Hoeveel weekends per maand moet men werken?

Profiteert men niet van de beginners door hen de lastigste uren te geven?

En eigelijk de belangrijkste vraag hoe zit het met het contract?
Is dit een contract van bepaalde duur ( 10 jaar) met boeteclausule ?
of gewoon een contract van onbepaalde duur?

Sorry voor mijn vele vragen? Ik sta eigelijk te popelen om te beginnen bij de NMBS maar wil wel heel goed weten waaraan ik begin en wat ik kan verwachten.

Jammer van de trage selectieprocedure.
Hoe lang duurt het eigelijk van infosessie tot start opleiding ?

Alvast bedankt


:wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

*je bent statutair bediend = onbepaalde duur
* infosessies zijn dus bedoeld om info te geven, ze gaan op het einde tevens al peilen naar je niveau van het frans niet onbelangrijk als treinbegeleider
* de meeste nieuwe mensen worden aangeworden voor antwerpen of brussel (vermoedelijk zal brussel meest voordelige zijn voor jouw woonplaats) nadien kan er overgeplaatst worden
* om een systeem zoals treinbestuurders en treinbegeleiders hebben zomaar in 1 zin uit te leggen is niet eenvoudig. je zal zeker voldoende dagen thuis zijn maar normaal ga je op de infosessie zeker een voorbeeldrooster te zien krijgen met uitleg.

hopelijk heb je hier al een paar antwoorden mee
Elske

Bericht door Elske »

Hoi Vueling,

Ik heb ook een brief gekregen om zaterdag te gaan!
Misschien zien we ons dan wel!
Heb ook heel veel vragen, maar ik ben er zeker van dat die dan worden opgelost!

Nog één vraagje: Hoe ga je van het station naar de Frankrijkstraat? Is dit via Brussel Zuid?

Groetjes,

Elske
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Elske schreef:Hoi Vueling,

Ik heb ook een brief gekregen om zaterdag te gaan!
Misschien zien we ons dan wel!
Heb ook heel veel vragen, maar ik ben er zeker van dat die dan worden opgelost!

Nog één vraagje: Hoe ga je van het station naar de Frankrijkstraat? Is dit via Brussel Zuid?

Groetjes,

Elske
heel juist, brussel zuid heeft een uitgang aan de frankrijkstraat, schuin de straat over, daar moet je dan zijn
als je toekomt in brussel zuid met de trein de trappen van de zuidgang nemen (als je uit richting gent komt wil dat zeggen dat je de trappen neemt die het dichst bij de achterkant van de trein bevinden)
kom je al over brussel centraal naar brussel zuid zijn het natuurlijk de trappen eind perron in de rijrichting van de trein dus.

hierbij een plannetje van brussel zuid, de meest rechtse gang zorgt dus dat je rechtstreeks aan de frankrijkstraat uitkomt

dit plan kan je in de gangen op verschillende plaatsen ook terug vinden (voor als je toch verkeerd zou zijn)
Bijlagen
brussel zuid plan-002.jpg
brussel zuid plan-002.jpg (198.59 KiB) 4281 keer bekeken
nicken

Bericht door nicken »

........
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
nicken

Bericht door nicken »

.......
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Elske

Bericht door Elske »

Hartelijk bedankt allemaal!

Ik ga het vinden dankzij jullie hulp!

Allemaal duimen voor mij en Vueling he!

Elske!
nicken

Bericht door nicken »

......
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

nicken gewoon effe vermelde da zover ik weet de nmbs de enige werkgever was die ooit gratis transport verzorgde voor mensen die bij hun wilde werken, ik heb op meerdere firma's wezen solliciteren en geen van hen diedat deed hoor, dus kan hen wel verstaan waarom ze het afschaffen (de kostprijs alleen al) => wetende da amper een kleine hoeveelheid van die mensen effectief bij hen begint te werken
nicken

Bericht door nicken »

.......
Laatst gewijzigd door nicken op 21 feb 2007, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Omarounalli

Bericht door Omarounalli »

Steven schreef:nicken gewoon effe vermelde da zover ik weet de nmbs de enige werkgever was die ooit gratis transport verzorgde voor mensen die bij hun wilde werken, ik heb op meerdere firma's wezen solliciteren en geen van hen diedat deed hoor, dus kan hen wel verstaan waarom ze het afschaffen (de kostprijs alleen al) => wetende da amper een kleine hoeveelheid van die mensen effectief bij hen begint te werken
Hiermee kan ik onmogelijk akkoord gaan.
Wat kost dat aan nmbs om sollicitanten gratis te laten rijden?
Ook al worden ze later niet aangeworven.
De nmbs verdiend alleen wat minder maar kosten doet dat niets.
Men kan de rollen ook omdraaien, mensen moeten zich verscheidene malen vrijmaken en voor vervoer zorgen .
Nochthans zouden de infodessies, proeven, medisch onderzoek en gesprek ook op dezelfde dag kunnen gebeuren ipv van telkens voor een halfuur naar Brussel te moeten rijden.
Moest men dan nog tijdig nieuws krijgen zou ik het nog begrijpen.
Nu moet men minstens 4x naar Brussel en dan weet men niet of men is geselecteerd. Sommige sollicitanten zijn al elders aan het werk en moeten telkens verlof nemen.
Dit is mensen niet "aux serieus" nemen, en dat moet dan je toekomstige werkgever worden die van jou motivatie eist.
yannickvw
Berichten: 161
Lid geworden op: 22 mei 2006, 12:06

Bericht door yannickvw »

Ik mag nu gratis rijden, en ben nog steeds sollicitant. Bij de uitnodiging van mijn medische keuring en ik geloof ook de jury, hebben ze mij een vrijticket toegestuurd.
Plaats reactie