opleiding onderstationschef

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Steven »

welkom in de wereld van overheidsbedrijven. Je moet hier wat geduld kweken (heel der vaten) en wat haar op uw tanden hebben (maar ook weer niet te veel). In het begin loopt het altijd wat raar maar eens "de trein" vertrokken is zal je wel zien dat het losloopt.
Junkie88

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Junkie88 »

Is dat nu zo erg? 2 maand een makkelijk jobke doen? En ge zijt goed betaald (ik neem aan dat je dan wél uw ploegenpremies krijgt).

Ik zeg iig ja. Hoe rapper dak kan werken, hoe beter.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Asterix »

Junkie88 schreef:Is dat nu zo erg? 2 maand een makkelijk jobke doen? En ge zijt goed betaald (ik neem aan dat je dan wél uw ploegenpremies krijgt).
Dat kan ook het verschil zijn tussen mensen die bij de spoorwegen gaan werken "omdat ze dan binnen zijn tot aan hun pensioen" ongeacht wat voor werk en zij die specifiek solliciteren voor een bepaalde functie. Wat voor zin heeft dat laatste anders? En wat een gebrek aan respect dat men op een verplichte infosessie uitdrukkelijk zaken belooft die men nadien gewoon (voor de zoveelste keer, blijkbaar) overboord gooit.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Steven »

Als je denkt dat dat eigen aan de NMBS is ga ik u moeten ontgoochelen Jeroen, kan nu al een handvol bedrijven opnoemen die in dezelfde bedjes ziek zijn.
Niet beantwoorden van vragen, niet naleven van zelf opgestelde afspraken, .... het lijstje kan best lang worden.
Junkie88

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Junkie88 »

Jeroen schreef:
Junkie88 schreef:Is dat nu zo erg? 2 maand een makkelijk jobke doen? En ge zijt goed betaald (ik neem aan dat je dan wél uw ploegenpremies krijgt).
Dat kan ook het verschil zijn tussen mensen die bij de spoorwegen gaan werken "omdat ze dan binnen zijn tot aan hun pensioen" ongeacht wat voor werk en zij die specifiek solliciteren voor een bepaalde functie. Wat voor zin heeft dat laatste anders? En wat een gebrek aan respect dat men op een verplichte infosessie uitdrukkelijk zaken belooft die men nadien gewoon (voor de zoveelste keer, blijkbaar) overboord gooit.
Dat is mijn instelling helemaal niet. Maar twee maandjes ergens anders gaan werken is het einde toch nog niet? Ik vind het ook zeer vervelend, maar ik zou al blij zijn dat ik zou mogen starten. Als ge die functie echt wil, is dat trouwens maar een klein offer.

Wat ik minder begrijpelijk vind is dat er vele sollicitanten (die ik sprak en, volgens mij, zeker competent zijn) afgekeurd worden, terwijl er toch een nijpend tekort is. Ik zou toch wat meer gemotiveerde mensen een kans geven.

Wat mij nog het meest afschrikt, is het ploegenwerk (dat een verenigingsleven moeilijker maakt), maar dat zal dan maar moeten wijken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Steven »

Meestal steken ze u echt wel al ergens in de buurt van waar je later aan de slag gaat hoor. Het is niet dat je ineens iets moet doen dat 180° verschilt van jobrichting met wat je zou moeten doen.
Bij treinbestuurders was het tot nu toe de gewoonte om mensen al wat praktijk te laten volgen tot de effectieve opleiding zou beginnen.
De oorzaak is meestal te zoeken dat er een te groot aantal andere mensen nog een vooropzeg moeten afwerken bij hun vorige werkgever en dan is het logisch dat ze de effectieve startdatum uitstellen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Als je denkt dat dat eigen aan de NMBS is ga ik u moeten ontgoochelen Jeroen, kan nu al een handvol bedrijven opnoemen die in dezelfde bedjes ziek zijn.
Niet beantwoorden van vragen, niet naleven van zelf opgestelde afspraken, .... het lijstje kan best lang worden.
En dat spreekt dan maar het gedrag van de Holding goed? Dat vind ik een vreemde redenering. Het gaat in deze specifiek over een job bij de spoorwegen, niet over een bedrijf ergens god-weet-waar.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Steven »

