Examen seingever

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Examen seingever

Bericht door groentje »

Wat hierboven staat. Houd in gedachten dat elk tekentje een eigen seinbeeld betekent, en dat rood (stoppen) het grote vierkant is. Als je dus het aantal tekens kan tellen, weet je ook al hoeveel seinbeelden er zullen zijn (geen rekening gehouden met snelheidsbeperkingen).
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Re: Examen seingever

Bericht door Speedy »

dekooiker schreef:Veel oefenen!
Zorg dat je groen-geel vertikaal behoorlijk kunt uitleggen en hoe alle symbolen voorgesteld worden.
Het SSP dat je meekreeg kan al een hulp zijn want daar staat zoveel op dat in de praktijk niet op één en dezelfde blad voorkomt.
Niet opgeven en blijven studeren.
Goed kunnen uitleggen :
-Via welke reisweg je van punt A naar punt B geraakt. (en met welk seinbeeld)
-Weten dat een reisweg in KB te herkennen is aan het nummer
-Hoe herken je de rechts geplaatste seinen ?
-Hoe weet je hoeveel keer het blad van het SSP reeds is gewijzigd ?
-Hoe herken je 'gebanaliseerd spoor' ?
...
(zijn klassieke vragen voor hercertificatie treinbestuurders)
elrio82

Re: Examen seingever

Bericht door elrio82 »

Ik heb een brief gekregen om op 16 december naar het medisch onderzoek te gaan.Iemand een idee wanneer dan de opleiding begint?
Freakytrain

Re: Examen seingever

Bericht door Freakytrain »

elrio82 schreef:Ik heb een brief gekregen om op 16 december naar het medisch onderzoek te gaan.Iemand een idee wanneer dan de opleiding begint?
Voorzien Eind Februari , begin Maart 2010

Voor welk district bent u voorzien?
elrio82

Re: Examen seingever

Bericht door elrio82 »

District Noordwest.
skullator

Re: Examen seingever

Bericht door skullator »

Ik vrees er een beetje voor als ik dat zo zie, dertiende laureaat en pas eind maart beginnen, en dan ben ik de 27ste vor district Noordwest .....Tzal dus op die manier nog heel nipt worden om binnen die 2 jaar opgeroepen te worden. Wordt je ook verwittigd als je geen kans meer op de opleiding maakt ?
Junkie88

Re: Examen seingever

Bericht door Junkie88 »

Worden er eigenlijk nog seingevers aangeworven? Ik heb precies de indruk dat er meer ostchs zijn dan seingevers, of is dat een internetillusie?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Examen seingever

Bericht door groentje »

Er is al langer sprake van dat de seingevers/operators zouden worden afgeschaft, in een aantal seinhuizen wordt al geëxperimenteerd met automatische reiswegsturing (met de nodige haperingen, al dan niet bewust uitgelokt), en hun taken zouden worden overgenomen door OSTCH. Er worden dan ook examens geörganiseerd voor de seingevers en operatoren om OSTCH te worden. Met vrij weinig succes, naar verluidt...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Examen seingever

Bericht door dekooiker »

De bedoeling is dat er op termijn wordt overgegaan naar een systeem waar de ostch de taken van seingever overnemen.
Er zullen ostch zijn die louter treintjes laten rijden en er zullen er een kleiner aantal per ploeg zijn die alleen veiligheidszaken oplossen zoals storingen en FSO.
Hoe men de resterende sgv zal benutten is nog niet duidelijk maar meer administratieve taken, wettigingen, D43 opstellen kan mogelijk een taak voor hen worden.
De trein.
Alleen voor durvers.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Examen seingever

Bericht door markske »

FSO ???
Junkie88

Re: Examen seingever

Bericht door Junkie88 »

Amai, dan zitten ze toch met een enorm overschot aan seingevers die niet geslaagd zijn?

Waarom zijn die seingevers niet capabel om OSTCH te worden als de taken dan toch min of meer dezelfde zijn (in de toekomst)
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Examen seingever

Bericht door groentje »

De taken van een OSTCH zijn ruimer dan die van een sgv, een sgv neemt geen veiligheidsmaatregelen (en schaft ze al helemaal niet zelf af), houdt zich niet bezig met veiligheidscommunicatie, is, kortom, eigenlijk alleen verantwoordelijk voor het treffelijk verlopen van het verkeer in normale omstandigheden. Bij ernstige vertraging, werken, pannes of andere storingen is het aan de OSTCH om de knopen door te hakken en de nodige maatregelen te treffen. Als binnenkort de computer de taken overneemt van de sgv (dus het treffelijk laten verlopen van het verkeer in normale omstandigheden), is een afschaffing niet ver weg.
Nu, de huidige sgv zullen, als ze niet slagen om OSTCH te worden, wellicht elders tewerkgesteld worden, voor het opstellen van D43 (rapporten van incidenten), het uitzoeken van de reden van vertragingen, etc. Maar na afschaffing zullen er dus geen meer bijkomen, en zal de betiteling langzaam uitsterven, door bevordering of door pensionering. Het is niet de eerste betiteling die verdwijnt, hoor. Ik betwijfel, bijvoorbeeld, dat de NMBS nog schrijnwerkers aanwerft. Of drukkers.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Examen seingever

Bericht door dekooiker »

markske schreef:FSO ???
Seinoverschrijding, het welbekende S422 en daaronder valt qua handelingen ook bepaalde toestanden om verder te rijden na een incident.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie