jobs in wallonie?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
pxer

jobs in wallonie?

Bericht door pxer »

Weet er iemand of er ook aanwervingen gebeuren in wallonie.
Zou graag aan de slag in de buurt van Eupen.
De functie van treinbestuurder spreekt me wel aan, ga dan ook solliciteren
en afwachten.Woon momenteel in antwerpen. Dus zou graag hier men opleiding (deels) volgen en dan ginder aan de slag,maar of dat mogelijk is...?
groeten
wim
Jean

Bericht door Jean »

Dat schijnt zeer lastige opdracht te zijn :

-bij aanwerving wordt je ofwel als Nederlands- ofwel als Frans-talige ingedeeeld .


-Normaal was/is het bijna onmogelijk in een depot ve andere taal te geraken dan de taalrol waarbij je ingedeeld bent bij aanwerving .


Dus als je zeker bent dat je uiteindelijk in Waals depot wil geraken is het misschien raadzaam in te schrijven als franstalige , je zult dan wel de opleiding en boeken in het frans krijgen .
Kris

Bericht door Kris »

En in Eupen is geen depot dus het dichste dat je zal geraken is Welkenraedt (uitsluitend Frans)
FLV-FGSP
Berichten: 1889
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Als je in Antwerpen woont: daar worden dringend treinbestuurders gezocht.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

yep als je als NL talige inschrijft volg je inderdaad les in het NL, als je nadien naar een zuivere franstalige depot wil zal je alles lessen opnieuw moeten volgen in het frans en slagen voor het examen van treinbestuurder in het frans.
Nekvin

Bericht door Nekvin »

en de franstaligheidsproef van selor slagen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

niet nodig als je u vanaf het begin laat inschrijven als zijnde franstalige :-) ze gaan er dan vanuit dat het uw moedertaal is he :p
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Yup. Maar veranderen is inderdaad zeer moeilijk. Ik heb al gehoord van een Franstalige bestuurder die in Oostende woont, alleen al door zijn woonplaats meer dan behoorlijk Nederlands spreekt, maar hij zal nooit Oostende kunnen aanvragen, als hij overschakelt naar de Nederlandse groep, mag hij van het begin beginnen, dus buiten kader op Antwerpen Noord...
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: jobs in wallonie?

Bericht door wrpint »

Toch wel vreemd. Dat je moet slagen voor een taaltest, akkoord. Dat je over de gebruikte Franstalige terminologie wordt geexamineerd, akkoord.
Maar de ganse opleiding herdoen in het Frans, lijkt me toch zwaar overdreven, niet? De NMBS zal dat waarschijnlijk ook niet toestaan, want dan verliezen ze een productief iemand 1,5 jaar aan de opleiding. Lijkt me toch allemaal vrij onlogisch.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: jobs in wallonie?

Bericht door Steven »

wrpint schreef:Toch wel vreemd. Dat je moet slagen voor een taaltest, akkoord. Dat je over de gebruikte Franstalige terminologie wordt geexamineerd, akkoord.
Maar de ganse opleiding herdoen in het Frans, lijkt me toch zwaar overdreven, niet? De NMBS zal dat waarschijnlijk ook niet toestaan, want dan verliezen ze een productief iemand 1,5 jaar aan de opleiding. Lijkt me toch allemaal vrij onlogisch.
tja en toch is het zo. je doet u opleiding opnieuw en uw driejaarlijkse ondervragingen en al de rest gebeuren dan ook in het frans.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re:

Bericht door Asterix »

Kris schreef:het dichste dat je zal geraken is Welkenraedt (uitsluitend Frans)
Dat is daar toch Duitstalig grondgebied want Duitstalige gemeenschap? Wat als een inwoner van Welkenraedt TB wil worden? Dient men geen opleidingen in het Duits aan te bieden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: jobs in wallonie?

Bericht door Steven »

Welkenraedt ligt naar mijn weten en horen zeggen (hoe raar het ook mag klinken) niet binnen de Oostkantons (is ook de reden waarom de depot in Welkenraedt is en niet zoals vroeger in Herbestal (wat wel in de oostkantons ligt).
Het is met het openen van het station Eupen in 1984 dat de Oostkantons terug een station hadden. Heden hebben ze er twee met Hergenraeth er bij.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: jobs in wallonie?

Bericht door groentje »

En effet, mon cher collègue. Welkenraedt heeft zelfs geen faciliteiten voor Duitstaligen, al behoren ze wel tot de gemeentes waar faciliteiten kunnen worden ingevoerd. Met dank aan Wikipedia.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: jobs in wallonie?

Bericht door Asterix »

Op Wikipedia gevonden:
Afbeelding Malmédy en Waimes zijn dus nog Franstalig gebied. Welkenraedt ook. Bijkomende vraag: Duits is een officiële taal in België. Moet de NMBS dan toch geen opleidingen in die taal aanbieden, ook al heeft ze er geen depots?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: jobs in wallonie?

Bericht door treinbruno »

ze zullen altijd frans moeten kunnen eh om met de blokpost te kunnen bellen :)
tenzij de venbahn heropend word :D
Afbeelding
Plaats reactie