1 februari beginnen als ostch

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Steven »

weet ik ook best wel, maar soms ligt het aan 1 simpel ding, het woordje durven, lef hebben in mijn ogen. vragen durven stellen aan mensen die eventueel de situatie ter plaatse beter kennen. Dit kan zijn
de treinbestuurder
de treinbegeleider
een andere onderchef/seingever
.....
al naargelang de situatie natuurlijk.
Ik weet niet hoe het met de collegialiteit zit daar op de dienst natuurlijk.
Ik zal effe een voorbeeld geven om te verduidelijken. als je als TB met een paar technische problemen zit kan je meestal op de meeste van je collega TB's rekenen van je depot om een vraag te beantwoorden, daarom ook heb ik de meeste van die collega's in mijn gsm staan. als het dan is nodig is dat ik ze is iets kan vragen als ik het zelf effe niet goed weet. Er is namelijk niets mis in mijn eigen om iets aan een collega te vragen als je ergens aan iets twijfelt wat de aard van de situatie ook is. Maar uit eigen ervaring weet ik ook dat deze regel niet op elke werkvloer even vlot is toe te passen omdat er soms gewoon gebrek is aan collegialiteit op dat soort vlak.
Juventino

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Juventino »

Inderdaad er is tegenwoordig een gebrek aan collegialiteit. In m'n opleiding zat het er al vol van. Gastjes die zich al adjunct waanden .. om slecht van te komen. Ik mis de beweging nog elke dag maar toch ben ik blij dat ik eruit ben gestapt.

Toen ik als regelaar werkte heb ik meegemaakt dat twee serieuze goederentreinen in nood stonden. De TC zei dat ze moesten wachten. Ik heb tegen de TC gezegd het is geen goeie beslissing want het zijn serieuze lasten. Maar dat kon niet, de TC heeft het bevel. Even later belde de bestuurder me, hij kon niet meer optrekken (een goederentrein die enorm zwaar beladen is geef je best non-stop groen ongeacht je vertraging geeft aan andere reizigerstreinen). Dus trein in nood hé. Enkele dagen later kregen m'n seingevers en ik een boete (stel je voor). Omdat ik al een hoger diploma heb, heb ik gewoon een intern examen meegedaan en zo heb ik nu een bureaujob bij de NMBS.

Maar bon de TC wordt geleid door een incompetente boer die heeft kunnen profiteren van de vele gaten in het systeem en zich zo heeft kunnen opwerken. De TC maakt teveel blunders naar mijn gedacht omdat er te weinig ervaren mensen zitten.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Patrick »

Juventino schreef:[knip] Enkele dagen later kregen m'n seingevers en ik een boete (stel je voor). [knip]
Bestaat er dan niet zoiets als een "beroepsprocedure" zodat je dat kan argumenteren/betwisten?
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door dentheo »

Juventino schreef: Enkele dagen later kregen m'n seingevers en ik een boete (stel je voor).
Dynamisch modern bedrijf met "boetes" bestaan er zo nog ?
Bij ons kreeg je een sigaar, werkte ook.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Juventino schreef: Enkele dagen later kregen m'n seingevers en ik een boete (stel je voor).
Dynamisch modern bedrijf met "boetes" bestaan er zo nog ?
Bij ons kreeg je een sigaar, werkte ook.
het is niet de enige functie die op deze manier een straf kan krijgen.
treinbestuurder die een perron mist = 12,5€ x index
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
dentheo schreef:
Juventino schreef: Enkele dagen later kregen m'n seingevers en ik een boete (stel je voor).
Dynamisch modern bedrijf met "boetes" bestaan er zo nog ?
Bij ons kreeg je een sigaar, werkte ook.
het is niet de enige functie die op deze manier een straf kan krijgen.
treinbestuurder die een perron mist = 12,5€ x index

Bestaan er zo nog firma's ?
Hoeveel man houdt zich "bezig" met al die administratie ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Steven schreef:
het is niet de enige functie die op deze manier een straf kan krijgen.
treinbestuurder die een perron mist = 12,5€ x index

Bestaan er zo nog firma's ?
Hoeveel man houdt zich "bezig" met al die administratie ???
geen idee op die eerste vraag
op de tweede vraag, geen man meer dan voorzien, aangezien dit via de gewone premies berekend word en die moeten (ook al heb je niks verkeerd gedaan) toch zo al elke maand berekend worden.
nighttrain
Berichten: 2550
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door nighttrain »

[q
op de tweede vraag, geen man meer dan voorzien, aangezien dit via de gewone premies berekend word en die moeten (ook al heb je niks verkeerd gedaan) toch zo al elke maand berekend worden.[/quote]

