Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

gewoon u best doen, dat is het enige wat ik u kan zeggen, dit is een oefening, je weet voor jezelf ook wel hoe je onder stress werkt hou daar rekening mee. Voor de rest kan ik enkel zeggen dat we de vingers kruisen en je er door mag zijn van de eerste keer. Niet vergeten dat er ook nog andere testen zijn die minstens even belangrijk zijn zoals de medische proeven, de psychologische test (waarop je u volgens mij niet echt voor kan oefenen)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

je gaat eerst een vragenlijst moeten verwerken, opgelet sommige vragen komt terug onder een andere vorm met gelijkaardige antwoorden, is om te zien of ge consequent kunt handelen. meestal gaat het dan om veiligheid en wil men nazien of je de meest veilige keuze zal maken uit de mogelijke antwoorden die je kan geven. dus veel oefenen is daar niet aan. nadien zal alles besproken worden met een psycholoog, die trachten vooral ook te weten te komen of je de job zal aankunnen. ze zullen onder meer vragen stellen over uw sociaal leven, hobby's, familietoestand en zo meer. kortweg al wat je tot op heden doet zal bijna aan bod kunnen komen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

jenbert schreef: wel van veiligheid heb ik een VCA diploma das alles rond veiligheid dus dat zal zeker geen probleem zijn, daar zaten ook instinkers tussen, en ja die psycholoog ja mag mij vragen. en ja hobbys is dat erg ik ben dj, scheidsrechter, ben in een vzw als technische staff. dus daar zullen zie niet moeilijk over doen plus kan altijd men scheidsrechteren opgeven want dat is momenteel men inkomsten elke week maar normaal combineren ze dat toch?
ivm je hobby's gaan ze vooral spreken over de combina met de job als treinbestuurder (onregelmatige uren, weekendwerken, vroeg laat nachturen....)
als je een lief hebt gaan ze je relatie bespreken want dit soort job kan een relatie nogal eens belasten, ze zullen polsen hoe je er tegenover staat.
bij de test ivm de veiligheid zal je idd vragen krijgen die een beetje een instinker zijn, waar je gewoon de mogelijke antwoorden goed moet lezen en dus niet overhaast gaan aanduiden.
16erke

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door 16erke »

Ik mag woensdag gaan voor mijn geschiktheidstest voor TB-R
Ik ben enorm gemotiveerd en zie de opleiding helemaal zitten.
Woensdag een stressy day, Maar we zullen er het beste van maken!

Groetjes
16erke

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door 16erke »

We zullen eerst zien wat woensdag zal brengen, Ik ben nog niet nerveus, al zal dat wel komen denk ik.
Kzie het allesinds helemaal zitten al ben ik wel een van de jongste deelnemers denk ik, Maar ik laat me natuurlijk daardoor niet onderdrukken.
Waar een wil is, is een weg :wink:

Ik laat wel nog iets wete
Groetjes Nicolas
16erke

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door 16erke »

Jammer jammer jammer... Niet gelukt.
Volgende keer beter.
vuurloc

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door vuurloc »

16erke schreef:Jammer jammer jammer... Niet gelukt.
Volgende keer beter.
De moed ni opgeven zou ik zeggen :wink:
16erke

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door 16erke »

Tuurlijk niet, maar ik kan me pas over 6 maanden weer inschrijven. Tegen dat ze er dan weer nodig hebben...
En het moet dan nog lukken hé, De meneer naast me die geslaagd was zei dat het ook niet zijn eerste keer was.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

tussen twee sessies zitten niet noodzakelijk zes maand hoor, soms is dat ook korter, is gewoon een kwestie van allemaal goed in de gaten te houden, je kan dat zien aan het berichtnummer waaronder uw sollicitatie verlopen is.
16erke

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door 16erke »

je kan je allesinds al wat voorbereiden op treinbestuurder.be
Daar staat een voorbeeld van een examen
In realiteit gaan het wel nog veel moelijkere vragen en meer in aantal zijn.
Helaas is wiskunde altijd mijn slechtse vak geweest, En helaas belet dit dan ook mijn droomjob
schaarbakkes

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door schaarbakkes »

Dendezen mag beginnen aan de scholing voor treinbestuurder, ik ben wel geschrokken van de weg die je af te leggen hebt voor je weet of je er al dan niet mag aan beginnen. 't Is toch niet niks én je hebt een portie geluk nodig, en ik denk dat ik dat wel gehad heb. Nu nog wachten op de volgende scholing...

Ik wens, diegenen die er niet bij zijn, nog veel succes bij een volgende poging. De aanhouder...
Dick

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Dick »

Bestaat bij de NMBS ook de term "rondje om de kerk" ?
Hoewel, als rangeerder lijkt me dat onlogisch.
Een leuke site voor aankomende rangeerders is deze:
http://www.feijenoordsemeesters.nl/
In en rond Rotterdam vind men nu ook reeks 73:
http://www.rolandrail.net/drgl/rrf.htm
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

rangeerders = mensen die trein af en aankoppelen, misschien dat er in Nederland een andere betekenis bestaat.
rangeerbestuurder = bestuurder die treinen met beperkte snelheid over beperkte afstand verplaats (binnen havengebied bijvoorbeeld) en er voor zorgt dat treinen een juiste samenstelling krijgen.
Dick

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Dick »

Steven schreef:rangeerders = mensen die trein af en aankoppelen, misschien dat er in Nederland een andere betekenis bestaat.
rangeerbestuurder = bestuurder die treinen met beperkte snelheid over beperkte afstand verplaats (binnen havengebied bijvoorbeeld) en er voor zorgt dat treinen een juiste samenstelling krijgen.
Een rangeerder bij de NS is gelijk, behalve dat de oude Sik (NS serie 200/300) ook door rangeerders op de kleinere emplecementen bediend mocht worden en dan alleen staand.
Maar het woord rangeerbestuurder ken ik niet.
Een aantal machinisten wordt nog steeds graag aangesproken met "Meester".
Maar de spoowegthermologie is ingewikkeld, ik weet pas sinds kort wat een kutzak :oops: is.

Op 8 juli 1974 was ik een paar uur machinist/meester/Lokführer op een BR-52
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

in belgie kennen we dus twee termen
treinbestuurder (dat wat in nederland overwegend met meester aangesproken word, ook wel machinist)
rangeerbestuurder (is eigenlijk een treinbestuurder met beperkte bevoegdheden, zorgt voor het rangeren van treinen door middel van een rangeerlocomotief, heeft tot op heden ook altijd een beperkte max snelheid van 60 km/u)
Plaats reactie