Hey iedereen!
Gisteren (donderdag) was een goeie dag voor mij. Ik mocht eindelijk mijn vast contract gaan tekenen bij mijn huidige (niet-nmbs) werkgever.
Uiteraard zit er net vandaag een brief in de bus om me te gaan aanmelden (op 17/12) voor een medisch onderzoek betreffende de opleiding voor OSTCH.
"Momenteel hebben we nog geen mogelijkheid om u aan te stellen in een statutaire functie. In het kader van een versnelde aanwerving enerzijds en gezien onze dringende behoeften anderzijds, kunnen wij u in afwachting van een eventueel latere statutaire aanstelling een contract van onbepaalde duur aanbieden. Dit houdt in dat u zal worden aangeworven als niet-statutaire onderstationschef."
Doch begrijp ik niet goed wat zo een niet-statutaire onderstationschef allemaal doet qua werk? Leegt deze de vuilbakken op de perrons of soortgelijk werk? Ik zit nl echt in een tweestrijd van wat de beste oplossing zou zijn. Blijven waar ik nu ben, of het toch wagen bij de NMBS.
Ik meen mij te herrineren dat er hier ooit eens iets stond van een jongeman die al 2 maand (ik geloof ik Brugge) informatie moest verstrekken aan de reizigers in afwachting van zijn aanstelling als onderstationschef.
Zijn er mensen die hier al ervaring mee gehad hebben? En die mij dan eventueel wat uitleg hierover kunnen geven?
Alvast bedankt!
Groetjes, Tim
OSTCH eerst als niet-statutair, wegens geen plaats?
Steven, alvast bedankt voor je reactie.
In verband met de eenvoudige ontslagprocedure stel ik mij toch nog wat vragen.
Ik heb graag werkzekerheid; en zoals ik het nu aanvoel, lijkt het alsof ze me zomaar zonder enige geldige reden zouden kunnen ontslaan als ze mijn "diensten" niet meer nodig hebben of als er eventueel toch geen plaats zou zijn.
Ik werk nu bij Volvo Cars Gent. En zoals onlangs nog in de media kwam gaat het ook met VCG niet zo denderend goed.
Dus het is niet zo dat ik nu werkzekerheid heb tot aan m'n pensioen (wat btw nog 35 jaar verwijderd is van nu).
Toch heb ik het gevoel dat zo'n niet-statutaire functie na enkele maanden al zou beëindigd worden.
Dus volgens u betekend dit dat ik (na het medisch onderzoek) sowieso aan de opleiding OSTCH mag beginnen? Als niet-statutaire dan.
Groetjes, Tim
In verband met de eenvoudige ontslagprocedure stel ik mij toch nog wat vragen.
Ik heb graag werkzekerheid; en zoals ik het nu aanvoel, lijkt het alsof ze me zomaar zonder enige geldige reden zouden kunnen ontslaan als ze mijn "diensten" niet meer nodig hebben of als er eventueel toch geen plaats zou zijn.
Ik werk nu bij Volvo Cars Gent. En zoals onlangs nog in de media kwam gaat het ook met VCG niet zo denderend goed.
Dus het is niet zo dat ik nu werkzekerheid heb tot aan m'n pensioen (wat btw nog 35 jaar verwijderd is van nu).
Toch heb ik het gevoel dat zo'n niet-statutaire functie na enkele maanden al zou beëindigd worden.
Dus volgens u betekend dit dat ik (na het medisch onderzoek) sowieso aan de opleiding OSTCH mag beginnen? Als niet-statutaire dan.
Groetjes, Tim
hoi
u ontslagen zullen ze niet zo snel doen, eens je aangeworven bent zal je na een bepaalde tijd kans krijgen statutair te worden. ik vermoed dat hun grootste probleem momenteel de vernieuwing is waarmee men bezig is. men is namelijk gestart met het project new passengers. hierin gaat de taakomschrijving van onderchef zoals we deze heden ten dage kennen een beetje aangepast worden en in het licht daarvan gaat men vermoedelijk nog niet te veel mensen statutair aanwerven. eens de nieuwe benamingen van de functies en dergelijk allemaal op hun plaats zijn gaan ze ook beter zicht hebben op het effectief nodige kader. eens je binnen bent kan je ook altijd voor een andere post dan deze van o-chef solliciteren he. met het zicht op het grote aantal mensen dat nog overal met pensioen zal gaan is er niet onmiddelijk zorgen voor ontslag. alleen al door natuurlijke afvloeiing zakt het kader jaarlijks van 2002 tot heden is zo al bijna 5000 minder werkzaam aan de nmbs holding.
