1 februari beginnen als ostch

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:beste nighttrain, door mijn opmerking tussen haakjes moet je toch doorhebben dat ik er gewoon een ludiek antwoord op gaf niet meer als dat. je zoekt dus meer in mijn antwoord dan dat er werkelijk in zat.
Verklap me eens de pointe van de grap :C4 is Semtex of de citroën

zowel buiten als binnen de haakjes
Fles

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Fles »

Ik weet ook niet wat een C4 is :)
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door nighttrain »

Fles schreef:Ik weet ook niet wat een C4 is :)
Een C4 is in België (ex UB40 in Groot Britanië => zie ook naam popgroep)het formulier die de werkgever moet invullen om de werknemer te ontslaan voor de een of andere reden.
Naargelang de reden kan hij (de werknemer) al of niet genieten van werklozensteun.Dus snapte ik de pointe niet tussen al deze gegevensen hun eventuele verbande.'t zal wel aan mij liggen!
Maar voor mij is het te eenvoudig en te serieus om daarmee te gekken ,zeker als je NMBS werknemer bent, die dit zelf niet kan krijgen.
Het moet je maar overkomen niet waar!
Laatst gewijzigd door nighttrain op 20 feb 2008, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Fles »

Oh zo, okee. Ik had al een licht vermoeden die kant op, dank voor de toelichting ;)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Steven »

nighttrain schreef:
Fles schreef:Ik weet ook niet wat een C4 is :)
Een C4 is in België (ex UB40 in Groot Britanië => zie ook naam popgroep)het formulier die de werkgever moet invullen om de werknemer te ontslaan voor de een of andere reden.
Naargelang de reden kan hij (de werknemer) al of niet genieten van werklozensteun.Dus snapte ik de pointe niet tussen al deze gegevensen hun eventuele verbande.'t zal wel aan mij liggen!
Maar voor mij is het te eenvoudig en te serieus om daarmee te gekken ,zeker als je NMBS werknemer bent, die dit zelf niet kan krijgen.
Het moet je maar overkomen niet waar!

kuch niet? ok je moet al lelijk doen maar toch zijn er voorwaarden waaronder ze u wel kunnen ontslaan. bepaalde medische redenen zijn er zo
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door nighttrain »

Mag ik mij permiteren uw kennis sociale wetgeving even bij te stellen, een statutaire NMBS werknemer wordt niet ontslagen met een C4.Laten we niet discuteren over de reden van ontslag het zou ons te ver drijven.
hij wordt gewoon gedumpt;
Daar hij nooit bijdragen heeft betaald voor de RIZIV, om te "genieten" van de werklozen steun.En plots is hij ook niet meer in orde met gelijk welke vorm van ziekteverzekering..Deze mensen zjn gedoemd hun heil te zoeken bij OCMW voor een leefloon.
En dit in tegenstelling met en werknemer uit de privé sector;Dus in 2008 kennen we nog het systeem van boetes enz, van sociale voruitgang gesproken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Steven »

nighttrain schreef:Mag ik mij permiteren uw kennis sociale wetgeving even bij te stellen, een statutaire NMBS werknemer wordt niet ontslagen met een C4.Laten we niet discuteren over de reden van ontslag het zou ons te ver drijven.
hij wordt gewoon gedumpt;
Daar hij nooit bijdragen heeft betaald voor de RIZIV, om te "genieten" van de werklozen steun.En plots is hij ook niet meer in orde met gelijk welke vorm van ziekteverzekering..Deze mensen zjn gedoemd hun heil te zoeken bij OCMW voor een leefloon.
En dit in tegenstelling met en werknemer uit de privé sector;Dus in 2008 kennen we nog het systeem van boetes enz, van sociale voruitgang gesproken.

aangezien ik me nog niet ben gaan wagen aan de redenen van een mogelijk ontslag heb ik er idd het rieken naar welk document (of wat dan ook) mijn ontslag zal mededelen. ik ging er vanuit dat ongeacht het ontslag altijd een C4 moest gebruikt worden, dus ook bij de spoorwegen. maar je kan dus wel effectief ontslagen worden (tenzij hiervoor dan ook een ander woord van toepassing is)
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:
nighttrain schreef:Mag ik mij permiteren uw kennis sociale wetgeving even bij te stellen, een statutaire NMBS werknemer wordt niet ontslagen met een C4.Laten we niet discuteren over de reden van ontslag het zou ons te ver drijven.
hij wordt gewoon gedumpt;
Daar hij nooit bijdragen heeft betaald voor de RIZIV, om te "genieten" van de werklozen steun.En plots is hij ook niet meer in orde met gelijk welke vorm van ziekteverzekering..Deze mensen zjn gedoemd hun heil te zoeken bij OCMW voor een leefloon.
En dit in tegenstelling met en werknemer uit de privé sector;Dus in 2008 kennen we nog het systeem van boetes enz, van sociale voruitgang gesproken.

aangezien ik me nog niet ben gaan wagen aan de redenen van een mogelijk ontslag heb ik er idd het rieken naar welk document (of wat dan ook) mijn ontslag zal mededelen. ik ging er vanuit dat ongeacht het ontslag altijd een C4 moest gebruikt worden, dus ook bij de spoorwegen. maar je kan dus wel effectief ontslagen worden (tenzij hiervoor dan ook een ander woord van toepassing is)
Globale moderator zijn op kritisch en opruiende fora, kan een reden zijn tot... alsook uw haar niet kammen als je met de koning gaat rijden
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door KB »

dentheo schreef: daarom herhaal ik even mijn vraag: kent iemand firma's in Belgie die zoiets ook hebben ???
Ik werk niet in de spoorsector, maar bij ons bestaat er voor sommige gevallen (per ongeluk sleutels mee naar huis nemen en zo) een onofficiële ludieke boete. Wie zulke "overtredingen" begaat moet alle collega's tracteren op taart (of iets dergelijks). En dat werkt! Maar zoiets kan natuurlijk alleen maar in kleine organisaties waar iedereen iedereen kent.
L'union fait la force.
ostch-ke

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door ostch-ke »

En eerlijk gezegd vind ik het toch jammer hier steeds allerlei verwijten te moeten lezen aan het adres van die dommeriken op Traffic Control.
Ja maar toch moet het gezegd dat het de laatste tijd werkelijk de spuigaten uitloopt. De informatie die je krijgt van TC = 0,0 Als je ze nodig hebt zijn ze er nooit of vallen ze uit de lucht. En als wij dan eens een omnibus voor een direct steken zijn ze daar direct om ons met de vinger te wijzen. Terwijl het eigenlijk HUN taak is de blokpost hierover in te lichten.
Sorry, ik wil niet iedereen over dezelfde kam scheren, maar volgens mij zit er daar een grote bende kalvers.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef:Mag ik mij permiteren uw kennis sociale wetgeving even bij te stellen, een statutaire NMBS werknemer wordt niet ontslagen met een C4.Laten we niet discuteren over de reden van ontslag het zou ons te ver drijven.
hij wordt gewoon gedumpt;
Daar hij nooit bijdragen heeft betaald voor de RIZIV, om te "genieten" van de werklozen steun.En plots is hij ook niet meer in orde met gelijk welke vorm van ziekteverzekering..Deze mensen zjn gedoemd hun heil te zoeken bij OCMW voor een leefloon.
En dit in tegenstelling met en werknemer uit de privé sector;Dus in 2008 kennen we nog het systeem van boetes enz, van sociale voruitgang gesproken.
Oei ik wist niet dat het ZO erg was... en de syndicaten ??? Doodse stilte ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Juventino

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Juventino »

Als je bepaalde fouten maakt kun je inderdaad een kleine boete krijgen. Ik heb op een blokpost gewerkt en op een blokpost heb je het bijna dagelijks dat een seingever eens een klein foutje maakt. Ik heb op een drukke post gewerkt en seingevers moeten vaak 8 uur aan een stuk treinen trekken en het kan wel eens gebeuren dat ze concentratieverlies hebben (wat volkomen normaal is). Als onderstationschef voer je natuurlijk iets anders in met de computer. Een grote fout is bv. een miszending of een L-treintje voor een intercity-trein steken trekken. Als je een boete krijgt kun je dat inderdaad weigeren om niet te betalen. Met een chef in discussie gaan heeft toch geen zin.

