Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door HLE 2302 »

TrainzDr3ver schreef:Heb mijn aanwervingsbrief donderdag gekregen, mag 2 september beginnen in TCT Brussel :D
Binnenkort kan je jezelf filmen ... proficiat. ;-P
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door wrpint »

Even een vraagje tussendoor. Zijn er eigenlijk nog veel depots met "slaapmogelijkheid" voor de treinbestuurders? Ik weet dat dit vroeger vaak het geval was. Anno 2013 heb ik enkel weet van een lokaal in Antwerpen-Centraal en op Antwerpen-Noord met telkens een koppel bedden. Of dit vaak gebruikt wordt, weet ik eigenlijk niet. Nog depots waar er nog steeds slaapmogelijkheid is?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

Officieel niet er zijn niet echt voldoende diensten om dergelijke infra nog in stand te houden. De nmbs heeft om die reden op welbepaalde plaatsen overeenkomsten met bepaalde nabijgelegen hotels. Wat Antwerpen noord betreft gaat het aldaar om de cargo bestuurders die uit Betrix en Frankrijk komen als ik me niet vergis (correctie indien onvolledig). Dit omdat de nodige tijd om van de haven naar de stad te gaan te ruim zou zijn. Van Antwerpen centraal heb ik vernomen dat ze niet dienen om uitslapen te regelen maar ter beschikking staan voor de mensen die voor of na hun dienst niet op slag weg geraken (mensen die komen werken met openbaar vervoer). De echte uitslapen zullen dus ook daar op hotel zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Asterix »

Aan de bundels van Schijnpoort heb je in die appartementsblokken op het gelijkvloers een appartement voor de SNCF-bestuurders.
pauw

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door pauw »

Zo, ik heb mij aangemeld bij het wervende uitzendbureau voor treinbestuurder, nu afwachten wat er van komt...
LS Models
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2013, 14:07

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door LS Models »

Ik heb net mijn laatste jaar secundair onderwijs afgerond. Gelukkig! Ik zat daarvoor al een tijdje met het idee om treinbestuurder. Daardoor heb ik me in april dan ook ingeschreven voor de vacature "Treinbestuurder".
Het kandidaat stellen en de infosessie zijn al achter de rug en ik mag op 6 juli mijn geschiktheidstesten doen. Ik ken wel een paar mensen bij de spoorwegen, treinbestuurders etc. maar ja voor hen is dat al wat te lang geleden om het nog te herinneren. En wie weet is er intussen al wat veranderd.

Tijdens de infosessie heb ik een mooi bundeltje gekregen waarin alles van mechanica, elektriciteit en pneumatica zit. Nog een bundeltje met de werking van de seinen etc. en uiteindelijk nog een bundeltje van de werking van de remmen. Daarnaast moet je ook nog het Nederlands vaardig zijn en ook wiskunde onder de knie hebben.

Ondanks dat ik wel al wat van seinen weet, veel interesse heb en heel het technische boeltje eigenlijk herhaling is, vroeg ik mij toch wel af wat je nu eigenlijk van vragen kan verwachten.
Sowieso wat technische vragen, maar wat met het wiskunde, Nederlands & seinen + remmen? Een bevriende treinbestuurder had zelfs de seinen en remmen niet meegekregen bij de infosessie dus dat kan aanwijzen dat de testen al veranderd zijn.

Wie kan mij helpen met deze vragen?

Hartelijk bedankt!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

De bundels over seinen en rem zijn er gewoon om u de basis mee te geven. Snap vooral de basisprincipes, denk altijd in de meest veilige zin als je gaat antwoorden. Als ze u twee mogelijke antwoorden geven dan neem je de veiligste keuze. Mensen durven zich hier in al eens laten vangen heb ik recentelijk nog gemerkt. Eerst veiligheid en dan pas de regelmaat van het verkeer.
Voor wat betreft de mechanica elektriciteit en ander vakken ken je best wel uw formules indien die er zijn. Het zal er voor zorgen dat de je de oefeningen op de testen vlotter kan verwerken.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door traxie »

Als aanvulling op Steven.: Nederlands moet je toch wel goed beheersen ook een kleine notie Frans, vooral later op de baan is handig, maar niet vereist bij aanwervingen. De test nederlands is basis begrijpend lezen, voor iemand met een secundair diploma zeker haalbaar. Informeer je hoe de punten worden gegeven bij logisch denken en wiskunde op basis daarvan kan je vragen open laten, gokken of gemakkelijkere eerst doen. Wiskunde beperkt zich tot een eenvoudige formule gebruiken en deze omvormen, in de opleiding, later op de baan heb je dat niet nodig.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Meesterpeter »

NS zoekt nog 1000 nieuwe machinisten en conducteurs

2016

NS is dit jaar nog op zoek naar 1000 collega’s voor de functies van machinist of conducteur. Om die te vinden, is NS een online wervingscampagne begonnen.

