Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
celtjan

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door celtjan »

En de reactietijden tijdens de testen bij binnenkomst mogen voor een Bestuurder Rangeringen net ietsje trager zijn dan voor een TreinBestuurder.
EN bestaat de kans dat je deze nog wel één of meerdere keren tijdens je loopbaan nogmaals mag ondergaan.
Op vandaag de dag is het zo dat, wanneer je ook maar 1cm door 't Rood zit, de testbatterij nog eens mag ondergaan.

Welke bestuurder kan er z'n vingertje opsteken die dat na 30 jaar carriere nog nooit voorgehad heeft? (alléé door ne rooien gezeten hebben)

Ik heb het 'geluk' gehad om ze 3x in 4 jaar tijd te 'mogen' doen.
1x bij de aanwerving
1x na een heel zwaar ongeval waardoor ik eventjes met een verdovingspomp in de 'lappenmand lag', na gedeeltelijk herstel, om toegelaten te worden op 'lichte dienst'.
1x na het volledig herstel, na 1 jaar terug op de rijdende dienst rereden te hebben om 't dossier af te ronden.

Diene psyholoog keek raar op dat die testen alsmaar beter werden. De laatste keer moest ik die testbatterij zelfs niet eens volledig afwerken.
Ik merkte gewoon fijntjes op dat ik op den duur wel wist wat er ging komen & zo meer op m'n gemak de testen doorliep.
roylabruyere

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door roylabruyere »

Das niet zo mooi :)

Weet iemand hoe het zit met de oogcorrecties?
Hoeveel mag je precies hebben?
Groeten Roy
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Bordensteker »

Ik meende dat de precieze waarden altijd via de NMBS site of despoorwegenwervenaan.be stonden, maar ik kan nu alleen dit vinden:

Treinbestuurder:
* Voldoende gezichtsvermogen van ver aan beide ogen, dit met of zonder correctie (bril, lenzen). Voor correctieglazen mag de correctiefactor niet al te groot zijn (maximaal aantal dioptrieën). Ook het gezichtsvermogen van dichtbij moet aan een minimum voldoen.
* kleurenzicht: perfect normaal
* gehoor: hier zijn vrij strikte minimumvereisten. Ziekten als cholesteatoom, otosclerose of ernstige lawaaidoofheid alsook het dragen van een gehoorprothese zijn uitgesloten.
* stofwisseling: gebruik van insuline is niet toegelaten in deze functie. Op de behandeling met orale middelen staan beperkingen.
* minimumgestalte: minimum 1,60 m.

http://jobs.b-rail.be/main/n/info/medic ... ements.php


Aangezien er bij de algemene eisen voor alle NMBS beroepen staat dat het aanbeveling verdient om bij twijfelgevallen vooraf contact op te nemen met uw dokter of specialist, vermoed ik dat keuringsinstantie CPS wel bereid zal zijn om de grenswaarden nader met u te bespreken.

http://www.b-rail.be/main/N/contact/cps/
melle

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door melle »

Stel:

Je begint aan een opleiding, en je studeert af. Na 3 jaar ben je die lastige uren kots, maar dan ook kotsbeu. Je "systeem" geraakt er maar niet aan gewend, en privé zorgt dit ook voor problemen. Kan je dan gewoon ontslag nemen of komt er nog wat extra bij kijken?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Tim »

melle schreef:Stel:

Je begint aan een opleiding, en je studeert af. Na 3 jaar ben je die lastige uren kots, maar dan ook kotsbeu. Je "systeem" geraakt er maar niet aan gewend, en privé zorgt dit ook voor problemen. Kan je dan gewoon ontslag nemen of komt er nog wat extra bij kijken?
Bij de NMBS kan je gewoon ontslag nemen. Als treinbestuurder teken je in principe voor 10 jaar, maar dit is wettelijk niet geldig. Ik weet dit doordat een NMBS tb's onlangs bij ons begonnen is (Crossrail) en hij was ook nog maar 3 jaar aan de slag bij de NMBS. Hij heeft zonder problemen ontslag kunnen nemen.
celtjan

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door celtjan »

Tim schreef:
melle schreef:Stel:

Je begint aan een opleiding, en je studeert af. Na 3 jaar ben je die lastige uren kots, maar dan ook kotsbeu. Je "systeem" geraakt er maar niet aan gewend, en privé zorgt dit ook voor problemen. Kan je dan gewoon ontslag nemen of komt er nog wat extra bij kijken?
Bij de NMBS kan je gewoon ontslag nemen. Als treinbestuurder teken je in principe voor 10 jaar, maar dit is wettelijk niet geldig. Ik weet dit doordat een NMBS tb's onlangs bij ons begonnen is (Crossrail) en hij was ook nog maar 3 jaar aan de slag bij de NMBS. Hij heeft zonder problemen ontslag kunnen nemen.
Eigenlijk wordt er idd niet zo moeilijk over gedaan. (probeer maar eens een totaal niet gemotiveerde werknemer zijn werk maar eens goed te laten doen)
Men probeert enkel moeilijk te doen wanneer men naar een concurrerend bedrijf wenst over te stappen & dan probeert men de kostprijs van de opleidingen & bijscholingen terug te vorderen.

