Solliciteren als treinbestuurder 2024

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Solliciteren als treinbestuurder 2024

Bericht door Klassiekje »

cnnls__00 schreef: 02 jan 2024, 21:57 Hallo, ik zou graag solliciteren als treinbestuurder reizegerstreinen. Ik had juist nog enkele vraagjes die sommige treinbestuurders of mensen in opleiding misschien kunnen oplossen.

1. Ik had graag gesolliciteerd voor zone Brugge. Maar momenteel staan alleen zone Oost - Vlaanderen en De panne open, die een optie zijn voor mij. Zou ik beter afwachten of kan een overplaatsing na de opleiding een oplossing zijn?

2. Ik heb momenteel nog geen rijbewijs B, daarom ging ik wachten tot april om te solliciteren. Maar ik zag nu op de site van NMBS, dat je na een succesvolle sollicitatie de start van de opleiding tot 2 jaar kan uitstellen, zou dit kloppen? Ik zou geen 2 jaar nodig hebben maar toch wel 4 maand, te zien hoelang de sollicitatie duurt.

3. Indien je in de opleiding niet slaagt voor één examen, is er dan een kans op een herexamen?
Ik zag dat er 3 weken zomerverlof zijn in de opleiding, kan je deze zelf kiezen?
Ik vroeg mij ook af hoeveel je betaald krijgt in opleiding. Ik las iets van 2.300 als starter, maar dit lijkt mij straf om te krijgen in opleiding?

Alvast bedankt om tijd te nemen om te lezen en te antwoorden!
1. Je zal toegewezen worden aan een depot bij het begin van de opleiding waar je je praktijk zal volgen. Dat kan dan afhankelijk van de vacature bv. De Panne zijn maar ook elk depot in de zone Oost-Vlaanderen (dus ook Aalst of Geraardsbergen!). Hier moet je misschien wel rekening mee houden, zeker indien je nog geen rijbewijs hebt (alhoewel dit geen vereiste meer is om te solliciteren).
Hier zal je je carrière normaal gezien ook starten. Je kan wel inderdaad meteen je overplaatsing aanvragen. Stel dat er dan tijdens je opleiding een plekje vrij komt in Brugge kan je misschien wel daar meteen terecht.

De theorie zal doorgaan waar er op dat moment plaats is om te starten. Dit is wel meestal in 1 van de centrumsteden (Brugge, Gent, Kortrijk, Brussel, ...).
Nu, normaal gezien wordt er altijd wel rekening gehouden met je woonplaats, doch is dit geen zekerheid.

3. Verlof tijdens je opleiding kan je helaas niet zelf kiezen, dat hangt af van de planning op dat moment.
Een tiental jaar geleden had je ongeveer 1600 netto zonder premies, ik denk dat dat nu op ongeveer 1800 zit. Dit is wel in de maanden met opleiding van maandag tot vrijdag. Als je praktijk volgt komen daar ook de premies bij voor weekends/nachten enz...
Die 2300 zal eerder zijn wanneer je pas begint te rijden maar dan ga je toch al een weekend of twee mogen doen :lol:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Solliciteren als treinbestuurder 2024

Bericht door Steven »

Nog een praktische opmerking. Fase 0 gaat altijd door te Brussel zuid voor iedereen. Dat is een paar weken theorie gevolg door een examen. Na dit examen krijg je je Europese vergunning en pas daarna is er praktijk.
cnnls__00
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2024, 16:28

Re: Solliciteren als treinbestuurder 2024

Bericht door cnnls__00 »

Ondertussen al de eerste testen afgelegd en geslaagd.

Nu normaal gezien de infosessie begin februari.
Iemand nog tips voor het sollicitatiegesprek of de psychotechnische testen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Solliciteren als treinbestuurder 2024

Bericht door Steven »

Belangrijkste tip is uitgerust zijn en er dus met een fris hoofd aan beginnnen. Verder gewoon jezelf zijn trachten op een rustige manier op de gestelde vragen te antwoorden. Vaste onderwerpen zijn wisselende werkuren impact op sociaal leven. Het alleen zijn in de stuurpost ….
cnnls__00
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2024, 16:28

Re: Solliciteren als treinbestuurder 2024

Bericht door cnnls__00 »

Hey,

Ik wou toch nog even laten weten dat ik deze week geslaagd ben voor het sollicitatiegesprek. Het waren wel pittige vragen vooral over mij persoonlijk, waarschijnlijk omdat ik nog maar 19 jaar ben. Wat mss nog een jonge leeftijd is om treinbestuurder te worden.

