1 februari beginnen als ostch

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Kjoeb

1 februari beginnen als ostch

Bericht door Kjoeb »

Op vrijdag 1 februari moet ik 's morgens naar de frankrijkstraat 85, vermoedelijk om wat administratieve zaken te regelen ivm mijn aanwerving.

Nu staat er dit in de brief:
"U zal aangesteld worden als contractueel onderstationschef te Antwerpen Berchem en dezelfde dag het werk aanvatten".
Om te beginnen is er vanuit mijn woonplaats een héél slechte verbinding naar daar, maar onoverkomelijk is dat niet.
Ik vroeg me enkel af of de opleiding van OSTCH daar doorgaat? Waarom niet in Merelbeke of Brussel (naarwaar er een héél goede verbinding is)?
Zal ik dan ook, na een eventuele succelvolle opleiding, in Antwerpen Berchem tewerkgesteld worden? (Er werd me ook verteld dat de effectieve opleiding al op maandag 04/02/07 zou beginnen)

Heeft er iemand ervaring met werken in A-Berchem?
Wat staat er mij zo allemaal te wachten de eerste dagen/weken?

Alvast bedankt!


Groetjes, Tim

edit: PS: ik vertrek normaal gezien op 1 februari op wintersportvakantie, maar nu zou ik die reis annuleren aangezien ik die dag moet beginnen. De eerste week van een nieuwe opleiding missen lijkt me niet goed. Of zijn er hier personen die mij van het tegendeel kunnen overtuigen of die uit ervaring weten dat de eerst dagen toch maar wat aanmodderen zijn en er dus geen reden is om de reis (met verlies van alle kosten) te annuleren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Steven »

zomaar uw eerste week opleiding missen kan volgens mij niet zomaar, toch ni om reden van een vakantie dacht ik, best is navragen op de dienst HR
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Bibke »

Ik denk niet dat dat in dank ga afgenomen worden.
Trouwens, wat is belangrijker, uw toekomst of uw weekje vakantie :wink:
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
nighttrain
Berichten: 2557
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door nighttrain »

rare gasten op dit forum, 't is al de tweede dat ik lees die zich openbaar vragen stelt nog voor hij begonnen is . den eerste zou al loopbaanonderbreking willen voor hij begonnen is . En de tweede twijfelt tussen een weekje skieen en een loopbaan bij de NMBS.

dat belooft voor de motivatie om te slagen na de opleiding...

Hou de moed gasten ,nog 40 jaar en je kan op pensioen...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Bibke »

nighttrain schreef:rare gasten op dit forum, 't is al de tweede dat ik lees die zich openbaar vragen stelt nog voor hij begonnen is . den eerste zou al loopbaanonderbreking willen voor hij begonnen is . En de tweede twijfelt tussen een weekje skieen en een loopbaan bij de NMBS.

dat belooft voor de motivatie om te slagen na de opleiding...

Hou de moed gasten ,nog 40 jaar en je kan op pensioen...
Tegen die tijd moet men een carrière hebben van 50 jaar.
Laatst gewijzigd door Bibke op 11 jan 2008, 06:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Fles

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Fles »

50 jaren :!: En stakingsdagen tellen niet mee :P
paljas

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door paljas »

nighttrain schreef:rare gasten op dit forum, 't is al de tweede dat ik lees die zich openbaar vragen stelt nog voor hij begonnen is . den eerste zou al loopbaanonderbreking willen voor hij begonnen is . En de tweede twijfelt tussen een weekje skieen en een loopbaan bij de NMBS.

dat belooft voor de motivatie om te slagen na de opleiding...

Hou de moed gasten ,nog 40 jaar en je kan op pensioen...
Dit is niet helemaal zo'n rare vraag, ik moest ook op een 1 februari beginnen, maar dan 12j geleden. Ook ik had een reis geboekt in die periode en daarmee dat ik pas de 12de begonnen ben.
Even telefoneren naar HR en alles is opgelost!
Bartjedj

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Bartjedj »

Er wordt inderdaad van bij het begin van de aanwervingsprocedure de kans geboden uw aanwerving uit te stellen.
Je wordt dan lager gezet op de aanwervingslijst.

Dus helemaal niet zo'n rare vraag. Als je ziet hoelang die procedure duurt,... In zo'n periode kan veel veranderen (en dan heb ik het niet alleen over reizen)

BDJ
Kjoeb

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Kjoeb »

Gasten, merci om te reageren!

Blijkbaar is die eerste week missen niet zo héél erg aangezien paljas er na 12 jaar nog steeds zit. :-)
Desondanks heb ik toch besloten de reis te annuleren, blijkbaar hebben we toch een annulatieverzekering en zouden de kosten nog meevallen. Anders had ik waarschijnlijk dezelfde beslissing genomen.

Wat is het probleem met openlijk vragen stellen? Daar gaan zijn fora toch voor gemaakt? Die vragen zijn dingen die mij bezig houden, en wat raad of advies van mensen met meer ervaring of die hetzelfde meegemaakt hebben is altijd handig.
Wie zijt gij eigenlijk? Kent gij mij misschien? Waarom direct al een oordeel vellen over mensen die je nog nooit ontmoet hebt. Grow up, raren.

