10 jaar contract

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 10 jaar contract

Bericht door dentheo »

Steven schreef:bestuurder in opleiding kunnen zowel op passagiers of goederen terecht komen, B cargo is een afdeling van de nmbs en dus daar maakt men geen onderscheid in bij het opstellen van die regel.

Alle treinbestuurder vallen onder B holding en niet onder nmbs of infrabel of wie dan ook, het is B holding die ons betaald. dus ongeacht of je met goederen of passagiers aan het rijden bent is voor alle nieuwe mensen (vroeger bestond die regel niet) de 10 jaar van toepassing.
Dus ze zijn "allemaal" nodeloos overgekwalificeerd..... de B-cargo machinisten kennen dingen die NIET moeten en omgekeerd....

en als ze dan zes maanden NIET met die types rijden is het helemaal weggegooid geld....
Dus iedereen moet gelijk starten zodat nadien de As, Bs en Cs kunnen ontstaan ????

Avontuurlijk aangelegde truckers (tegenhangers van B-cargo) moeten toch ook geen rijbewijs voor bussen (treinstelletjes) hebben ? En ze verdienen zelfs meer dan de gewone buschauffeurs, lijkt mij logisch dat Bcargo ook zoiets organiseert.
Theo
Groeten vanop de Heide
pietje

Re: 10 jaar contract

Bericht door pietje »

HLE 2302 schreef:tjah
een opleideing is dan wel niet goedkoop
maar 10 jaar ?????
is wel héél erg veel
ik vind een jaar of 5 doenbaar
maar 10??

greetz 2302
En dat argument van de kostprijs is ook overroepen, in de privé geven ze ook verschrikkelijk dure opleidingen (ik ken gevallen van meer dan 20000€) aan de werknemers, en nergens zou het aanvaard worden dat je 10 jaar moet blijven in ruil, 3jaar heb ik wel weet van.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 10 jaar contract

Bericht door Steven »

treinbestuurder kost de nmbs 27.000€ zonder de lonen die ze aan de persoon in kwestie betalen, met het loon van de persoon er bij mag je de kost rekenen op x2
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 10 jaar contract

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:treinbestuurder kost de nmbs 27.000€ zonder de lonen die ze aan de persoon in kwestie betalen, met het loon van de persoon er bij mag je de kost rekenen op x2
De bedragen kun je vinden op de NMBS website en overstijgen ruim de 27.000€/persoo (250 dagen opleiding per groep van 12 kandidaten). je moet alles rekenen!lijnstudie,simulator/prestatie enz . Dan kom je al gauw aan 33.000€.
Alsook lonen! Ze spreken van 18 maanden opleiding,gelieve te rekenen wat de NMBS/of andere onderneming uitgeeft voor je loon en dit is niet 18X1366=24588€ die je in je loonzakje vindt, maar wel ongeveer 18X2000€=36.000€. Dit is het cijfer voor afhouding van belastingen en sociale lasten.Wat zeer belangrijk is als je een budget moet maken als privé firma voor de opleiding van je bestuurders. Dus zit je al gauw aan +/-69.000€/persoon.
Zeg mij als ik verkeerd ben.
Als je mij vraagt kan het korter,dan zeg ik dat 10 à 12 maanden een realistisch cijfer is ,maar dan moet je ballast over boord gooien.En die is er.18 maanden is geen garantie op slagen en kwaliteit.
Maar deze problematiek gaat zich binnenkort ook stellen voor seingevers en signalisatie techniekers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 10 jaar contract

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: Maar deze problematiek gaat zich binnenkort ook stellen voor seingevers en signalisatie techniekers.
gaan ze daar ook de markt voor opengooien? :o concurrentie voor infrabel, dat kan ik me nu moeilijk voorstellen eigelijk :roll:
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 10 jaar contract

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef:
nighttrain schreef: Maar deze problematiek gaat zich binnenkort ook stellen voor seingevers en signalisatie techniekers.
gaan ze daar ook de markt voor opengooien? :o concurrentie voor infrabel, dat kan ik me nu moeilijk voorstellen eigelijk :roll:
En toch is het zo,en ik spreek vanuit enige ervaring ,van dingen die ik weet en niet van te horen zeggen! Maar je moet dat iets ruimer zien en de huidige toestand overstijgen en zelfs gaan kijken buiten de landsgrenzen.
Techniekers die kunnen werken an de nieuwe signalisatie systemen ook na een opleiding van 12 maanden binnen het bedrijf zijn gegeerd op de internatioale spoorwegmarkt!Die beschikken ook over een internationale licentie om eraan te kunnen werken.
Idem voor seingevers of mischien onder stations chefs met specifieke opleiding voor ook de nieuwe seinsystemen ,eerlijkheids halve weet ik niet het juiste belgische equivalent van wat gegeerd wordt.En hun opleidingsniveau.In elk geval dit soort van bedienden vinden goed betaalde jobs als ze dat willen.
In 2006 zijn nog 7 seingevers(RTM controllers) ijlings vertrokken met een dik kontrakt naar Taiwan om de menen terplaatse op te leiden, en op heden zijn deze doorgestroomd naar leidinggevende funkteis binnen dit bedrijf. Idem voor de signaling technicians in het midden oosten.
Nekvin