Ondertussen ook al contact gehad met HR rail over de voordelen, loon enz. Het enige spijtige is dat er momenteel geen opleidingen starten in mijn buurt (brugge, kortrijk en gent). Enige optie die nog haalbaar is, is om te starten in juni in Brussel.
Maar halfweg maart zou ik de opleiding data voor het najaar krijgen. Ik hoop dat er dan een opleiding in mijn buurt start. Indien niet zal ik toch in juni moeten starten.
Maar ik zie het in ieder geval helemaal zitten!

In ieder geval, bedankt aan iedereen voor de tips ivm de sollicitatieprocedure & opleiding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Solliciteren als treinbestuurder 2024

Bericht door Steven »

Super goed gedaan, je bent inderdaad jong maar zeker niet de enige op die leeftijd, ze hebben je vooral getest naar motivatie toe. Wat begrijpelijk is niet elke 19-jarige toont voldoende motivatie om de opleiding te volmaken. Alvast welkom in de spoorwegwereld en stel steeds vragen als je met iets zit. Heb je al een idee waar je je opleiding mag volgen?
cnnls__00
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2024, 16:28

Re: Solliciteren als treinbestuurder 2024

Bericht door cnnls__00 »

Steven schreef: 23 feb 2024, 19:03 Super goed gedaan, je bent inderdaad jong maar zeker niet de enige op die leeftijd, ze hebben je vooral getest naar motivatie toe. Wat begrijpelijk is niet elke 19-jarige toont voldoende motivatie om de opleiding te volmaken. Alvast welkom in de spoorwegwereld en stel steeds vragen als je met iets zit. Heb je al een idee waar je je opleiding mag volgen?
Momenteel starten in juni in Brussel met alle fases van de theorie, tenzij er nog mogelijkheid is om de opleiding op een dichtere locatie te volgen.
En de praktijk normaal een depot dicht bij mijn woonplaats, waarschijnlijk Brugge of Kortrijk. (Allebei op 20/30 km afstand)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Solliciteren als treinbestuurder 2024

Bericht door Steven »

Als je theorie hebt te Brussel loop je de kans mij eens tegen te komen. Alvast welkom zoals ik eerder zei, veel succes met de opleiding. De enige tip die ik daar al kan geven is, is eenvoudig. Gewon geregeld bijhouden en niet laten opstapelen want dan is de berg plots te groot om te verwerken en komt het niet meer goed.
cnnls__00
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2024, 16:28

Re: Solliciteren als treinbestuurder 2024

Bericht door cnnls__00 »

Oke, bedankt voor de tips Steven.
Ahn tof, geef je les in Brussel dan?

Op het gesprek vroegen ze ook hoe ik de leerstof ging bijhouden. Toen zei ik dat ik 1à2u per dag na de theorieles ging herhalen. En op een praktijkdag voor of na het werken leerstof bekijken.
Het zal vooral wat zoeken zijn in de opleiding denk ik, maar ik zal het inderdaad niet mogen laten liggen.
Het is wel positief dat de praktijk redelijk vlot is gecombineerd met de theorie, zo leer je de verwerkte leerstof ook meteen toepassen.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Solliciteren als treinbestuurder 2024

Bericht door ovspotter_be »

Van harte welkom.
Ik ben zelf ook "maar" 18 en al zo'n 4 weken op de baan als treinbegeleider, dus laat leeftijd je zeker niet afschrikken.
En voor de opleiding kan ik alleen maar tips geven uit mijn opleiding voor treinbegeleider, maar de leerstof inderdaad elke dag eens herhalen en dan komt dat normaal gezien wel helemaal in orde.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Solliciteren als treinbestuurder 2024

Bericht door Steven »

cnnls__00 schreef: 23 feb 2024, 21:01 Oke, bedankt voor de tips Steven.
Ahn tof, geef je les in Brussel dan?

Op het gesprek vroegen ze ook hoe ik de leerstof ging bijhouden. Toen zei ik dat ik 1à2u per dag na de theorieles ging herhalen. En op een praktijkdag voor of na het werken leerstof bekijken.
Het zal vooral wat zoeken zijn in de opleiding denk ik, maar ik zal het inderdaad niet mogen laten liggen.
Het is wel positief dat de praktijk redelijk vlot is gecombineerd met de theorie, zo leer je de verwerkte leerstof ook meteen toepassen.
Neen van mij zal je geen opleiding krijgen want ik ben treinbestuurder internationaal (Benelux) maar wie weet treffen we elkaar eens in de keuken aan de automaat voor een warme (gratis) of koude (te betalen) drank.