Groeten, Tim
nighttrain
Berichten: 2557
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door nighttrain »

Kjoeb schreef:Gasten, merci om te reageren!

Blijkbaar is die eerste week missen niet zo héél erg aangezien paljas er na 12 jaar nog steeds zit. :-)
Desondanks heb ik toch besloten de reis te annuleren, blijkbaar hebben we toch een annulatieverzekering en zouden de kosten nog meevallen. Anders had ik waarschijnlijk dezelfde beslissing genomen.

Wat is het probleem met openlijk vragen stellen? Daar gaan zijn fora toch voor gemaakt? Die vragen zijn dingen die mij bezig houden, en wat raad of advies van mensen met meer ervaring of die hetzelfde meegemaakt hebben is altijd handig.
Wie zijt gij eigenlijk? Kent gij mij misschien? Waarom direct al een oordeel vellen over mensen die je nog nooit ontmoet hebt. Grow up, raren.

Groeten, Tim
Er is geen probleem met openlijk vragen stellen,alsook met het openlijk erop antwoorden op fora.
Kleine nuance is er geen verschil tussen U en Paljas? Tussen statutair en contractueel?
Of ik U ken? neen!
Wie ik ben? zie mijn profiel.
De enige raad die ik kan geven: Neem contact op met de HR dan heb je een officieel antwoord en in dit soort van lijkt me dit zeer verstandig en nuttig. en het is een zeer goede oefening in het telefoneren,want dat zal je veel doen als ostch.
Juventino

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Juventino »

Geen probleem, je kan dat gerust uitstellen. Ik had ook een reis geboekt en heb gewoon gebeld naar de HR. Ik ben nu administratief secretaris ^^, maar ben ook nog onderstationschef geweest ben opgeklommen tot eerste onderstationschef.

Doe maar goed je best hé. Want tegenwoordig. Dat gespuis dat daar oa. op de Traffic Control zit, 'k vraag me af hoe veel van dat volk er door is geraakt. De grootste debielen worden tegenwoordig onderstationschef. 't Is een regelrechte schande.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door dekooiker »

Juventino schreef: Dat gespuis dat daar oa. op de Traffic Control zit, 'k vraag me af hoe veel van dat volk er door is geraakt.
Allez er is nog hoop voor mij :mrgreen:
De trein.
Alleen voor durvers.
Kevin_

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Kevin_ »

Juventino schreef:Geen probleem, je kan dat gerust uitstellen. Ik had ook een reis geboekt en heb gewoon gebeld naar de HR. Ik ben nu administratief secretaris ^^, maar ben ook nog onderstationschef geweest ben opgeklommen tot eerste onderstationschef.

Doe maar goed je best hé. Want tegenwoordig. Dat gespuis dat daar oa. op de Traffic Control zit, 'k vraag me af hoe veel van dat volk er door is geraakt. De grootste debielen worden tegenwoordig onderstationschef. 't Is een regelrechte schande.

Beste Juventino,

Vooraleer mensen een stempel van "gespuis" op het hoofd te drukken, zou ik toch maar eens dieper op die zaken ingaan.
Eerst en vooral: Er zijn ingangsexamens uitgeschreven geweest voor statutaire functie als onderstationschef, 3/4 van die mensen die daarvoor slaagden zijn als contractuelen aangeworven en zijn dit nu nog steeds, na bijna een jaar binnen te zijn bij NMBS.
Daarbovenop stellen ze ons bij sollicitatiegesprek de vraag wat wij verkiezen: Perron, Blok of Cargo... Blijkt dat wij geen enkele keuze hebben en zij ons automatisch in het vakje van New Passengers duwen, wat inhoudt dat we kunnen kiezen tussen perron of de aankomende ReizigersDispatching Voyageurs. Ook daar is het kiezen ons ontnomen geweest: RDV it is!
Overplaatsing vragen is niet mogelijk, want we zijn niet statutair.
Een woordje over de opleiding: Niemand die wist wanneer ze zou starten, door wie ze zou gegeven worden... We worden door iedereen aangeraden ons verlof op te nemen voor de opleiding start... ( ik ben halverwege juni aangeworven geweest en pas eind augustus met de opleiding gestart ) Mensen boeken een vakantie omdat hun verlof toch moet opgebruikt worden, daar er in de opleiding geen verlof word toegestaan. Helaas... Er zijn mensen die hun reis moeten annuleren hebben, omdat er plots schot in de zaal kwam en de opleiding startte.
Daarbovenop is dezelfde opleiding opgesplitst geweest in 2 groepen, God mag weten wat het nut daarvan is.
Nu, de opleiding Onderstationschef bestaat uit 3 modules. De 1ste module werd gegeven door regiomanagers wat heel goed meeviel, je kreeg verhalen te horen van mensen die wisten waarover ze spraken, die kennis hadden van hun vak. Een module waar ik veel in geleerd heb.
De 2de module viel al veel minder mee: Een onderstationschef die net geslaagd was voor adjunct, met alle respect, maar die blijkbaar niet echt de kennis had om voor een klas te staan, mss had hij die wel, maar had hij niet de capaciteiten die kennis over te brengen naar een groep, met als gevolg dat de hele klas gedemotiveerd was. Er werden stappen ondernomen met de hele klas om er iets aan te doen en de erkende organisaties aangesproken om dat probleem aan te pakken.
Uiteindelijk bleef alles hetzelfde, of we moesten nog eens 3 maand wachten om verder te gaan met de opleiding.
Nu zijn we geslaagd voor de 2de module, en in afwachting tot de 3de module aanvangt ( naar het schijnt met de 2 groepen samen ) doorlopen we een stage op ReizigersDispatching, naast het gespuis van Traffic Control :)
Op basis van ons verrichte werk daar word onze beoordelingscoefficiënt aangepast. Kom zelf maar eens kijken welk werk we daar moeten doen. Ik zal blij zijn als de opleiding achter de rug zal zijn, en dat we elk ons plaats zullen kennen, want nu is het 1 warboel.

