Pagina 1 van 2

NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Geplaatst: 15 jun 2022, 17:40
door Adler
Bij de NMBS en Infrabel verdwijnen de komende tien jaar 2.000 jobs.
De redenering voor de afvloeiingen bij beide bedrijven is vergelijkbaar: door investeringen in infrastructuur zal er minder onderhoud nodig zijn en door bijkomende automatiseringen zullen er de komende jaren ook minder werknemers nodig zijn.

https://vrtnws.be/p.7nWnQMxP6

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Geplaatst: 15 jun 2022, 18:42
door jan_olieslagers
Ik lees toch tussen de regels: "wat we het ergste vinden is dat we geen bekwame mensen kunnen aantrekken voor het soort werk dat er te doen valt. We moeten dus wel overschakelen op plan B = automatisatie". Maar hier zal wel een stevige dosis politieke inbreng achter zitten, meen ik aan te voelen.

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Geplaatst: 15 jun 2022, 20:49
door Hagelander
Het artikel geeft wel een beetje een wrang gevoel, nu net op het moment dat ik de overstap maak. Is er immers nog een toekomst bij de NMBS? Natuurlijk zal men er altijd wel heel wat mensen nodig hebben, maar dankzij automatisering ed. kan je misschien wel evenveel of meer realiseren met een veel kleiner team. Heeft solliciteren dan eigenlijk nog veel zin?

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Geplaatst: 15 jun 2022, 21:02
door Shrek
Hagelander schreef: 15 jun 2022, 20:49 Het artikel geeft wel een beetje een wrang gevoel, nu net op het moment dat ik de overstap maak. Is er immers nog een toekomst bij de NMBS? Natuurlijk zal men er altijd wel heel wat mensen nodig hebben, maar dankzij automatisering ed. kan je misschien wel evenveel of meer realiseren met een veel kleiner team. Heeft solliciteren dan eigenlijk nog veel zin?
Waar men vooral op inzet is de automatisatie van een heleboel repetitieve jobs. Ook worden toestellen allerhande (dat kan gaan van de computer in de seinzaal over een treinstel tot een wissel) steeds onderhoudsarmer.
De echte jobs op het terrein hebben zeker toekomst, nog vele jaren lang. Vergeet niet dat er in deze hele operatie niemand ontslagen wordt, eens je binnen bent mag je blijven als je je werk goed doet. Zo is het in de geschiedenis van de spoorwegen steeds gegaan wanneer er efficiëntere processen kwamen.

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Geplaatst: 16 jun 2022, 00:20
door TimJ36
Shrek schreef: 15 jun 2022, 21:02 De echte jobs op het terrein hebben zeker toekomst, nog vele jaren lang.
Niettegenstaande dat er nog altijd volop bespaard wordt op het eerstelijnspersoneel, met name het loket- en stationspersoneel.

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Geplaatst: 16 jun 2022, 06:14
door Steven
Zolang men dat waterhoofd ook maar wat kleiner laat worden maar dat is nog niet echt gelukt.

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Geplaatst: 16 jun 2022, 07:32
door groentje
Toch al een klein beetje, de districtsmanagers zijn aan het uitsterven. Er zijn er geloof ik nog 2, van de oorspronkelijke 5.

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Geplaatst: 16 jun 2022, 08:01
door jan_olieslagers
“Midden- en seniormanagers vertegenwoordigden in 2007 slechts 5,2 procent van het personeels­bestand, tegenover 15,6 procent in 2022”
Weliswaar afkomstig van een niet bepaald onpartijdige bron.

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Geplaatst: 16 jun 2022, 08:12
door stijn
jan_olieslagers schreef: 16 jun 2022, 08:01
“Midden- en seniormanagers vertegenwoordigden in 2007 slechts 5,2 procent van het personeels­bestand, tegenover 15,6 procent in 2022”
Weliswaar afkomstig van een niet bepaald onpartijdge bron.
There are lies, damn lies and then there are statistics...