Als je doet wat je schrijft komt het wel ok. Tijdens praktijkdagen is het best om dingen te vragen die je in de leerstof gezien hebt maar die soms niet van de eerste keer duidelijk zijn. Praktijk kan dan veel duidelijkheid brengen. Je monitor of andere treinbestuurders zullen je dan wel bijstaan. Er is niets fout aan eens discussies hebben over de regels zolang op het einde alles duidelijk is.
cnnls__00
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2024, 16:28

Re: Solliciteren als treinbestuurder 2024

Bericht door cnnls__00 »

ovspotter_be schreef: 23 feb 2024, 21:16 Van harte welkom.
Ik ben zelf ook "maar" 18 en al zo'n 4 weken op de baan als treinbegeleider, dus laat leeftijd je zeker niet afschrikken.
En voor de opleiding kan ik alleen maar tips geven uit mijn opleiding voor treinbegeleider, maar de leerstof inderdaad elke dag eens herhalen en dan komt dat normaal gezien wel helemaal in orde.
Oke, top en bedankt voor de tip!
Misschien komen we elkaar dan nog wel eens tegen op de trein.
cnnls__00
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2024, 16:28

Re: Solliciteren als treinbestuurder 2024

Bericht door cnnls__00 »

Steven schreef: 24 feb 2024, 07:13
cnnls__00 schreef: 23 feb 2024, 21:01 Oke, bedankt voor de tips Steven.
Ahn tof, geef je les in Brussel dan?

Op het gesprek vroegen ze ook hoe ik de leerstof ging bijhouden. Toen zei ik dat ik 1à2u per dag na de theorieles ging herhalen. En op een praktijkdag voor of na het werken leerstof bekijken.
Het zal vooral wat zoeken zijn in de opleiding denk ik, maar ik zal het inderdaad niet mogen laten liggen.
Het is wel positief dat de praktijk redelijk vlot is gecombineerd met de theorie, zo leer je de verwerkte leerstof ook meteen toepassen.
Neen van mij zal je geen opleiding krijgen want ik ben treinbestuurder internationaal (Benelux) maar wie weet treffen we elkaar eens in de keuken aan de automaat voor een warme (gratis) of koude (te betalen) drank.

Als je doet wat je schrijft komt het wel ok. Tijdens praktijkdagen is het best om dingen te vragen die je in de leerstof gezien hebt maar die soms niet van de eerste keer duidelijk zijn. Praktijk kan dan veel duidelijkheid brengen. Je monitor of andere treinbestuurders zullen je dan wel bijstaan. Er is niets fout aan eens discussies hebben over de regels zolang op het einde alles duidelijk is.
Ahn oke, misschien tot in Brussel dan!
Inderdaad, ik ben wel iemand die graag nieuwe zaken aanleert via praktijk.
En nogmaals bedankt voor alle tips Steven en iedereen! Ik hoop alvast vlug te kunnen starten met de opleiding en deze succesvol te doorlopen.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Solliciteren als treinbestuurder 2024

Bericht door jan_olieslagers »

Ook mijnerzijds felicitaties en de beste wensen voor uw verdere loopbaan! Het is natuurlijk een luxepositie om aan een job te beginnen waarvoor er niet al te veel kandidaten zijn.

Zelf ben ik compleet buitenstaander van het spoorbedrijf, en zeker van de operationele zijde - ooit heb ik wel mijn steentje bijgedragen aan de IT-infrastructuur - maar uit algemene ervaring met het selecteren en inwerken van nieuwe medewerk(st)ers kan ik wel aanbevelen om niet al te entoesiast in gang te schieten. Niet op een rijdende trein proberen te springen! de uitdrukking is hier meer dan ooit gepast. Alle bedrijven hebben een eigen cultuur en tradities, en doen hun eigen ding op hun eigen manier, zeker in het begin is het belangrijk om stillekes binnen de begane paden te blijven, en niet te willen hardlopen zolang ge nog niet stabiel kunt stappen. De toekomst groeit langzaam, en bij de spoorwegen misschien nog een beetje trager dan bij de meesten :) !
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie