Zwanger tijdens opleiding TB

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Elleke
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2023, 20:25

Zwanger tijdens opleiding TB

Bericht door Elleke »

Hallo,

Ik starte onlangs met mijn opleiding als Treinbegeleider.
Net voor de start van de opleiding ontdekte ik dat ik zwanger was.
Er werd mij aangeraden om dit pas te melden na 12 weken zwangerschap.
Mijn uitgerekende datum is 2,5m na het einde van de opleiding wat wil zeggen dat ik deze (onder normale lichamelijke omstandigheden) zal kunnen afwerken, wat ik eigenlijk ook heel graag zou willen.
Ik had graag geweten welke gevolgen de zwangerschap heeft voor het verdere verloop van de opleiding.
Ik hoorde via via dat ik blijkbaar zal moeten stoppen of niet toegelaten zal worden om de stages te doen? Klopt dit?
Ik ben lichamelijk perfect in staat om de lessen te volgen en naar mijn mening ook om de stages tijdens de opleiding te doen.

Bedankt!
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Zwanger tijdens opleiding TB

Bericht door JHS2013 »

Normaal mag je van zodra je weet dat je zwanger bent geen rijdende dienst meer doen. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de opleiding aangezien die voor een groot deel uit praktische stage bestaat. Het beste lijkt me om het gewoon te melden en het gesprek aan te gaan over het vervolg van de opleiding
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Zwanger tijdens opleiding TB

Bericht door Eimai »

Als je de opleiding ergens moet stopzetten kan je normaal wanneer je terug kan inpikken in een volgende klas, daar zou ik me geen zorgen over maken.

Ik ben nu niet vertrouwd met wat je als treinbegeleider wel of niet mag doen als je zwanger bent (ik dacht dat je eerste semester nog alles mocht doen als tbg), misschien kan je theorie blijven volgen en wordt enkel praktijk dan uitgesteld, dat moet dan maar bekeken worden. Als je niet meer op een trein mag maar nog niet thuis zit en je geen les kan volgen word je op lichte dienst gezet, waarbij je dan iets van ander werk krijgt tijdelijk.
Plaats reactie