Ik onderteken alleen de boetes die terecht zijn als ik eens een serieuze vertraging heb veroorzaakt dan aanvaard ik dat met plezier. Als het gaat over onnozelheden dan onderteken ik dat niet. En geloof me als je dat niet aanvaard trekken ze het niet van je premies :).
Miljaarde

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Miljaarde »

dentheo schreef:
Miljaarde schreef:Gelukkig heb ik nog nooit gehoord dat men voor dergelijke futuliteiten ook daadwerkelijk veel boetes uitschrijft.(wel voor voorbijrijden van perrons) Dit systeem afschaffen zal niet zo simpel zijn, omdat men natuurlijk altijd een stok(je) achter de deur wil houden. Maar ik vind ook wel dat men meer positief zou moeten belonen.
Men wil wel vertellen dat men dynbamisch flexibel enz. is, maar behandelt zijn mensen op deze kinderlijke manier.
Is dat omdat de NMBSers "benoemd" en "beschermd" zijn en men toch stok achter de deur wil houden ?

Ongelooflijk wat de vakbond toestaat als ze zelf hun vinger in de pap hebben.

daarom herhaal ik even mijn vraag: kent iemand firma's in Belgie die zoiets ook hebben ???

Wees maar gerust dat vakbonden zullen tussenkomen bij misbruiken. Het boete en tuchtsysteem bestaat al lang, maar veel zaken worden bij mijn weten niet (meer) gebruikt, anders krijg je een verziekte sfeer in je depot en zijn acties niet ver weg. Men zal wel eerst grondig zijn huiswerk doen vooraleer men iemand bestraft. Veel hangt dus af van uw basishouding tegenover uw werk.

Het is eigenlijk een vorm van HR-management en gezond verstand: als je begint met 'personeeltje pesten' of hen zaken door de strot ramt krijg je altijd reacties en lagere productiviteit. Als uw personeel zich goed voelt, zal het vanzelf productiever worden. (is al in vele studies bewezen)
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door nighttrain »

Miljaarde schreef:
dentheo schreef:
Miljaarde schreef:Gelukkig heb ik nog nooit gehoord dat men voor dergelijke futuliteiten ook daadwerkelijk veel boetes uitschrijft.(wel voor voorbijrijden van perrons) Dit systeem afschaffen zal niet zo simpel zijn, omdat men natuurlijk altijd een stok(je) achter de deur wil houden. Maar ik vind ook wel dat men meer positief zou moeten belonen.
Men wil wel vertellen dat men dynbamisch flexibel enz. is, maar behandelt zijn mensen op deze kinderlijke manier.
Is dat omdat de NMBSers "benoemd" en "beschermd" zijn en men toch stok achter de deur wil houden ?

Ongelooflijk wat de vakbond toestaat als ze zelf hun vinger in de pap hebben.

daarom herhaal ik even mijn vraag: kent iemand firma's in Belgie die zoiets ook hebben ???

Wees maar gerust dat vakbonden zullen tussenkomen bij misbruiken. Het boete en tuchtsysteem bestaat al lang, maar veel zaken worden bij mijn weten niet (meer) gebruikt, anders krijg je een verziekte sfeer in je depot en zijn acties niet ver weg. Men zal wel eerst grondig zijn huiswerk doen vooraleer men iemand bestraft. Veel hangt dus af van uw basishouding tegenover uw werk.

Het is eigenlijk een vorm van HR-management en gezond verstand: als je begint met 'personeeltje pesten' of hen zaken door de strot ramt krijg je altijd reacties en lagere productiviteit. Als uw personeel zich goed voelt, zal het vanzelf productiever worden. (is al in vele studies bewezen)
Miljaarde, U gebruikt de voorwaardelijke wijs ,dus niets is zeker.
Inderdaad op 15 jaar carrière als treinbestuurder heb ik 4X een "boete" gekregen. Maar de antwoorden kwamen er na een vraag van iemand van het forum die zich terecht verwonderde over dit systeem. En laten we eerlijk zijn dit laat de deur open tot misbruik zoals ik al eerder gezegd heb. Je mag niet enkel je beroepscategorie zien maar er zijn 1000 anderen , in kleine stationnetjes,kleine werkgroepen die wel het slachtoffer van kunnen worden.
Kunt U meer info geven wat de huidig "prime " bij benadering vertegenwoordigt? Ik spreek nog van ongeveer 2000 Bf/maand
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Steven »

bij een TB zijn de premies soms bijna 1/3 van het loon, is te zien waar je zit en wat je doet. een TB in de haven van antwerpen krijgt wat meer premie (havenpremie boven op de gewone bestaande premies), een bestuurder hast krijgt nog veel meer premie.
Plaats reactie