Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Trammist

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Trammist »

Bomma schreef:Ik heb besloten dat ik ga stoppen met studeren, heb al twee verschillende dingen geprobeerd en het lukt gewoon niet.
Ik zou dan graag voor treinbestuurder gaan, maar wel nog dit schooljaar afmaken. Kan ik dan nu al solliciteren of wacht ik beter nog even? Of gaat het sowieso niet zo snel?
Bij mij ongeveer dezelfde situatie.
Ik zit nu in een aanwervingsprocedure en indien alles lukt kan ik ten vroegste in september beginnen.
Bomma

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Bomma »

Raakt ge makkelijk binnen eigenlijk met een diploma hoger ASO?
Trammist

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Trammist »

Bomma schreef:Raakt ge makkelijk binnen eigenlijk met een diploma hoger ASO?
Alleszins staan er meer vacatures open voor ASO'ers dan voor veel TSO'ers en BSO'ers.
Bomma

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Bomma »

Ik wacht op de brief :D
Trammist

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Trammist »

Bomma schreef:Ik wacht op de brief :D
Oefen dan maar geduld! Een stuk of 3 weken tussen het inschrijven en het ontvangen van de eerste brief is niet zo bizar...
Bomma

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Bomma »

Al een beetje vooruit lopen op de zaken. Kunt ge een bepaalde voorkeur van werkuren geven op 1 dag van de week, zodat ge bv. op woensdagavond nog een hobby kunt hebben?
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door groentje »

Je kan dat altijd vragen, maar of er altijd rekening mee wordt gehouden, hangt sterk af van wie de diensttabel opmaakt. Meestal zal het veiliger zijn om zelf je diensten te regelen, en onderling met collega's te wisselen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

Bomma schreef:Al een beetje vooruit lopen op de zaken. Kunt ge een bepaalde voorkeur van werkuren geven op 1 dag van de week, zodat ge bv. op woensdagavond nog een hobby kunt hebben?
Als treinbestuurder heb je een paar opties. Als je in een reeks zit ken je de meeste diensten vrij ver vooruit en kan je proberen te wisselen met collega's (lukt natuurlijk niet altijd). Je kan ook voor het vlottend kader kiezen en bijvoorbeeld doorgeven dat je enkel vroege diensten wil doen. Dan leef je wel van week tot week maar je zal quasi elke avond thuis zijn.
Bomma

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Bomma »

Ok, bedankt :)
Brief is binnen, 5 mei informatiesessie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Als treinbestuurder heb je een paar opties. Als je in een reeks zit ken je de meeste diensten vrij ver vooruit en kan je proberen te wisselen met collega's (lukt natuurlijk niet altijd). Je kan ook voor het vlottend kader kiezen en bijvoorbeeld doorgeven dat je enkel vroege diensten wil doen. Dan leef je wel van week tot week maar je zal quasi elke avond thuis zijn.
Het is dus als TB in een vlottend kader ook mogelijk enkel avonddiensten te doen die beter worden betaald?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:
Steven schreef:Als treinbestuurder heb je een paar opties. Als je in een reeks zit ken je de meeste diensten vrij ver vooruit en kan je proberen te wisselen met collega's (lukt natuurlijk niet altijd). Je kan ook voor het vlottend kader kiezen en bijvoorbeeld doorgeven dat je enkel vroege diensten wil doen. Dan leef je wel van week tot week maar je zal quasi elke avond thuis zijn.
Het is dus als TB in een vlottend kader ook mogelijk enkel avonddiensten te doen die beter worden betaald?
dat kan onder voorwaarden he, als alle bestuurders in het vlottend kader hetzelfde vragen dan is het logisch dat hier geen gehoord aan kan gegeven worden. Maar al een geluk voor iedereen zijn er genoeg mensen met een verschillende voorkeur (enkel vroege diensten, enkel late dienst of beide)
Klassiekje
Berichten: 550
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Klassiekje »

Zit nu ook in het hoger onderwijs, ook zaterdag infosessie. Als ik mij nu inschrijf en geslaagd ben voor de testen e.d., ben ik dan officieel tewerkgesteld bij de NMBS?
Want het schooljaar loopt natuurlijk af in juli, en ik vraag mij af of ik mij in de tussentijd dan nog moet inschrijven als werkzoekende ofzo.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of is dat iets dat ik beter eens vraag op de infosessie zelf? :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:
Het is dus als TB in een vlottend kader ook mogelijk enkel avonddiensten te doen die beter worden betaald?
Beter betaald worden is relatief, nachturen lopen van 22u toch 8u, iemand die dus een vroege dienst doet geniet ook extra premies. Tel maar uit iemand die om 3u begint heeft nog 5 nachturen. Detail iemand die om 6u10 begin heeft ze echter niet. Om nachturen te genieten moet je ten laatste om 6u beginnen, zo zijn er nog wel meer regels voor bepaalde premies te ontvangen, welkom in het doolhof :mrgreen:
Klassiekje
Berichten: 550
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Klassiekje »

De infosessie was interessant, op naar de testen :D
Klassiekje
Berichten: 550
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Klassiekje »

Geschiktheidstesten: geslaagd :mrgreen:
Plaats reactie