Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door ovspotter_be »

Ik heb de test vandaag gedaan en dat was inderdaad wat het zo een beetje inhield.
Nu tijd voor de volgende stap in de selectieprocedure van treinbegeleider.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door ovspotter_be »

Vandaag geslaagd voor de andere testen, ik mag volgende week vrijdag richting Leuven voor een infodag en nadien volgt er nog een sollicitatiegesprek in Brussel.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door ovspotter_be »

ovspotter_be schreef: 28 jun 2023, 12:01 Vandaag geslaagd voor de andere testen, ik mag volgende week vrijdag richting Leuven voor een infodag en nadien volgt er nog een sollicitatiegesprek in Brussel.
Heeft er iemand tips voor dit sollicitatiegesprek, zijn er speciale zaken die ik op voorhand dien te bekijken of herhalen (buiten natuurlijk nog eens de vacature enzo)?
Ik heb het meeste schrik voor het gedeelte Frans, ik kan het nog wel redelijk (niet supergoed, niet superslecht) vind ik van mezelf maar ik weet natuurlijk niet welk exact niveau ze eisen.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Steven »

ovspotter_be schreef: 05 jul 2023, 22:47
ovspotter_be schreef: 28 jun 2023, 12:01 Vandaag geslaagd voor de andere testen, ik mag volgende week vrijdag richting Leuven voor een infodag en nadien volgt er nog een sollicitatiegesprek in Brussel.
Heeft er iemand tips voor dit sollicitatiegesprek, zijn er speciale zaken die ik op voorhand dien te bekijken of herhalen (buiten natuurlijk nog eens de vacature enzo)?
Ik heb het meeste schrik voor het gedeelte Frans, ik kan het nog wel redelijk (niet supergoed, niet superslecht) vind ik van mezelf maar ik weet natuurlijk niet welk exact niveau ze eisen.
Alvast bedankt!
Uzelf niet teveel opwinden in uw kennis Frans. Hou je zinnen eenvoudig en duidelijk, je brengt jezelf in moeilijkheden door woorden te gebruiken waar je niet zeker van bent. Tijdens de opleiding komt er normaal nog wat Frans bij en jezelf bewijzen bij Selor om je attest te halen moet je niet eens tijdens de opleiding doen maar krijg je ruim tijd voor (binnen de 5 jaar dacht ik). Denk er aan dat er mensen solliciteren die een heel minieme kennis hebben van de andere landstaal en die werft men ook aan. Je sociale vaardigheden zijn belangrijk, het bedrijf wat kennen. Iets weten over treinen.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door jan_olieslagers »

Maak u maar geen zorgen. Ten eerste zitten ze genoeg met de handen in haar wegens personeelstekort, ge zoudt al een heel erg slecht figuur moeten slaan om niet te worden "goedgekeurd voor de dienst". Ten tweede zijn uw berichten hier in een meer dan behoorlijk Nederlands geschreven, ge hebt duidelijkerwijs een traditie en cultuur van verzorgde taal, en dat zal wel opvallen en allicht het zwaarste wegen; dat ge dan eens op een bepaald woordje niet kunt opkomen zal veel minder erg zijn.

Op lijn 26 ben ik meer dan eens in conversatie geweest met FR-talige TBG's die echt geen enkele fatsoenlijke zin konden uitbrengen in het Nederlands... en toch werken die er ook.

Misschien nuttiger om een beetje van de taal van Moliere op te snuiven: volgt het nieuws op de FR-talige radio of TV, snuffel zo al eens door een FR-talig spoorforum - maar hoed u voor de taalfouten die er daar soms gepleegd worden.

[ edit: mijn bericht gekruist met dat van @Steven hierboven. Fijn om te zien dat we nogal op dezelfde golflengte zitten, ondanks onze zeer verschillende achtergronden ]
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door ovspotter_be »

Hallo iedereen, maandag start ik aan de opleiding voor treinbegeleider en ik kijk er echt naar uit om hiermee te beginnen.
Maar ik had toch nog een vraagje waar ik mee zit: wanneer weet men in welke standplaats men terecht komt?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Steven »

ovspotter_be schreef: 03 sep 2023, 00:42 Hallo iedereen, maandag start ik aan de opleiding voor treinbegeleider en ik kijk er echt naar uit om hiermee te beginnen.
Maar ik had toch nog een vraagje waar ik mee zit: wanneer weet men in welke standplaats men terecht komt?
Daar zou men op uw eerste dag/week toch al wat duidelijkheid moeten over geven normaal.
gunther
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2019, 17:06

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door gunther »

Indien je niet slaagt tijdens je sollicitatie. Hoeveel tijd moet er dan tussen de eventuele volgende sollicitatie zijn of is dit niet van belang?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Steven »

Je kan per bericht maar 1 x kandidaat zijn. Je kan dus enkel hopen dat de vernieuw van de vacature snel volgt.
David Toetermans
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2023, 12:29

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door David Toetermans »

Weet er iemand hoe je aan oefenvragen kan geraken van CCT, Basic, Certificaat, Expert?
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Als je die aan de begeleiders vraagt, krijg je die wel...
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door ovspotter_be »

Meestal doen ze in opleiding vlak voor het echte examen ook een proefexamen met gelijkaardige vragen.
Plaats reactie