In 2015 heeft NS vele honderden vacatures gehad voor de functies van conducteurs en machinisten. De verwachting is dat NS in 2016 zelfs richting de 1000 vacatures gaan. NS is op zoek naar nieuwe collega’s in alle 13 standplaatsen door heel Nederland. De campagne is gericht op mensen die in het bezit zijn van een (v)mbo diploma of hoger, ervaring hebben in een service gericht beroep en die een uitstekend gehoor- en gezichtsvermogen hebben.

“In de functie van conducteur of machinist is het belangrijk dat je stressbestendig bent en er representatief uitziet, jij bent namelijk op de trein het visitekaartje van NS”, aldus Peter van der Meijden, manager NS Recruitment.

De vacatures zijn onder andere zichtbaar op Facebook en diverse vacaturesites. Dus ken je iemand die geschikt is voor deze leuke baan, tag hem of haar in het bericht. Via werkenbijns.nl/conducteur en werkenbijns.nl/machinist zijn alle openstaande vacatures te vinden.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
LS Models
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2013, 14:07

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door LS Models »

Steven schreef:De bundels over seinen en rem zijn er gewoon om u de basis mee te geven. Snap vooral de basisprincipes, denk altijd in de meest veilige zin als je gaat antwoorden. Als ze u twee mogelijke antwoorden geven dan neem je de veiligste keuze. Mensen durven zich hier in al eens laten vangen heb ik recentelijk nog gemerkt. Eerst veiligheid en dan pas de regelmaat van het verkeer.
Voor wat betreft de mechanica elektriciteit en ander vakken ken je best wel uw formules indien die er zijn. Het zal er voor zorgen dat de je de oefeningen op de testen vlotter kan verwerken.
traxie schreef:Als aanvulling op Steven.: Nederlands moet je toch wel goed beheersen ook een kleine notie Frans, vooral later op de baan is handig, maar niet vereist bij aanwervingen. De test nederlands is basis begrijpend lezen, voor iemand met een secundair diploma zeker haalbaar. Informeer je hoe de punten worden gegeven bij logisch denken en wiskunde op basis daarvan kan je vragen open laten, gokken of gemakkelijkere eerst doen. Wiskunde beperkt zich tot een eenvoudige formule gebruiken en deze omvormen, in de opleiding, later op de baan heb je dat niet nodig.
Dus als ik hiervan kan concluderen is dat voor de geschiktheidstesten ik de seinen en de basisprincipes niet moet kennen. Ik veronderstel dat deze dan wel gevraagd zullen worden op het interview?

Alle formules leren is het handigste en meest voor de hand liggende (was ik van plan. :wink: ).
Voor Nederlands kan ik begrijpend lezen verwachten. Ineens komt het voorbeeld dat ze hebben gegeven bij de infosessie. Dat was even in mijn achterhoofd beland.

En voor wiskunde is het eigenlijk eenvoudige omvormingen met de onbekende X en wat formules om vb. een driehoek te bereken?

Voor de puntenverdeling. Dat best op de dag van de proeven zelf vragen of zou ik al een mailtje kunnen sturen naar de betreffende persoon?

Bedankt Steven en Traxie voor de verduidelijkende antwoorden!
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door traxie »

Ik denk dat je mensen geen mails dient te sturen als het niet nodig is. Aangezien je het kan vragen vooraf zou ik dat niet doen. Bij mijn lichting was er nog geen bundeltje ivm de seinen, wat ze daarvan vragen is me een raadsel, waarom ze het geven trouwens ook.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

zorg er gewoon voor dat je alles vlot kent van wat je gekregen hebt en dan zijn er nergens verrassingen te verwachten :wink:
LS Models
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2013, 14:07

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door LS Models »

Dat lijkt me het verstandigste!
Traxie en Steven, nogmaals bedankt! :wink:
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door groentje »

Tja, zelfs als het niet nodig is, een beetje enthousiasme tonen kan nooit kwaad, al worden sommige hobbyisten wel een beetje met een scheef oog bekeken. Niet dat ik er per se over zou zwijgen, maar weet dan wel hoe het aan te brengen. Probeer nooit te zeggen dat je heel erg voorzichtig bent bij illegale activiteiten, zoals graffitispuiten, of de sporen oversteken, bijvoorbeeld ;)
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nono »

Ik heb gesolliciteerd voor treinbestuurder bij de NMBS. Op mijn uittreksel uit het strafregister staat echter een veroordeling wegens dronken rijden. Gaan de recruiters mij daarvoor in de laatste stap van de selectieprocedure tegenhouden om niet aan de opleiding te mogen beginnen? Btw, nu drink ik niet meer.
Plaats reactie