Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door CursorX »

Nono schreef: 28 jan 2022, 08:47 Ik heb gesolliciteerd voor treinbestuurder bij de NMBS. Op mijn uittreksel uit het strafregister staat echter een veroordeling wegens dronken rijden. Gaan de recruiters mij daarvoor in de laatste stap van de selectieprocedure tegenhouden om niet aan de opleiding te mogen beginnen? Btw, nu drink ik niet meer.
Ik weet niet of ze je daarvoor gaan tegenhouden, maar ik zou wel rekenen op vragen erover tijdens het gesprek. Zorg bv dat je op 1 of andere manier kunt aantonen dat je nu niet meer drinkt.
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nono »

Er is eerst het jurygesprek en de testen en pas de laatste stap is dat document en je diploma indienen, dus je kunt je niet meer verweren dan.

Vraag is nu: moet ik nu heel de bundel studeren en achterna toch afgewezen worden door mijn strafblad?

Dan is alles voor niets geweest...
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door CursorX »

Nono schreef: 28 jan 2022, 12:20 Er is eerst het jurygesprek en de testen en pas de laatste stap is dat document en je diploma indienen, dus je kunt je niet meer verweren dan.

Vraag is nu: moet ik nu heel de bundel studeren en achterna toch afgewezen worden door mijn strafblad?

Dan is alles voor niets geweest...
Het beste is om dat gewoon te vragen. Er staat bij elke vacature een contactpersoon, bel die op en vraag dat, zij kennen het antwoord. Eerlijk is het beste, ze komen het toch te weten.
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nono »

Geeft dat dan geen slechte eerste indruk?
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nono »

Heeft er niemand ervaring met een niet-blanco strafblad?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

Nono schreef: 28 jan 2022, 19:28 Geeft dat dan geen slechte eerste indruk?
Het verzwijgen geeft een slechtere indruk :wink:
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nono »

Moet je voor de technische test ook al die locomotieven en stuurrijtuigen kennen en kunnen herkennen? En weten wat hun gewicht, aantal zitplaatsen, vermogen, lengte enzovoort is? Komen daar vragen over?
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Ducktape »

Nono schreef: 02 feb 2022, 06:44 Moet je voor de technische test ook al die locomotieven en stuurrijtuigen kennen en kunnen herkennen? En weten wat hun gewicht, aantal zitplaatsen, vermogen, lengte enzovoort is? Komen daar vragen over?
Als je een aantal types kan opnoemen is dat al ruim voldoende. Wij moeten niet weten hoeveel vermogen dat heeft of hoeveel zitplaatsen, dat is niet belangrijk
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door groentje »

Lijkt me sowieso niet eliminerend te zullen zijn, maar zoals Ducktape zegt, het kan zeker geen kwaad om de voornaamste reeksen te kennen om een geïnteresseerde indruk te maken. Heb je ergens een folder of zo gekregen met informatie tijdens eerdere stappen in de sollicitatie? Dan zou ik dit zeker nalezen, maar elk detail gaan instuderen van de Wikipedia-pagina per reeks is me dunkt echt niet nodig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

Wat algemene zaken kennen volstaat hoor. Niemand verwacht dat je al die details kent want dat verwacht men niet van een treinbestuurder.
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nono »

Heel wel bedankt voor jullie antwoorden allemaal!
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nono »

Mag de dokter van het CPS mijn globaal medisch dossier inkijken?

En misschien belangrijker nog: KAN hij dat?
Nils
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nils »

Nono schreef: 03 feb 2022, 21:22 Mag de dokter van het CPS mijn globaal medisch dossier inkijken?

En misschien belangrijker nog: KAN hij dat?
Dat kan en mag hij niet zonder toestemming.

Echter het achterhouden van medische gegevens die relevant kunnen zijn voor de werkzaamheden, kan bij een eventueel later incident best wel wat problemen opleveren…
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nono »

Bedankt Nils! Relevante informatie die de taak van treinbestuurder zou kunnen belemmeren staat daar niet in. Maar ik heb zelf nog nooit mijn globaal medisch dossier gezien en behalve mijn huisdokter denk ik dat niemand anders daar zaken mee heeft. Er kan altijd wel iets instaan dat de dokter of de recruiters doen twijfelen om mij aan te nemen, dat weet je nooit.
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nono »

Zijn hier nog leden die bezig zijn aan hun opleiding treinbestuurder of die nu in de selectieprocedure zitten? Of treinbestuurders zelf?
Plaats reactie