opleiding onderstationschef

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Juventino

opleiding onderstationschef

Bericht door Juventino »

Hoi

Al enkele weken bezig met de opleiding tot onderstationschef. De opleiding valt goed mee, en het lukt goed alhoewel het toch wel een zware opleiding is. Toch ben ik zenuwachtig voor de komende examen. Iemand een idee of het examen moeilijk is? Zijn ze er streng? Buizen ze vlug?

groetjes
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

en examen is lastig als je er weinig van kent, makkelijk als je uw stof goed kent, dit is voor alle opleidingen bij het spoor zo, voor de rest kan ik enkel zeggen da de mensen die u beoordelen ook maar mensen zijn
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door e49memling »

Juventino schreef:Hoi

Al enkele weken bezig met de opleiding tot onderstationschef. De opleiding valt goed mee, en het lukt goed alhoewel het toch wel een zware opleiding is. Toch ben ik zenuwachtig voor de komende examen. Iemand een idee of het examen moeilijk is? Zijn ze er streng? Buizen ze vlug?

groetjes
Al een rode kepie? :)
Juventino

Bericht door Juventino »

Nee hoor, een uniform gaan ze misschien niet meer geven :( omdat we in de blokposten gaan werken.
Transalp

Bericht door Transalp »

Mijn vriendin heeft zich ook ingeschreven, kan je misschien vertellen wat ze zoal op het ingangsexamen vroegen, hoe lang de opleiding duurt, hoe de opleiding verloopt, hoeveel je ongeveer verdient tijdens de opleiding,... (mag ook via pm als je het niet openbaar wil maken)

Je schrijft ook dat je in de blokposten zal werken, wat kan je hier over vertellen ?

bedankt
Juventino

Bericht door Juventino »

Wegens wat privé problemen be ik er niet met heel mijn gedachten bij. Slechte laatste test gemaakt en m'n 2 voorgaande waren ook niet echt denderend hopelijk buis ik niet :oops: want dan moet ik de hele bundel opnieuw leren :shock:
Vanbuiten leren ligt niet in mijn aard en 't probleem is dat er redelijk wat moet vanbuiten geleerd worden voor OSTCH en daar ligt het probleem wat.

Fin hopelijk slaag ik in die testen wss zal het in de herkansing zijn want ben er niet echt met m'n gedachten bij, wegens wat problemen. Maar fin, wie niet slaagt krijgt dan direct zijn ontslag zeker :cry: ? Een job bij de Nmbs zie ik echt wel zitten, zelf ben ik toch wel een echte treinfreak. Modeltreinen, treinen spotten .. Fin als het niet l ukt dan lukt het niet zeker :cry:
Spectrum

Bericht door Spectrum »

wat moet er dan zoal uit het hoofd geleerd worden ?
WannaBe

Bericht door WannaBe »

www
Laatst gewijzigd door WannaBe op 16 aug 2007, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Niettemin, veel succes, je bent pas gebuisd als de laatste herexamens ook niet goed waren.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Bericht door markske »

Ben vandaag dus ook gebuisd voor mijn mondeling examen een beetje te gemakkelijk opgenomen, zag de opdracht en dacht het even op te lossen op 5 minuutjes mis dus 4 op 10 mag binnen 14 dagen nog eens terug komen.
Schriftelijk 7.6 op 10 praktisch 24 op 30 dus alles verliep vlot en nu dit.
Zal toch maar een beetje meer studeren zeker en hopen op beterschap.
De opgave was dus echt wel gemakkelijk, spoor buiten dienst binnen het station van Gavere geen versnijding mogelijk. Een probleempje nooit in kleine beweging naar spoor buiten dienst en ook niet te vergeten een S 422 bis te geven aan de tweede bestuurder
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Veel succes met je herkansing, en niet te vroeg opgeven. Probeer wat met treintjes te spelen als voorbereiding. En dat mag je behoorlijk letterlijk nemen :lol:
Toetie

Bericht door Toetie »

Ben dus ook gebuisd voor het mondeling examen . Praktisch 7/10 en schriftelijk 8/10. Maar tijdens de oefening te lang op het SSP staan zien en beginnen twijfelen en daar speelde Dhr. Verbeke handig op in en de twijfel werd des te groter met het gekende resultaat tot gevolg. Volgende keer beter dus op 13 juni. :(
Kevin_

Opleiding Onderstationchef...

Bericht door Kevin_ »

Mss een eerder gestelde vraag, maar ik vind hier nerges een antwoord terug...
Wat verdien je zoal tijdens de opleiding van onderstationschef? En tellen die extralegale voordelen dan ook al mee ?

Heb eergisteren medisch onderzoek gehad, uitslag afwachten dus... en het gaat blijkbaar om een contractuele vacature, maar niet om een statutaire...

kan iemand mij meer informatie geven ?
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Je bent in dienst al onderstationchef, en wordt ook als dusdanig betaald. Wat wel een verschil maakt, is dat je tijdens je opleiding geen nacht- en weekendvergoeding krijgt (ahja, je hebt geen weekend- en nachtdiensten), en dat ook andere premies lager zijn (Premiecoëfficiënt is geloof ik 0,7 of 0,8, ipv een gemiddelde 1,1).
En Toetie, kom eens langs. Het zou trouwens geen slechte zaak zijn dat ik ook mijn spullen eens opnieuw bekijk.
Irievibes

Bericht door Irievibes »

Een antwoord op de vraag van Kevin: Je verdient ongeveer een 1 280 € netto en je krijgt per dag ook een maaltijdcheque van 4,80 € (waarvan je 1,12 € laat vallen).

Je wordt onmiddellijk verzekerd via een hospitalisatieverzekering. Je moet ook veranderen naar een ziekenfonds van de spoorwegen zelf. Je krijgt ook onmiddellijk een vrijkaart voor het BENELUX spoornet.

De opleiding valt mee, als je ze niet onderschat. Het is inderdaad wel redelijk droge theorie, maar je moet toch door de zure appel bijten.

Voor degene die niet weten wat ik bedoel met "droge theorie", een prozastukje; de definitie van een station, één van mijn "favorieten":


Spoorweginstallaties onder het toezicht van een bediende van de beweging, die zijn uitgerust met minstens één wissel, waar treinen hun traject kunnen aanvangen of beëindigen, andere treinen kunnen kruisen of inhalen, of van rijrichting of spoor kunnen veranderen.

Of die van een RIC Sleutel is ook de moeite:

De electrische voeding van de bovenleiding naar de rijtuigen loopt via een vergrendelingstoestel op de locomotief. Het vergrendeltoestel is voorzien van een noksleutel voor vergrendeling "RIC Sleutel" genoemd. Als de spanning van de locomotief naar de rijtuigen verbroken is, kan de RIC sleutel van het vergrendeltoestel worden weggenomen."
Greetz
Plaats reactie