Als je de manuele repetitieve taken vervangt door automatisatie en dat personeel niet vervangt stijgt het % management uiteraard. De vraag is of het in headcount ook gestegen is, maar dat kan je uit die statistiek niet afleiden.

Voor de duidelijkheid... ik zeg niet dat de headcount management wel of niet gestegen is... dat weet ik niet...

Zolang die automatisatie even goed is als de manuele en goedkoper is er trouwens ook geen probleem mee... de NMBS en Infrabel zijn geen tewerkstellingsproject, maar een vervoersbedrijf dat ons belastinggeld zo efficiënt mogelijk moet spenderen.

EDIT: typo

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Geplaatst: 16 jun 2022, 09:18
door jan_olieslagers
Graag akkoord, @stijn, met statistieken kan men alles aantonen - maar toch, eventjes rekenend:
Uitgaande van een totale personeelssterkte van 40000 personen in 2007, komt die 5,2% neer op 2080 midden- en hoger kader.
Om diezelfde 2080 te maken tot de 15,6 van het totaal in 2022 zou dat totale personeelsbestand nog slechts een dikke 13000 mogen zijn, dat lijkt me toch weinig waarschijnlijk. Zelfs uitgaande van een daling met 5000 personen in het totaal, zou de 15,6% van 2022 overeenkomen met 5460 middle managers, meer dan een verdubbeling sedert 2007. Iets is er daar toch echt wel loos.

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Geplaatst: 16 jun 2022, 09:22
door stijn
jan_olieslagers schreef: 16 jun 2022, 09:18 Graag akkoord, @stijn, met statistieken kan men alles aantonen - maar toch, eventjes rekenend:
Uitgaande van een totale personeelssterkte van 40000 personen in 2007, komt die 5,2% neer op 2080 midden- en hoger kader.
Om diezelfde 2080 te maken tot de 15,6 van het totaal in 2022 zou dat totale personeelsbestand nog slechts een dikke 13000 mogen zijn, dat lijkt me toch weinig waarschijnlijk. Zelfs uitgaande van een daling met 5000 personen in het totaal, zou de 15,6% van 2022 overeenkomen met 5460 middle managers, meer dan een verdubbeling sedert 2007. Iets is er daar toch echt wel loos.
Zoals ik schreef... ik weet niet of het gedaald of gestegen is...

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Geplaatst: 16 jun 2022, 09:34
door Shrek
Steven schreef: 16 jun 2022, 06:14 Zolang men dat waterhoofd ook maar wat kleiner laat worden maar dat is nog niet echt gelukt.
Het hangt er maar vanaf wat je waterhoofd noemt. Als één rang3-software ingenieur op zijn eentje een systeem draaiende houdt dat 50 rang 5-typisten vervangt dan is je waterhoofd zogezegd groter geworden, maar ben je wel veel efficiënter bezig.

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Geplaatst: 16 jun 2022, 11:25
door Steven
De nmbs heeft nog steeds een groot aantal administratieve personeelsleden per persoon die op de werkvloer werkt. Dat soort waterhoofd en ik denk/hoop dat de minister het daar ook over heeft.

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Geplaatst: 16 jun 2022, 11:46
door Shrek
Steven schreef: 16 jun 2022, 11:25 De nmbs heeft nog steeds een groot aantal administratieve personeelsleden per persoon die op de werkvloer werkt. Dat soort waterhoofd en ik denk/hoop dat de minister het daar ook over heeft.
Ja het is daar dat de personeelsdaling gaat zitten, rijdend personeel moet er immers bijkomen.

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Geplaatst: 16 jun 2022, 12:04
door jan_olieslagers
Steven schreef: 16 jun 2022, 11:25 De nmbs heeft nog steeds een groot aantal administratieve personeelsleden per persoon die op de werkvloer werkt. Dat soort waterhoofd en ik denk/hoop dat de minister het daar ook over heeft.
Ah, ik had begrepen dat het over management ging, zoals ook door de vakbond "aangeklaagd". Dank voor de bijsturing!