Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

inderdaad om uw lijnkennis te behouden moet je natuurlijk steeds op de hoogte zijn van
verplaatste seinen
werken
veranderde definitieve snelheden (soms kan een lijn na modernisatie een hogere toegelaten snelheid verkrijgen)

dit kan enkel als uw werkgever de nodige info doorspeelt naar zijn treinbestuurders.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door groentje »

Dat is allemaal wel logisch, hoor, ik vind het alleen spijtig dat het zo inflexibel is. In dit geval was de bevoegde lijnregelaar niet op de hoogte van de beperkte toegelaten reiswegen van Trainsport, en heeft hij, toen de bestuurder zei dat hij lijnkennis had, de trein omgeleid via deze voorziene reisweg. Blijkbaar is die voorziene reisweg alleen maar voorzien voor NMBS...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door dentheo »

groentje schreef:Dat is allemaal wel logisch, hoor, ik vind het alleen spijtig dat het zo inflexibel is. In dit geval was de bevoegde lijnregelaar niet op de hoogte van de beperkte toegelaten reiswegen van Trainsport, en heeft hij, toen de bestuurder zei dat hij lijnkennis had, de trein omgeleid via deze voorziene reisweg. Blijkbaar is die voorziene reisweg alleen maar voorzien voor NMBS...
Ik vind het wel "moedig" van de machinist om het vol te houden.
Was die nog maar enkele weken van job veranderd ?
Dan is het risico natuurlijk klein.

Inflexibel is in dit geval de "belgische benadering"
Ik begrijp dat het in andere landen mag, mits reductie van de maximaal toegelaten snelheid.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door groentje »

Het is al weer heel wat maanden terug, maar ik meen mij te herinneren dat die bestuurder er vrij veel vertrouwen in had. Het is nu ook niet zo dat de situatie op de lijnen 75, 73 en 66 zoveel veranderd was, natuurlijk, maar al bij al zal zijn overstap vrij recent geweest zijn. In het Boek van Treindienst deel III staan trouwens alle afwijkingsreiswegen en omleidingsreiswegen. Een afwijkingsreisweg hoort in principe bij de lijnkennis van de lijn waarvan je wordt afgeweken. Bleek plots dat dat dus enkel geldt voor NMBS-bestuurders...
Snaaip

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Snaaip »

Ze vragen een diploma: mechanica, elektriciteit, elektromechanica of elektronica (of gelijkwaardig). Moet dit echt?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door dentheo »

Van een machinist wordt verwacht dat hij nogal wat "eerste" hulp kan verlenen aan zijn trein.
Depanneren mag je niet zeggen , want dat staat in iemand anders zijn jobbeschrijving.
Voor die eerste hulp is het toch wel handig dat je wat verstand hebt van mechanica maar zeker elektriciteit.
Jaren geleden was de eis zelfs A2, ik denk nu niet meer...die diploma's heten nu ook anders....
Theo
Groeten vanop de Heide
Snaaip

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Snaaip »

AAah....alweer een reden waarom ik mijzelf verwijt dat ik houtbewerking gevolgd heb. :|
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Van een machinist wordt verwacht dat hij nogal wat "eerste" hulp kan verlenen aan zijn trein.
Depanneren mag je niet zeggen , want dat staat in iemand anders zijn jobbeschrijving.
Voor die eerste hulp is het toch wel handig dat je wat verstand hebt van mechanica maar zeker elektriciteit.
Jaren geleden was de eis zelfs A2, ik denk nu niet meer...die diploma's heten nu ook anders....
je kan van grote defecten (pannes) en kleine defecten (pannes) spreken. Dus een treinbestuurder is een klein depanneren doen wij dus wel. We hebben dan ook een depannagehandleiding van alle materieel waar we mee rijden. We hebben echter niet alle gereedschap. Vandaar dat we niet alle handelingen kunnen/mogen uitvoeren. Tegenwoordig op modern materiaal betreft het vooral volgende zaken:
uitgevallen zekering terug in dienst stellen
een pneumatisch of elektrisch deel buiten dienst kunnen stellen (afzonderen) zodanig dat dit geen verder hinder vormt.
maar ook vooral goed kunnen analyseren en weergeven wat er fout is en dit doorgeven aan de juiste diensten (via het logboek/verdelers) zodanig dat een depanneerder of atelier zijn werk goed kan doen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door HLE 2302 »

Hoe zit het eigenlijk met de mogelijkheid van avondschool om bestuurder te worden.
Er staat dat je een diploma of attest van slagen moet hebben met bewijs dat je 750 lessen gehad hebt in bovenstaande richtingen, wat voor cursussen zijn dit dan ?

Daar is nergens iets van te vinden.

Greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

dat zijn dezelfde lessen dan in dagonderwijs TSO ASO, maar om geldig te zijn moet dat een opleiding in avondschool van 750 uur zijn. Dat is vooral voor mensen die hun diploma niet via de gewone school gehaald hebben van belang.
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door wrpint »

Mag je eigenlijk als treinbestuurder een bijberoep uitoefenen? Bvb. streekkrant-distributeur bij de Belgische Distributiedienst
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door TrainzDr3ver »

Steven schreef:dat zijn dezelfde lessen dan in dagonderwijs TSO ASO, maar om geldig te zijn moet dat een opleiding in avondschool van 750 uur zijn. Dat is vooral voor mensen die hun diploma niet via de gewone school gehaald hebben van belang.
Geen gewone school, wordt dat aanzien als middenjury, leertijd...?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

Middenjury is nog iets anders dan avondschool. Voor avondschool krijg je een B2 of B1 diploma, voor dagonderwijs (zoals de meeste 18-jarigen en oudere studenten) halen een A2 of A1 dimplima, via de middenjury ga je met zelfstudie uw diploma secundair of hoger onderwijs halen dat schakelt men dan gelijk met een A2 of A1 al naargelang de gekozen richting/vakken.
Bomma

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Bomma »

Ik heb besloten dat ik ga stoppen met studeren, heb al twee verschillende dingen geprobeerd en het lukt gewoon niet.
Ik zou dan graag voor treinbestuurder gaan, maar wel nog dit schooljaar afmaken. Kan ik dan nu al solliciteren of wacht ik beter nog even? Of gaat het sowieso niet zo snel?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

schrijf je nu alvast in, tegen dat je mag starten zal het toch ten vroegste september zijn. Trouwens eens aangenomen kan je nog opgeven dat je uw schooljaar wil/moet afmaken. Net zoals mensen soms nog opzeg moeten doen op hun vorige job.
Plaats reactie