Examen seingever

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
adagioken007

Re: Examen seingever

Bericht door adagioken007 »

ik sta of stond dus 1e op de lijst van het district noord west en ik zou mogen voorlopig plaatsnemen in merelbeke moest alles in orde zijn,de andere 2 plaatsen waren voor zeebrugge.Nu maar hopen dat ik snel weg ben van het onderhoud van de sporen en dat ik eindelijk eens een deftige job krijg bij de spoorweg :p

al diegene die mij volgen in mn voetsporen,wees klaar voor heel wat stress !! :|

hopelijk weet ik binnenkort meer,kan ik jullie op de hoogte houden van de gebeurtenissen
davyb2007

Re: Examen seingever

Bericht door davyb2007 »

Wanneer begin je met de cursus / opleiding??

Eventueel nieuws van de volgende reeks aanwervingen -> sta zelf als 6de op de lijst Noord/West.

Dank bij voorbaat! :? :roll:
Freakytrain

Re: Examen seingever

Bericht door Freakytrain »

Ik ben geslaagd in de medische test.

Ik mag 6 juli beginnen district centrum
Verdere info volgt
adagioken007

Re: Examen seingever

Bericht door adagioken007 »

kheb vandaag bericht gekregen dat ik op 1 juli naar de medische keuring moet gaan en verder weetk dus nog altijd niks.
normaal beginnen de opleidingen in september.maar bepaalde mogen al beginnen in juli,maar weet niet voor wat...
Freakytrain

Re: Examen seingever

Bericht door Freakytrain »

Voila het is nu officieel
de brief is toegekomen
6 juli moetek om 9u op de personeelsdienst zijn
en nadien staat er na alle formaliteiten het werk nog aan te vatten
tis voor Brussel Noord

Maar beginnen die opleidingen nu al , kdacht voor september
aan wat kan ik me dan zo de eerste dag verwachten?

en wat gebeurd er in de periode van nu tot en met de opleiding?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Examen seingever

Bericht door groentje »

Wellicht zoeken ze een vervelend werkje, zoals het klasseren van de nodige documenten, het invoegen van nieuwe stukken reglementering in de oude mappen, koffie zetten, regelmatig eens meekijken hoe het eraan toegaat in een blokpost, laten ze je daar een stukje over schrijven, af en toe eens meerijden met een bestuurder, bezoek aan de spoorweginstallaties...
Het hangt voor een groot stuk af van de inspiratie van de chef waarbij je terechtkomt. Normaal hang je voor zoiets af van de zone waar je woont.
Freakytrain

Re: Examen seingever

Bericht door Freakytrain »

En zou het vanaf de eerste dag zijn dat men in het ploegensysteem zal terecht komen ?
Ik ben benieuwd wat het zal worden.
btw nog personen die mogen beginnen 6 juli te brussel?
Barts

Re: Examen seingever

Bericht door Barts »

Ik moet de 29ste juni (nu maandag) op de personeelsdienst zijn (antwerpen). en zoals Freakytrain al vroeg. Gaat da direct in ploegensysteem zijn? (aangezien ik al een paar keer heb gelezen dat de opleiding pas in september is...)
factageklerk

Re: Examen seingever

Bericht door factageklerk »

Beste vrienden eerst en vooral proficiat dat jullie geslaagd zijn voor alle testen van seingever :D In sommige GBI-N 's mag je al direct op het seinhuis gaan zitten jullie zullen ook cabineritten moeten doen naast de machinist om lijnkennis op te doen wat jullie gaan doen in afwachting tot de opleiding begint hangt af van de regiomanager en het seinhuispersoneel , ikzelf heb moeten speaken (treinen aankondigen) ik zeg jullie onderschat de opleiding niet overloop s'avonds altijd je cursus , je krijgt zeer veel leerstof te verwerken op een korte tijd
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Examen seingever

Bericht door groentje »

Het hangt er inderdaad vanaf waar je terechtkomt. Ik heb zelf niet meegedraaid in ploegen tijdens mijn basisopleiding (en zeker niet ervoor), collega's kregen dan weer taken toebedeeld als omroepen, waarvoor je toch wel verzocht wordt aanwezig te zijn bij aanvang van de dienst.
Maar maak je niet al te veel zorgen, zeker die eerste dag moet je gewoon langskomen op het uur en op de plaats die op de uitnodiging staan.
dvd10

Re: Examen seingever

Bericht door dvd10 »

de geldigheid van de test duurt 2jaar,maar wat als deze 2jaar is overschreden ,en je word niet opgeroepen?
vervalt dit dan ook zomaar? terwijl je echt seingever wil worden...
want seinhuizen zullen ze ook beperken in de toekomst.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Examen seingever

Bericht door Steven »

Het is niet omdat het aantal seinhuizen zal dalen dat het effectief aantal operatoren zal dalen, men gaan de mensen concetreren op bepaalde punten. Voordelen zijn er legio, omdat er in grotere groepen gewerkt word zal er ook iets eenvoudiger een regeling ontstaan om verlof te krijgen. Niet alles heeft nadelen wat nieuw is.
factageklerk

Re: Examen seingever

Bericht door factageklerk »

Vergeet niet dat het merendeel van het personeel dat nu nog de seinhuizen bemant en het overige spoorwegpersoneel over 5 jaar de pensioengerechtigde leeftijd zullen bereiken ,en deze moeten allemaal op tijd vervangen zijn. De kans dat je echt effectief binnen die 2 jaar niet word opgeroepen is zeer klein ze hebben veel volk nodig
dvd10 schreef:de geldigheid van de test duurt 2jaar,maar wat als deze 2jaar is overschreden ,en je word niet opgeroepen?
vervalt dit dan ook zomaar? terwijl je echt seingever wil worden...
want seinhuizen zullen ze ook beperken in de toekomst.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Examen seingever

Bericht door dekooiker »

Barts schreef:Ik moet de 29ste juni (nu maandag) op de personeelsdienst zijn (antwerpen). en zoals Freakytrain al vroeg. Gaat da direct in ploegensysteem zijn? (aangezien ik al een paar keer heb gelezen dat de opleiding pas in september is...)
Allez, veel plezier morgen.
De eerste dagen zal het verkennen van het werkdomein zijn en da's wellicht in dagdienst.
Mogelijk kan er nadien beslist worden om in ploegen te werken maar nachtdienst is er in de opleiding niet bij.
Ik was zelf heel aangenaam verrast door de collegialiteit, de behulpzaamheid van het personeel en de mogelijkheid om véél vragen te stellen en bij te leren.
Welkom bij de club :D
De trein.
Alleen voor durvers.
Satyricon

Re: Examen seingever

Bericht door Satyricon »

Ben enkele jaren seingever geweest nu ben ik operator. Door de concentratie van de seinhuizen schakelen ze nu over naar EBP-technologie. Ze hebben inderdaad heel veel volk nodig. Veel collega's waar ik mee werk gaan over een 5-tal jaar op pensioen. Als ze de seinhuizen concentreren wil dat niet persé zeggen dat ze daarvoor personeel gaan afschaffen. Enkele oudere collega's van me staan nog altijd wat sceptisch tegenover het nieuwe EBP-systeem ik vind het in ieder geval fantastisch :D.
Plaats reactie