Re: 10 jaar contract

Bericht door Nekvin »

als ze de infrastructuur gaan commercialiseren gaan ze de richting uit van Engeland en dat wil niemand in belgië, zelfs niet onze nieuwe minister/eersteklas trut Vervotte
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 10 jaar contract

Bericht door nighttrain »

Nekvin schreef:als ze de infrastructuur gaan commercialiseren gaan ze de richting uit van Engeland en dat wil niemand in belgië, zelfs niet onze nieuwe minister/eersteklas trut Vervotte
Mag ik U erop wijzen dat de infrastruktuur niet geprivatiseerd of gecommercialiseerd is in de UK. Het wordt beheerd door RAILTRACK of het equivalent van RFF in Frankrijk.Natuurlijk werken ze met onderaannemers zoals Balfour Beaty etc..
Iedereen spreekt over "vroeger in Engeland", maar de situatie in die tijd was verrot bij British rail .De toenmalige Britse regering heeft te weinig middelen gegeven aan de privé bedrijven om de zeer slechte infrastruktuur te onderhoeden of verbeteren.
Ik denk dat het beter is uw spoorweg te laten onderhouden door een efficient bedrijf die door hun grootte de nieuwste technische snufjes kan aankopen en gebruiken. Perlot wordt de supervisie altijd gedaan door in-house opzichters.Zie ook in Nederland waar het spoor onderhouden wordt door o.a. Volker Stevin en andere grootte bedrijven.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: 10 jaar contract

Bericht door K V B »

nighttrain schreef: Iedereen spreekt over "vroeger in Engeland", maar de situatie in die tijd was verrot bij British rail .De toenmalige Britse regering heeft te weinig middelen gegeven aan de privé bedrijven om de zeer slechte infrastruktuur te onderhoeden of verbeteren.
Het grootste probleem (nog steeds) in het VK is dat eigenlijk de concessies veel te kort zijn. Je kan niet verwachten dat een bedrijf investeringen doet waar het pas over tien jaar de vruchten van gaat plukken als het maar een concessie van vijf jaar heeft.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: 10 jaar contract

Bericht door K V B »

dentheo schreef:
Nekvin schreef:Het is toch normaal dat de NMBS waar voor zen geld wil. Zo'n opleiding is niet goedkoop en ze willen er zeker van zijn, dat je niet vlak na je opleiding naar de concurrentie overstapt. En ja, de vakbonden gaan hiermee akkoord
Ik welk privé bedrijf gaan ze daar ook mee akkoord ??
In de privé is dit ook best gebruikelijk. Het voorbeeld is hier de luchtvaart, waar piloten ook een tijd vast zitten aan de maatschappij die hun opleiding betaald heeft. Ik heb hier (als ingenieur) ook mee te maken. Mijn huidig arbeidscontract vermeld dat ik opleidingskosten moet terugbetalen als ik binnen een bepaalde tijd het bedrijf weer zou verlaten.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 10 jaar contract

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:
nighttrain schreef: Iedereen spreekt over "vroeger in Engeland", maar de situatie in die tijd was verrot bij British rail .De toenmalige Britse regering heeft te weinig middelen gegeven aan de privé bedrijven om de zeer slechte infrastruktuur te onderhoeden of verbeteren.
Het grootste probleem (nog steeds) in het VK is dat eigenlijk de concessies veel te kort zijn. Je kan niet verwachten dat een bedrijf investeringen doet waar het pas over tien jaar de vruchten van gaat plukken als het maar een concessie van vijf jaar heeft.
Maar hier spreekt U waarschijnlijk van uitbatingsconcessies van de lijnen? Ik heb het over de onderhoudsconrakten tussen RAILTRACK en bv Balfour Beatty,Volker stevin ltd,Bechtel en Grant rail voor spoor en infrastruktuurwerken die over langere tijd lopen. en juist dit soort van bedrijven werft hoog technologisch personneel aan voor signalisatie enz.
Plaats reactie