Kleurenblind/Kleurenzingestoord

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Kjoeb

Kleurenblind/Kleurenzingestoord

Bericht door Kjoeb »

Ik ben nu nog op de uitslag van mijn mondeling (voor onderstationchef) aan het wachten maar ik heb een vermoeden (eerder hoop) dat ik er ga door zijn.

Nu maak ik mij wel zorgen over het (eventuele) medisch onderzoek. Ik heb namelijk last van daltonisme. Bij bijna elke ishihara-test (zo van die gekleurde bollekes waar je een cijfer moet in zien staan) zie ik niet wat je zou moeten zien.
Praktisch gezien heb ik daar geen last van, ik zie elk kleur zo als het zou moeten zijn. Rood, groen, blauw, geel, zwart, wit, ...
Nu was mijn vraag, is da een probleem?

Ik vermoed nl. van wel aangezien die seinen enzo toch wel in 't kleur zijn. :?

Alvast bedankt!

Groetjes, Tim
paljas

Bericht door paljas »

...das wel ambetant dan...
Afbeelding
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik heb ook daltonisme voor het kleur groen (heeft een specifieke naam maar ken ik niet vanbuiten). Dat je alle kleuren ziet zoals ze zijn zal wel niet kloppen, dat dacht ik ook altijd totdat men dat heeft vastgesteld meer dan 10 jaar geleden. Later ben ik er pas op gaan letten en zijn er kleuren die voor mij bvb grijs of blauw zijn maar voor een ander een bepaalde groentint.

Het kan wel lastig zijn als je veel met kleuren moet werken, verder heb ik er ook geen last van. Het wordt wel ferm overdreven soms, zo kan men (ik toch) perfect de seinen zien en onderscheiden, ook de groene. Nochtans heeft men vroeger gezegd dat trein- en trambestuurder worden uit de boze was. Dat men dit doet voor een kleurenblinde kan ik begrijpen maar voor daltonisme mag men wel eens wat specifieker zijn vind ik. De seinen voor trams zijn trouwens al lang figuren en geen kleuren.
Kjoeb

Bericht door Kjoeb »

@paljas: gij zijt wel nen toffe gast eh...

Nee ik kan da nie lezen, maar ik weet wel wat erop staat want een collega van mij heeft da al is getoond.
Ik denk toch dat het da is: "f$ck colorblinds"?

anyway, na een hele avond lezen weet ik dus dat dit noodzakelijk is voor bij de spoorwegen (en ook de lucht-en scheepvaart) te werken.
We zien wel hoe het gaat. Desnoods sleep ik heel den nmbs voor de rechtbank. :)


PS: f$ck you too b!tch
M1

Bericht door M1 »

Hoy kjoeb,

Ik heb gehoord dat er ook een andere test bestaat,
Jij zal dat misschien beter weten, je kan daar eens over informeren of die test voldoende is.

Ik wens je alvast goede moed toe.
Plaats reactie