loonvoorstel:enkele vraagjes

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Komiwan
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2024, 14:42

loonvoorstel:enkele vraagjes

Bericht door Komiwan »

Hallo allen,

Momenteel ben ik in mijn sollicitatie voor treinbestuurder aanbeland bij de fase psychotechnische proeven/medisch onderzoek.
Vandaag kreeg ik ook een loonsimulatie. Ik heb hierrond enkele vragen:

- wordt er maximaal afgehouden van het brutoloon? Met andere woorden: dienen jullie nadien veel achter te dragen naar de belastingen?
- valt er te onderhandelen over het loon?
- kan er anciënniteit ingebracht worden? (ik werkte 33 jaar in de privé)

Allemaal toch wel een beetje belangrijk om een juist beeld te hebben.
Bedankt voor jullie antwoorden! ;)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: loonvoorstel:enkele vraagjes

Bericht door Steven »

Neen, je bent statutair bij de NMBS en dus liggen alle lonen vooraf vast, geen onderhandelingen. Je hebt namelijk geen individueel contract.
Er is voldoende bedrijfsvoorheffing op je loon je zal dus nooit grote bedragen moeten bijbetalen.
Ervaring uit de privé is zover ik weet nog steeds niet overdraagbaar (na te vragen bij HR).
Komiwan
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2024, 14:42

Re: loonvoorstel:enkele vraagjes

Bericht door Komiwan »

Steven schreef: 28 mar 2024, 20:42 Neen, je bent statutair bij de NMBS en dus liggen alle lonen vooraf vast, geen onderhandelingen. Je hebt namelijk geen individueel contract.
Er is voldoende bedrijfsvoorheffing op je loon je zal dus nooit grote bedragen moeten bijbetalen.
Ervaring uit de privé is zover ik weet nog steeds niet overdraagbaar (na te vragen bij HR).
Bedankt voor je snelle antwoord, Steven!

Vriendelijke groeten
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: loonvoorstel:enkele vraagjes

Bericht door jan_olieslagers »

Slechts een heel algemene opmerking nevenaf, want over de vermelde details heb ik hoegenaamd niks te melden:
overweeg ook hoe de pensioenvorming eruitziet. Als men jong is staat men daar niet bij stil, maar in de totaliteit van een carriere is het een belangrijk element van het totaal aan verzameld loon en andere rechten. Traditioneel was het zo dat men als statutair ambtenaar misschien niet de grote max verdiende, maar wel riante pensioenvoorwaarden verkreeg. Een van de vele manieren van de overheid om de schulden voor zich uit te schuiven, op de kap van volgende generaties. Dat hele landschap is nu in snelle evolutie. Wees op uw hoede voor beloftes die morgen of volgend jaar plotseling niet meer houdbaar blijken te zijn!

En, tussen haakjes, van harte welkom op dit forum!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Komiwan
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2024, 14:42

Re: loonvoorstel:enkele vraagjes

Bericht door Komiwan »

jan_olieslagers schreef: 28 mar 2024, 20:55 Slechts een heel algemene opmerking nevenaf, want over de vermelde details heb ik hoegenaamd niks te melden:
overweeg ook hoe de pensioenvorming eruitziet. Als men jong is staat men daar niet bij stil, maar in de totaliteit van een carriere is het een belangrijk element van het totaal aan verzameld loon en andere rechten. Traditioneel was het zo dat men als statutair ambtenaar misschien niet de grote max verdiende, maar wel riante pensioenvoorwaarden verkreeg. Een van de vele manieren van de overheid om de schulden voor zich uit te schuiven, op de kap van volgende generaties. Dat hele landschap is nu in snelle evolutie. Wees op uw hoede voor beloftes die morgen of volgend jaar plotseling niet meer houdbaar blijken te zijn!

En, tussen haakjes, van harte welkom op dit forum!
Dag Jan, bedankt voor je antwoord + verwelkoming :) .

Pensioen speelt uiteraard ook mee voor mij. Het lijkt me op het eerste zicht dat ik wel iets zou inleveren qua loon, maar dan reken ik wel op een degelijk pensioen. Nu, ik ben niet meer piepjong, dus ik sta dichter bij mijn pensioen dan bij mijn allereerste werkdag toen ik nog geen grijs haar had. Ik hoop dat er dan ook geen brutale veranderingen gebeuren wat pensioen betreft, hoewel ik realistisch ben dat het geld ergens van moet komen.

Vriendelijke groeten!
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: loonvoorstel:enkele vraagjes

Bericht door groentje »

Je zal sowieso pensioen krijgen op een gemengde loopbaan, hoe die berekening zit, weet ik niet. Een aantal jaren terug was er een artikel over iemand die zo'n gemengde carrière had en minder overhield dan wanneer ze zelfstandige was gebleven, maar ik leen dat dat sindsdien is rechtgetrokken. Toch best eens navragen...
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: loonvoorstel:enkele vraagjes

Bericht door jan_olieslagers »

Ik heb zelf een gemengde carriere achter de rug - loontrekker/zelfstandige - en niemand kon me mijn pensioenbedrag voorspellen, ondanks herhaalde telefoontjes naar de zuidertoren... Tot mijn verbazing viel het uiteindelijk best mee. Voor @Komiwan kan de personeelsdienst van NMBS misschien helpen? Die zouden goede contacten moeten hebben met de pensioendienst.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: loonvoorstel:enkele vraagjes

Bericht door nighttrain »

Komiwan schreef: 28 mar 2024, 20:26 Hallo allen,

Momenteel ben ik in mijn sollicitatie voor treinbestuurder aanbeland bij de fase psychotechnische proeven/medisch onderzoek.
Vandaag kreeg ik ook een loonsimulatie. Ik heb hierrond enkele vragen:

- wordt er maximaal afgehouden van het brutoloon? Met andere woorden: dienen jullie nadien veel achter te dragen naar de belastingen?
- valt er te onderhandelen over het loon?
- kan er anciënniteit ingebracht worden? (ik werkte 33 jaar in de privé)

Allemaal toch wel een beetje belangrijk om een juist beeld te hebben.
Bedankt voor jullie antwoorden! ;)
Afhouding brutto loon? alles hangt van uw gezinssituatie en woonplaats om te bepalen hoeveel belastingen u zal betalen op uw inkomen. Voorheffing kan herzien worden rekening houdend met deze parameters ,zie personneelsdienst.
Pensioen: U zal een beperkt gemengd pensioen krijgen ,te zien hoeveel jaren u nog moet afmaken om eventueel vervroegd pensioen aan te vragen bv na 42 jaren of 43 of 44 loopbaan. https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenlee ... #vervroegd
Als treinbestuurder ga je een loopbaanbreuk of tantieme hebben van 1/48, wat wil zeggen dat bv 12 jaren dienst als treinbestuurder gaan tellen voor 15 jaar gewerkt of loopbaan (exacte berekening moet je opvragen). Op heden weet ik niet of je opleiding gaat meetellen voor die 1/48.https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... pbaanbreuk
Minder belangrijk : uw verkeersvoordelen met 10 jaar dienst zijn anders dan bv 15 jaar eenmaal op pensioen.
Op pensioen blijf je wel verzekerd bij de kas voor geneeskundige verzorging en hospiltalisatieverzekering. Na kijken of er een minimum aantal dienstjaren NMBS moeten volbracht worden??
Opgelet in het geval van overgang ,hou geen rekenning met berekeningen op MYPENSION..(als treinbestuurder).
Plaats reactie