Maar er zijn toch teveel mensen nodig om dit vooroorlogse systeem te onderhouden! Ok in vele(sommige) gevallen zijn het afgekeurde machinisten. maar deze zouden toch op een betere manier ingezet kunnen worden.
per depot zijn dit toch makkelijk 2 tot 3 personen.
boetes voor; het niet kuisen van de koplampen,stuurpost,asbak,voorruit,vergeten tanken,te wijnig DISKRO flessen aan boord,verkeerde panto,slecht eindsein
Om de premies in te brengen voor afgelegde Km per type trein,,aantal minuten rangering,ingelopen minuten voor goederentrein (2 soorten),voor reizigerstreinen,voorverwarmingsdienst,antivriesdienst, uitslaap,onvoorziene uitslaap en dit volgens de coeficient van het resultaat van uw 3 jaarlijkse en indien ze op je smoel kunnen kijken.Een echte usine à Gaz...
De oorsprong van dit alles: vroeger kregen de bestuurders premies voor het aantal gebruiket of liver ongebruikte kolen. Later werden er op de eektrische traktie meters geplaatst om het verbruik te meten ,op de diesel was dit het aantal getankte liters gasoil. Toen waren de locs getitulariseerd
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Steven »

da van die stuurpost, asbak en alle andere feiten in die buurt daar is heden niet veel van te merken, geregeld dat een stuurpost op een stort ipv een stuurpost lijkt, wat sommige collega's uitsteken snap ik toch niet
Miljaarde

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Miljaarde »

Gelukkig heb ik nog nooit gehoord dat men voor dergelijke futuliteiten ook daadwerkelijk veel boetes uitschrijft.(wel voor voorbijrijden van perrons) Dit systeem afschaffen zal niet zo simpel zijn, omdat men natuurlijk altijd een stok(je) achter de deur wil houden. Maar ik vind ook wel dat men meer positief zou moeten belonen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Steven »

Patrick schreef:
Juventino schreef:[knip] Enkele dagen later kregen m'n seingevers en ik een boete (stel je voor). [knip]
Bestaat er dan niet zoiets als een "beroepsprocedure" zodat je dat kan argumenteren/betwisten?
natuurlijk kan dit, tenzij je te zware bewijslasten tegen je hebt natuurlijk, dan is het zowat zinloos
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door dentheo »

Miljaarde schreef:Gelukkig heb ik nog nooit gehoord dat men voor dergelijke futuliteiten ook daadwerkelijk veel boetes uitschrijft.(wel voor voorbijrijden van perrons) Dit systeem afschaffen zal niet zo simpel zijn, omdat men natuurlijk altijd een stok(je) achter de deur wil houden. Maar ik vind ook wel dat men meer positief zou moeten belonen.
Men wil wel vertellen dat men dynbamisch flexibel enz. is, maar behandelt zijn mensen op deze kinderlijke manier.
Is dat omdat de NMBSers "benoemd" en "beschermd" zijn en men toch stok achter de deur wil houden ?

Ongelooflijk wat de vakbond toestaat als ze zelf hun vinger in de pap hebben.

daarom herhaal ik even mijn vraag: kent iemand firma's in Belgie die zoiets ook hebben ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Miljaarde schreef:Gelukkig heb ik nog nooit gehoord dat men voor dergelijke futuliteiten ook daadwerkelijk veel boetes uitschrijft.(wel voor voorbijrijden van perrons) Dit systeem afschaffen zal niet zo simpel zijn, omdat men natuurlijk altijd een stok(je) achter de deur wil houden. Maar ik vind ook wel dat men meer positief zou moeten belonen.
Men wil wel vertellen dat men dynbamisch flexibel enz. is, maar behandelt zijn mensen op deze kinderlijke manier.
Is dat omdat de NMBSers "benoemd" en "beschermd" zijn en men toch stok achter de deur wil houden ?

Ongelooflijk wat de vakbond toestaat als ze zelf hun vinger in de pap hebben.

daarom herhaal ik even mijn vraag: kent iemand firma's in Belgie die zoiets ook hebben ???
volgens mij kennen de meeste andere firma's maar 1 straf de C4 genaamd (neen geen explosieven, maar het kan wel zo aankomen)
nighttrain
Berichten: 2550
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door nighttrain »

Beste Steven, dit getuigt van een zeker gebrek aan ervaring en onderschatting van sociaal overleg in de privé sektor. We spreken hier wel over bedrijven van meer dan 20.000 werknemers en hun equivalenten.Ik beweer nietdat alles rozegeur en maneschijn is ,en uitzonderingen zullen terug de regel bevestigen...
Ben je ziek of in verlof uw premie= 0,00€
Dus geef mij maar een goede legale wedde en een premie op gelijke basis voor eenieder in het bedrijf..(bv premie gebaseert op de financiele performanties van het bedrijf/bedrijfsongevalle dus veiligheid en operationele performanties) voor ieder +/- 6% of meer van de wedde.
Om Dentheo te antwoorden,ik denk dat die moeilijk te vinden zijn die andere bedrijven. Gewoon omdat het onwettelijk is geld af te nemen van een loon om dit soort van "onregelmatigheden "te bestraffen. Enkel bij de NMBS heb je premies(voor alle beroepscategoren) die x% van je maandloon vertegenwoordigen en die inderdaad de syndicaten hun bestaansrecht geven ,om deze of gene "boete" te gaan bepleiten ...
En inderdaad sommige "chefs" maken daar"mis"bruik van,bij gebrek aan enige wettelijke regeling.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Steven »

beste nighttrain, door mijn opmerking tussen haakjes moet je toch doorhebben dat ik er gewoon een ludiek antwoord op gaf niet meer als dat. je zoekt dus meer in mijn antwoord dan dat er werkelijk in zat.
Plaats reactie