Ik zeg niet dat ik het goedspreek, maar de oorzaak kan ook extern liggen zoals ik in een ander antwoord schreef. Het heeft geen zin een bepaalde opleiding te starten als er nog te veel mensen in vooropzeg zitten van hun vorige job. Je kan de andere mensen al aannemen in afwachting en ze "bezig houden" tot de groep volledig is. Dat die mensen dan niet onmiddellijk ingezet worden waarvoor ze opleiding gaan krijgen is een mogelijk gevolg. Voor diegene die er het 'slachtoffer' van zijn is het echter een kans om het bedrijf op een ander manier te leren kennen en ervaring op te doen ivm de andere functies die in de korte nabijheid van hun nieuwe job liggen. Neem die ervaring mee zou ik zeggen, je weet nooit wat je er later aan hebt.
Normaal zeggen ze op de meeste infosessies er wel bij dat bepaalde info onder voorbehoud is. De exacte datum van aanwerving valt onder die regel. Net omdat je niet vooraf kan weten welke kandidaten je gaat krijgen, hoe vlot alle proeven verlopen en zo meer. Tenzij iemand hier een glazen bol heeft.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Steven »

Jeroen schreef: En dat spreekt dan maar het gedrag van de Holding goed? Dat vind ik een vreemde redenering. Het gaat in deze specifiek over een job bij de spoorwegen, niet over een bedrijf ergens god-weet-waar.
Een job bij de spoorwegen is al enige jaren eigenlijk een rare uitdrukking want tegenwoordig heb je
NMBS (en dan laten we dochter blogistics nog even buiten schot)
Infrabel
Captrain
Crossrail
...

de meeste bedoelen er normaal nog wel ergens nmbs of infrabel mee maar toch zorgt het nu al voor enige verwarring :wink:
Junkie88

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Junkie88 »

Brief gekregen van het CPS (maandag 13 augustus) & ACOD Spoor. Kben al bij het BBTK, dus dat wordt een makkelijke keuze
matthewp

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door matthewp »

Ik heb vandaag opnieuw telefoon gekregen van mevr. Hoste van HR. Blijkbaar is er nu te veel interesse in Brussel waardoor ze iedereen nog eens opbellen met de vraag of Brussel hun eerste keuze is. Ze bood mij ook Kortrijk aan, iets wat ik dan ook met beide handen gegrepen heb. Kortrijk is qua pendeltijd heel wat dichterbij dan Brussel vanuit Koekelare.
De aanwervingsbrieven zouden voor mijn lichting over 2 à 3 weken in de bus moeten vallen en de opleiding start op 1 oktober 2012.
Junkie88

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Junkie88 »

Wat? Teveel interesse in Brussel? Op de infodag vertelden ze ons dat er meer dan 40 direct in te vullen vacatures waren voor Brussel, en dat er nog veel meer mensen zaten te wachten op een overplaatsing. Ook waren was er te weinig personeel zodat ze ons vertelden dat we flexibel moesten zijn wnr we onze congé zouden aanvragen....

Ik hoop dat de aanwervingen vroeger dan oktober starten.

Ik hoop ook dat ik mag kiezen. Aarschot is op een boogscheut van hier.
matthewp

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door matthewp »

Blijkbaar hebben ze Brussel een beetje te goed gepitched :)
Junkie88

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Junkie88 »

matthewp schreef:Blijkbaar hebben ze Brussel een beetje te goed gepitched :)
Was het de sollicitatie voor de werkzetels van Brussel of gewoon voor (1e) onderstationschef?
Wanneer had jij je infodag, als ik zo vrijpostig mag zijn?
realemma

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door realemma »

Hallo

Ben nieuw hier, ben ook kandidaat 1ste ochef, info gehad op 9 juni, schriftelijk en mondeling in juli, afspraak med onderzoek op 13 augustus.
Ben ook verbaasd over het teveel aan kandidaten in Brussel, want op mijn mondeling ex werd er lichtjes gepusht om een job in Brussel te aanvaarden, ik hoop voor mij op Mechelen, maar ik vraag mij af van wat dat afhangt, waar je terechtkomt, je rangschikking misschien?
Alvast bedankt voor jullie reacties, en misschien tot ziens?
Plaats reactie