Ik denk Juventino dat je overal en altijd mensen zult hebben die goed zijn in wat ze doen, je hebt er altijd die met kop en schouders boven alles en iedereen uitsteken, mensen met ambitie, die hogerop klimmen. Maar je hebt er ook die solliciteren naar een job, die krijgen, en die daar gewoon willen blijven. De onderneming draait met mensen, niet met robots. Robots kan je afstemmen naar hartelust, mensen niet. Ik denk dat in elke job toch nog wat emotie op zijn plaats hoort.

Voor iedere werknemer van NMBS of Infrabel, alle respect voor het werk dat we verrichten, alsook voor U Juventino.
Alle kleine schakels vormen het grootse NMBS.

Met Vriendelijke Groet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Steven »

Kevin_

met het gespuis (dat misschien toch een zwaar woord is) wil hij enkel zeggen dat het rijdend personeel tegenwoordig vaststelt dat het gewoon geregeld verkeerd gaat op traffic control door gebrek aan ervaring en dat men dus eigenlijk deels verkeerd heeft aangeworven, ligt dus niet noodzakelijk aan die mensen zelf. Er zijn daar op korte tijd te veel mensen zonder ervaring. vroeger kwam er volk te zitten die een trein had ZIEN rijden daar waar dat nu niet of amper het geval is. Daardoor zijn er geregeld beslissingen die niet altijd de meest optimale zijn voor het treinverkeer omdat theorie en werkelijkheid niet altijd hand in hand willen lopen. Voor ons komt het dan over (als er weer is een rare beslissing is genomen) alsof er daar onbekwame mensen zitten op bepaalde momenten. Niet tegenstaande zullen daar wel mensen zitten die over de juiste eigenschappen bezitten, maar je moet die eigenschappen dan ook leren gebruiken op de gepaste moment natuurlijk.

Ik kan maar 1 ding zeggen, kom het standpunt van het rijdend personeel is levendig ervaren bij bepaalde beslissingen. Wij merken duidelijk als er oude rotten in het vak bezig zijn die van andere diensten gekomen zijn. Die mensen laten zich horen. Mensen die nieuw of onervaren op die stoelen zijn komen te zitten horen wij zelden.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door markske »

Wel wel wel , onervaren zijn inderdaad velen onder ons.
Het was wel niet onze keuze om zomaar onervaren naar Traffic Control te gaan, maar zonder
werkervaring zal de ervaring er ook nooit komen. Je moet echter niet denken dat ze ons zomaar de grootste beslissingen laten nemen zonder dat er een ervaren iemand over onze schouders mee kijkt. Dit garandeert echter niet dat er steeds de juiste beslissingen genomen worden. Vergeet echter ook niet dat onze beslissingen genomen worden binnen de korst mogelijke tijd en het steeds gemakkelijker is achterna te zeggen, het had beter zus of zo gebeurd. Als men een volledig overzicht heeft van de gebeurtenissen en de gevolgen kan iedereen wel de beste werkwijze voorstellen ook wij de onervaren lijn regelaars. Wel moeten wij proberen uit onze eventueel minder goede beslissingen te leren. Ik weet ook wel dat er veel meer ervaren mensen binnen de spoorwegen rondlopen dan sommigen onder ons, maar die zijn ook niet altijd berijd om dagelijks naar ''het verre'' Brussel te komen werken.
Het is zoals vaak gebeurd steeds gemakkelijk om op de pianist te schieten.
En eerlijk gezegd vind ik het toch jammer hier steeds allerlei verwijten te moeten lezen aan het adres van die dommeriken op Traffic Control.
Ik had niet het vermoeden dat onze opleiding zo gemakkelijk was. De minder begaafde waren er al van tussen na de eerste module. Jammer genoeg blijkt er nu toch nog iemand na bijna een jaar dienst af te moeten vallen. Waaruit je dan weer kan afleiden dat ze toch niet zomaar iedereen lijn regelaar laten worden.
Plaats reactie