Vele procedures bij de NMBS veranderen pijlsnel. Daarom is het aangewezen om eens langs te lopen/contact op te nemen op/met 't kantoor van één van de organisaties die erkend of aangenomen zijn.
melle

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door melle »

Ah want ik had gehoord dat je dan nog enkele jaren je volledige opleiding zou moeten terugbetalen
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door dentheo »

melle schreef:Ah want ik had gehoord dat je dan nog enkele jaren je volledige opleiding zou moeten terugbetalen
Officieel kan dat best zo zijn... in de praktijk kan het misschien niet zo hard gespeeld worden
Uiteindelijk heb jij toch ook geinvesteerd, door na de uren nog te studeren...

Maar je krijgt natuurlijk maar één stukje van je rijbewijs mee.
Theo
Groeten vanop de Heide
melle

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door melle »

Wat bedoel je met 1 stukje?
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door dentheo »

melle schreef:Wat bedoel je met 1 stukje?
Volgens mij bestaat het "europese" rijbewijs van een treinbestuurder uit twee of drie delen.
Bij ontslag blijven enkele delen bij de werkgever...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

het brevet (het woordje rijbewijs gebruiken we niet meer) is bestaande uit een moederkaart die u toelaat om op de sporen de rijden daarbij is een bijlage voorzien. deze bijlage bevat twee delen. Een deel die alle lijnen vermeld die je kent en een deel die al het materieel vermeld dat je kent. Nu zie ik niet in waarom je uw lijnkennis niet zou kunnen overdragen. Het zou pas absurd zijn bij een nieuwe werkgever toe te komen en al uw lijnkennis opnieuw te moeten oprapen.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door dentheo »

Ik dacht dat het "ooit" gedacht was dat je alleen de moederkaart meekreeg....wat er nu in praktijk gebeurt dat weet ik niet.

Zoals ik al schreef, opleiding bestaat ook uit en stuk inspanning van de werknemer, dus eigenlijk moeten de vakbonden verdedigen dat dat stukje papier meegaat.
Maar ja die zitten bij de NMBS ook op de direktiestoel dus beetje "duale" positie.
Laatst gewijzigd door dentheo op 30 mei 2010, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

in principe krijg je alles mee, feit is gewoon dat wat op papier staat altijd snel kan verwijderd worden. Wat in uw hoofd zit, zit echter vast.
Lijnkennis zal je dus behouden of het zou moeten zijn dat je nood hebt aan een opfrissing van bepaalde lijnen.
Materiaalkennis (locomotieven) is een ander verhaal omdat uw volgende werkgever niet noodzakelijk het zelfde rollende materieel gebruikt met dezelfde eigenschappen.
groentje
Berichten: 7280
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door groentje »

Ook de privémaatschappij moet de toelating hebben om op bepaalde lijnen te rijden, alleen voor die lijnen krijgen ze dan de updates van de lijnfiches, en aankondigingen van werken, etc. Een hele tijd geleden heeft TC er eens problemen mee gehad toen ze een Trainsport via Lichtervelde naar Zeebrugge stuurden, de bestuurder had nog de lijnkennis van bij de NMBS, maar Trainsport niet...
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door dentheo »

Dat is logisch want dan heeft die bestuurder de laatste ficheveranderingen niet gehad ...
Is hetzelfde bij verplaatsing van depot bij NMBS, dan vervalt lijnkennis ook snel.
Niet omdat je "de kennis" vergeten bent, maar omdat je de veranderingen niet meer krijgt.

Tenminste dat vertelde mij een machinist die in Essen "terminus" maakte bij gebrek aan lijnkennis tot Rsd, omdat hij enkele weken daarvoor verplaatst was naar St.Niklaas.
Gelukkig liet men de Benelux extra stop maken om ons CNL reizigers en enkele Schiphol reizigers te depanneren.

Of er ook "kruiden en paddenstoelenkopers" op de trein zaten daar heb ik niet opgelet, het was al spannend genoeg.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie