Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Tim »

Crossrail zoekt opnieuw treinbestuurders, zowel mensen met brevet als mensen die zin hebben de opleiding te volgen :wink:

Mail je CV naar michael.noel@crossrail.be
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Asterix »

Ik hoop dat ze daar ondertussen hun administratie op orde hebben. Sollicitaties werden daar enkele jaren geleden steevast niet beantwoord. Meer zelfs, de vacatures uit die tijd stonden een tijdje geleden nog altijd in dezelfde lay-out online op dezelfde pagina. Of misschien waren de plaatsen nog beschikbaar, als je natuurlijk de mensen niet antwoordt, blijven ze open staan...
option

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door option »

Een goede vriend van mij heeft een bachelor (graduaat) maatschappelijk werk. Hij is echter
al vele maanden vruchteloos op zoek naar een job. Ik heb hem gewezen op de
job als treinbestuurder en waarschijnlijk gaat hij zich ook inschrijven op deze testen.

Mijn vraag is nu, hoe realistisch de kans is dat hij ook aangeworven wordt. Aangezien de
opleiding lang duurt en erg duur is, denk ik dat ze bij de nmbs niet echt happig zijn
omdat iemand met een hoger diploma aan te werven met de kans dat die na
1 jaar terug weg is.

Iemand die toevallig weet heeft treinbestuurders met een bachelor / master?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

We hebben al treinbestuurders die zelfs het diploma hebben van ingenieur. Dus daar zie ik niet onmiddellijk een probleem.
Ikzelf heb ook een hoger diploma en ben al 13 jaar treinbestuurder. Het is vooral motivatie dat telt. Eens je er werkt maakt dat velletje papier toch minder uit.
Junkie88

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Junkie88 »

Steven schreef:We hebben al treinbestuurders die zelfs het diploma hebben van ingenieur. Dus daar zie ik niet onmiddellijk een probleem.
Ikzelf heb ook een hoger diploma en ben al 13 jaar treinbestuurder. Het is vooral motivatie dat telt. Eens je er werkt maakt dat velletje papier toch minder uit.
Inderdaad, het is een beetje zoals bij de politie, waar er ook ingenieurs testen doen...
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door loic1811 »

Ik heb hier een bestand gevonden voor mensen dat bestuurder willen worden een syllabus over mechanica en electriciteit zo weet je wat je zoal moet kennen en kan je met een kleine voorbereiding naar de info sessie :D
Bijlagen
Technische geschiktheidsproef treinbestuurders.240611.pdf
(232.51 KiB) 482 keer gedownload
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Klassiekje »

Was dus niet door het gesprek, redelijk teleurgesteld dus, maar ik ga het sowieso nog eens proberen later.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door groentje »

Heb je ook een reden gekregen waarom je niet weerhouden bent?
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Klassiekje »

Te onzeker en niet overtuigend genoeg.
Terecht hoor. :)
Ik ga nu eerst ergens anders wat werkervaring proberen opdoen.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door groentje »

Een goede ingesteldheid, met wat (extra) werkervaring win je niet alleen aan kennis, maar ook aan rijpheid en dus hopelijk aan kalmte. Al zal een sollicitatiegesprek, zeker een dat je serieus neemt, altijd wat zenuwen opleveren.
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Klassiekje »

Oh ja, ik weet niet of dat hier al ergens staat, maar is er nu een bepaalde termijn die je moet respecteren tussen twee selectieprocedures?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door HLE 2302 »

Klassiekje schreef:Oh ja, ik weet niet of dat hier al ergens staat, maar is er nu een bepaalde termijn die je moet respecteren tussen twee selectieprocedures?
Het moet een andere HR nummer zijn, normaal als je nu opnieuw meedoet voor treinbestuurder/bestuurder rangeringen zou je alweer mogen meedoen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Bordensteker »

Inderdaad.

Even nagekeken op http://www.despoorwegenwervenaan.be :

Treinbestuurder - NMBS (M/V) is recent opnieuw 'uitgehangen' als: Bericht 118 H-HR van 21 september 2012

Bestuurder rangeringen (M/V) is per dezelfde datum opnieuw uitgehangen: Bericht 119 H-HR van 21 september 2012

Zodra de vacatures voor een bepaalde job onder een nieuw berichtnummer zijn verschenen (dat kan ook weleens wat langer duren, maar nu speelt dat dus voor bovenstaande functies niet), kunnen eerder afgewezen sollicitanten (ttz "uit een voorgaand berichtnummer") terug hun kandidatuur indienen.
Het berichtnummer staan steeds bij de nadere beschrijving van de vacature vermeld.

Voor de volledigheid - althans, wat rijdende functies betreft:
Bestuurder technische werktreinen voor de Brusselse regio (M/V) (operator bestuurder infra) is van een wat oudere datum: 52 H-HR van 23 april 2012

Treinbegeleider - NMBS (M/V) is op dit moment de meest verse van allemaal: Bericht 122 H-HR van 2 oktober 2012
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door dentheo »

Klassiekje schreef:Oh ja, ik weet niet of dat hier al ergens staat, maar is er nu een bepaalde termijn die je moet respecteren tussen twee selectieprocedures?
Wanneer ik in die jury zou zitten, kan je de vraag verwachten: waarom denk je dat je nu "veel beter" geschikt bent dan enkele maanden geleden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door HLE 2302 »

dentheo schreef:
Klassiekje schreef:Oh ja, ik weet niet of dat hier al ergens staat, maar is er nu een bepaalde termijn die je moet respecteren tussen twee selectieprocedures?
Wanneer ik in die jury zou zitten, kan je de vraag verwachten: waarom denk je dat je nu "veel beter" geschikt bent dan enkele maanden geleden ?
Jij zit niet in de jury ? :P
Maar inderdaad aan zo een vraag kan je u wel verwachten.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie