Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Bordensteker »

dentheo schreef:
Klassiekje schreef:Oh ja, ik weet niet of dat hier al ergens staat, maar is er nu een bepaalde termijn die je moet respecteren tussen twee selectieprocedures?
Wanneer ik in die jury zou zitten, kan je de vraag verwachten: waarom denk je dat je nu "veel beter" geschikt bent dan enkele maanden geleden ?
Je bént in die tussentijd natuurlijk niet zo erg veel veranderd.

Ik ben er destijds van uit gegaan dat ik de eerste keer geen echt goede indruk had gegeven van wie ik ben. De achtergrond van een sollicitatie mag toch best zijn dat je uzelf een zéér geschikte kandidaat vindt! En de kern van het interview is dan om dat op hen over te brengen.

Dus ik heb eens goed nagedacht over in welk opzicht ik een minder geschikte indruk zou kunnen hebben gemaakt, en ik heb op te verwachten vragen (zonder de waarheid geweld aan te doen) in een aantal gevallen wat handiger antwoorden bedacht.

Ook heb ik benadrukt en uitgelegd dat ik weliswaar lang erg ver van Antwerpen heb gewoond, maar dat ik toch daar in de buurt geboren en getogen ben en geen moeite zou hebben om naar die omgeving terug te keren.*
Dat ik in Antwerpen familie heb wonen waar ik vroeger ging logeren en nu nog steeds graag heen ga.
Mijn broer heeft daar eens kritisch bij meegedacht: wat zou ze tegengevallen kunnen zijn en wat kan de sollicitant doen om op die punten de tweede keer een betere indruk geven?

Zodoende heb ik de tweede keer (vermoedelijk) een wat logischer en minder riskante keuze geleken dan de eerste keer.
En vooral: door die betere voorbereiding voelde ik me ook meer op mijn gemak: allez, lukt het nu wéér niet, dan heb ik me in elk geval wél van mijn beste kant laten zien.

En verder had ik een wat soepeler jury, en de ambiance was aangenamer: deze jury zat niet met hun ruggen naar de ramen toe zoals de eerste keer, waardoor ik toen hun gezichtsuitdrukking amper kon zien. Dat heb ik die tweede jury ook uitgelegd, toen ze vroegen waarom ik dacht dat het een tweede keer beter zou kunnen gaan, zodat ze niet het gevoel zouden hoeven krijgen dat ze mij ten onrechte veel gunstiger beoordeelden dan de vorige jury.
Ik heb ze dus zelf op sommige punten verklaard waarom het best zou kunnen dat ik nu een betere indruk had gegeven!

Edit: ik herinner me nu ook weer dat ik de eerste keer met enige trots over mijn werk uit de voorbije jaren letterlijk zei dat ik zo al een aardig interessante en boeiende loopbaan bij elkaar gewerkt had. Dat was niet echt veel te dik aangezet, maar kan toch wel (voor wie de details niet kan weten) geklonken hebben alsof ik niet zo nodig nog een vervolg eraan wilde gaan breien, alsof ik misschien de toch niet lichte opleiding te gemakkelijk zou nemen (en dan mogelijk halverwege zou kunnen uitvallen).
Dit was dus ook een detail dat ik heel anders gebracht heb de tweede keer!

Succes!
Tenslotte is het de werkgever die besluit een kandidaat voor een tweede keer aan de tand te voelen. Maak je niet teveel zorgen of dat slim is van hen (ja, want mensen weten zich niet altijd goed genoeg te presenteren, dus het kan zin hebben het onderzoek eens over te doen, en de persoon kwam in principe wel degelijk in aanmerking), en bedenk dat je inderdaad niet veel beter geworden zult zijn, maar dat je dezelfde jij wél beter uit de verf kunt laten komen!

_________________
* Dat van mijn band met Antwerpen was trouwens wellicht een voor hen aantrekkelijk detail (maar dat was ik me toen nog niet bewust). De NMBS heeft namelijk al jaaren voortdurend moeite om de Antwerpse depots te bemannen. Per duizend inwoners van die regio zijn er daar gewoon meer NMBS werkposten dan elders in Vlaanderen. Met name vanwege de haven en de goederentreinen. Er zijn best veel kandidaten, maar de lieden met een bed of andere binding elders in het Vlaamse gewest gaan vroeg of laat om overplaatsing vragen. Dus mensen die aannemelijk kunnen maken dat ze langere tijd voor Antwerpen beschikbaar zullen blijven hadden (denk ik) een zeker voordeel. Ik vermoed overigens dat dat effect door de afsplitsing van NMBS Logistics intussen wel wat minder sterk geworden kan zijn. Althans, voor wie statutair NMBSer wil worden!
jens123
Berichten: 223
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door jens123 »

Ik denk dat je ook wat geluk moet hebben met de jury die je treft zoals hierboven wordt gezegd.

Ik heb meegedaan voor treinbegeleider (niet voor bestuurder) en de eerste maal (begin september) dat ik ging voor het interview stelden ze zeer veel vragen en bleven ze doordrammen over onbenulligheden. Ook tijdens het franse gedeelte stelden ze de meest onmogelijke vragen. Ik had toen 10/40.

Op 20 oktober ben ik voor de tweede keer geweest en wat een verschil: het ging er heel op het gemak aan toe, veel minder diepgaande vragen gekregen. De vraag waarom ik nu een betere kandidaat zou zijn dan de vorige keer werd mij trouwens niet gesteld. En uiteindelijk geslaagd met 32/40 en kan normaal in januari starten met de opleiding.

Ben ik dan zoveel veranderd op 6 weken tijd? Ik denk het niet. Het ligt vooral ook aan de ingesteldheid van de jury volgens mij, want een andere persoon die ik heb gesproken had de 1e maal ook dezelfde jury als mij en was ook afgekeurd. De tweede keer was hij er ook zonder problemen bij.

Dus vooral de moed niet opgeven en veel succes!
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door TrainzDr3ver »

Ik heb dit gelezen op de site van treinbestuurder.be:

"U moet eerst een diploma secundair onderwijs in het bezit hebben (of gelijkgesteld hieraan) en u moet 18 jaar zijn bij aanwerving.
Dit wil dus zeggen dat u dus al mag deelnemen aan de selectie proeven als u in het laatste schooljaar zit met het oog op het halen van een geschikt diploma, bent u geslaagd in de ingangsexamens en daarna ook in het bezit van een geschikt diploma dan kunt u na voorlegging van dit diploma aangeworven worden. U mag zowel met goederen als met reizigers rijden vanaf 18 jaar."

Ik zit nu in mijn laatste jaar leercontract elektrotechnisch installateur, en als alles goed zou gaan zou ik mijn diploma in mei/juni moeten hebben, en zoals ik het hier lees, zou ik mij nu al kunnen inschrijven voor de infosessie en ingangsexamens? Klopt dit? Ik zou het liefst niet te lang werkloos blijven na het halen van mijn diploma :lol:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

ik denk niet dat een opleiding met leercontract gelijkgesteld is met een diploma van ASO, TSO of KSO, mensen die BSO volgen moeten ook hun zevende jaar gedaan hebben om een gelijkgesteld diploma te verkrijgen
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door TrainzDr3ver »

Ik ben nu bezig met mijn 7de jaar, en krijg een diploma dat gelijkgesteld is aan een BSO diploma Elektriciteit :)
Tot een paar jaar geleden waren dit alleen getuigschriften, ze hebben dit veranderd voor de mensen die bij de overheid willen werken, of willen gaan verder studeren aan de hogeschool :)
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Klassiekje »

Voor de tweede keer deelgenomen en geslaagd, op naar de medische testen op 19 maart :D
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door HLE 2302 »

Klassiekje schreef:Voor de tweede keer deelgenomen en geslaagd, op naar de medische testen op 19 maart :D
Ik moet op 18 maart naar het medische. Was je ook aanwezig op de jobday van 25 februari dan ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Klassiekje »

Nee, die van gisteren, 8 maart, er was nog 1 plaats vrij die dag.
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door steamdriven »

Klassiekje schreef:Voor de tweede keer deelgenomen en geslaagd, op naar de medische testen op 19 maart :D
Proficiat!
Wij zien mekaar dus daar. :)
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Klassiekje »

Alles was in orde :D Wachten op de postbode nu. Aanwerving zal voor TCT Brussel zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

oei dan loop je gevaar praktijk bij mij te moeten volgen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Bordensteker »

Hij is inderdaad onze Rattenvanger van Hamelen hoor!
Ik zag hem laatst met een groep volgelingen zelfs een voormalig spoorlijntracé volgen. Aan het eind verdween de hele troep in een gat in de grond.

En waar ze iets verderop weer uit de grond omhoog kwamen, daar om de hoek stond zijn residentie "Spoorzicht"!
Lievere pannenkoekjes dan daar worden niet gebakken.

_________________
de oplettende lezer zal het wel niet ongaan zijn dat ik er zelf ook bij was!
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=187047#p187047
Laatst gewijzigd door Bordensteker op 25 mar 2013, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door steamdriven »

Proficiat Klassiekje! Wij zaten waarschijnlijk tegelijk op de medische en psychotechnische tests (ik was de oudste van de bende). :lol:

Ook voor mij was alles gelukkig in orde. Aanwerving voor TCT Brussel, dépot Schaarbeek voor mij (normaal gezien toch).
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Klassiekje »

Al die brieven van de vakbonden zeg :D
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door groentje »

Vrij typisch, ja. Het zou de eerste niet zijn die de brief van de vakbond krijgt voor de brief van de NMBS zelf toekomt...
Plaats reactie