u ontslagen zullen ze niet zo snel doen, eens je aangeworven bent zal je na een bepaalde tijd kans krijgen statutair te worden. ik vermoed dat hun grootste probleem momenteel de vernieuwing is waarmee men bezig is. men is namelijk gestart met het project new passengers. hierin gaat de taakomschrijving van onderchef zoals we deze heden ten dage kennen een beetje aangepast worden en in het licht daarvan gaat men vermoedelijk nog niet te veel mensen statutair aanwerven. eens de nieuwe benamingen van de functies en dergelijk allemaal op hun plaats zijn gaan ze ook beter zicht hebben op het effectief nodige kader. eens je binnen bent kan je ook altijd voor een andere post dan deze van o-chef solliciteren he. met het zicht op het grote aantal mensen dat nog overal met pensioen zal gaan is er niet onmiddelijk zorgen voor ontslag. alleen al door natuurlijke afvloeiing zakt het kader jaarlijks van 2002 tot heden is zo al bijna 5000 minder werkzaam aan de nmbs holding.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Beste Tim,
ik heb uw eerdere posts eens doorlopen en mijn indruk is dat u nu voor de keuze staat tussen de “zekerheid” van de tewerkstelling in de huidige (minder aansprekende) job en de zekerheid van het soort werk dat u het liefst zou doen, alleen kan dat werk nu nog niet geboden worden met de statutaire zekerheid. Met name is op dit forum als oorzaak genoemd dat er bij vergissing teveel Franstalige statutairen waren aangenomen. Men is even in de formele onmogelijkheid om u en een aantal andere Nederlandstaligen op de gebruikelijke manier aan te werven.
Die “onzekerheid” lijkt me vooral van administratieve aard, ze hebben u nodig en hebben dat ook letterlijk zo geschreven.
In een keuze tussen twee soorten levensvervulling in het werk zou ik in uw situatie kiezen wat u altijd al wilde doen. Daar gaat u zeker langer happy mee zijn, en dat is de belangrijkste zekerheid om na te streven.
Denk ik.
En Volvo betekent "ik rol".
De weg loopt toch al vol.
Wie het laatst rolt, rolt het best.
En trouwens: voorlopig vraagt de NMBS u slechts naar het medisch onderzoek te komen. U kunt er ook ná die keuring nog even over nadenken voordat u werkelijk 'ja' gaat moeten zeggen.
ik heb uw eerdere posts eens doorlopen en mijn indruk is dat u nu voor de keuze staat tussen de “zekerheid” van de tewerkstelling in de huidige (minder aansprekende) job en de zekerheid van het soort werk dat u het liefst zou doen, alleen kan dat werk nu nog niet geboden worden met de statutaire zekerheid. Met name is op dit forum als oorzaak genoemd dat er bij vergissing teveel Franstalige statutairen waren aangenomen. Men is even in de formele onmogelijkheid om u en een aantal andere Nederlandstaligen op de gebruikelijke manier aan te werven.
Die “onzekerheid” lijkt me vooral van administratieve aard, ze hebben u nodig en hebben dat ook letterlijk zo geschreven.
In een keuze tussen twee soorten levensvervulling in het werk zou ik in uw situatie kiezen wat u altijd al wilde doen. Daar gaat u zeker langer happy mee zijn, en dat is de belangrijkste zekerheid om na te streven.
Denk ik.
En Volvo betekent "ik rol".
De weg loopt toch al vol.
Wie het laatst rolt, rolt het best.
En trouwens: voorlopig vraagt de NMBS u slechts naar het medisch onderzoek te komen. U kunt er ook ná die keuring nog even over nadenken voordat u werkelijk 'ja' gaat moeten zeggen.
Merci voor jullie reactie gasten!
Het klopt inderdaad dat ik werkzekerheid héél belangrijk vind in deze onzekere tijden (klinkt redelijk corny mja).
Maar je hebt wel gelijk ivm de keuze. Ik heb al met een aantal mensen gepraat en er eens goed over geslapen.
Zoals je zelf zegt, zou ik veel liever een (gevarieerde) job doen die ik graag doe, dan een (eentonige) job waar ik (na pas 3,5 jaar) mij al vastgeroest voel.
Ook in het geval van doorgroeien of overplaatsen naar een andere functie binnen de nmbs heb je gelijk.
Er zijn daar volgens mij zoveel verschillende pistes waarop je je kan toespitsen dat je mogelijkheden en talenten wel ergens hun plaats zullen vinden.
Nu hoef ik enkel nog te slagen in de medische "proeven" en dan is mijn trein vertrokken hé.
Groetjes, Tim
PS: leuk rijmpje
Het klopt inderdaad dat ik werkzekerheid héél belangrijk vind in deze onzekere tijden (klinkt redelijk corny mja).
Maar je hebt wel gelijk ivm de keuze. Ik heb al met een aantal mensen gepraat en er eens goed over geslapen.
Zoals je zelf zegt, zou ik veel liever een (gevarieerde) job doen die ik graag doe, dan een (eentonige) job waar ik (na pas 3,5 jaar) mij al vastgeroest voel.
Ook in het geval van doorgroeien of overplaatsen naar een andere functie binnen de nmbs heb je gelijk.
Er zijn daar volgens mij zoveel verschillende pistes waarop je je kan toespitsen dat je mogelijkheden en talenten wel ergens hun plaats zullen vinden.
Nu hoef ik enkel nog te slagen in de medische "proeven" en dan is mijn trein vertrokken hé.
Groetjes, Tim
PS: leuk rijmpje
Bij ons werkt er sinds kort ook iemand van VCG als Telm, en blijkbaar is hij enorm content om daar weg te zijn van "dat bandwerk"... Dus waarom twijfelen? Kheb zelf ook enige tijd mijn broek versleten als fabrieksarbeiderke en kheb er in die 12 jaar nog geen minuut spijt van gehad om naar de NMBS te komen...