1 februari beginnen als ostch

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Juventino

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Juventino »

Als je regelmatig eens een fiche krijgt en je bent er niet mee akkoord dan kun je als personeelslid ééns contact opnemen met de vakbonden, maar je doet dat best ook niet. Je moet dat aangeven als pesten op het werk :twisted:. De directie komt dat dan ook te weten en ik weet dat de directie daar zeer zwaar aan tilt :). Als beginnende onderstationschef heb ik regelmatig eens een fiche gekregen voor enorme kleinigheden en ik heb die persoon aangeklaagd en die zit al geruime tijd zeer gefrustreerd in the middle of nowhere :).

Maar ik ben een nog redelijk jong en dankzij m'n hoger diploma heb ik nu een rang 3 functie toch heb ik in de beweging mooie tijden gehad. Als onderstationschef had ik het geluk om te mogen werken met een fantastisch team van ervaren seingevers, onderstationscheffen, elektro's, in het depot zaten super bestuurders en treinbegeleiders. Iedereen maakt wel eens een foutje, maar no probs je werkt dat weg hé. Je duwt je collega's niet zomaar in de put. In de beweging moet je een hechte groep vormen die voor elkaar op kan komen. Helaas is dat precies aan het verdwijnen.

Helaas zit het tegenwoordig vol bazenpoepers die maar al te graag de mensen in 't zak zetten maar bon niks aan te doen .. :(.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:bij een TB zijn de premies soms bijna 1/3 van het loon, is te zien waar je zit en wat je doet. een TB in de haven van antwerpen krijgt wat meer premie (havenpremie boven op de gewone bestaande premies), een bestuurder hast krijgt nog veel meer premie.
We spreken over de premie waarvan eventueel een "boete" kan afgehouden worden,dus deze voor afgelegde Km,min rangeringen , inlopen vertraging volgens coeff van examen. Dus grosso modo van de reeks waarin je zich bevind.
Dan zeg ik U ,dit is onmogelijk dat dit 1/3 van het loon is of anders gezegd +/- 600€.
Zoals ik al eerder heb gezegd ,niet van het wettelijk loon t.t.z. wedde + vergoeding voor nachtwerk,zaterdag en zondaguren. Deze laatste 3 zijn GEEN premies maar weddes!!
kijk maar eens goed op welk deel van je "loon" er berekend wordt voor je later pensioen! Niet wenen hé!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Steven »

er bestaat geen premie meer voor inlopen vertraging, die zit in de algemene productiviteitspremie, er bestaat ook geen premie meer voor afgelegde km's die zit ook in de algemene productiviteitspremie.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:er bestaat geen premie meer voor inlopen vertraging, die zit in de algemene productiviteitspremie, er bestaat ook geen premie meer voor afgelegde km's die zit ook in de algemene productiviteitspremie.
En op wat wordt die berekend,als hij 1/3 van je weddde vertegenwoordigt?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Steven »

ge hebt nachturen en wekenduren das niks veranderd zoals vroeger
maar de andere premies zijn afhankelijk van
beoordeling driejaarlijkse zoals je ze kent
coeffecient van de reeks
We krijgen ook sinds kort een taalpremie tweetaligheid (enkel voor de bestuurder die slagen voor de interne test/niet selor = bijna iedereen = enkel voor die bestuurder die effectief in andere landsgedeelte komen)
en dan alles samen met een x aantal vaste termen (waar niemand van buiten de formule kent omdat ze gewoon te groot is) gaat men uw totale coefficient berekenen. in dat geheel zitten ingewonnen minuten dus vast ingewerkt en niet meer dat een bestuurder premie kreeg voor elke ingewonnen minuut of voor het aantal km's die hij doet

kortweg het verschil van een bestuurder die altijd stipt is of een bestuurder die altijd met vertraging en miserie aan het rijden is heeft men weggenomen.
ondanks dit alles is er ook op dit premiesysteem door bepaalde collega's veel kritiek door andere (zoals bij elk onderwerp natuurlijk) prijzen het de hemel in (sterk overdreven maar er zijn altijd uitersten).
persoonlijk had ik liever een vaste premie (per gewerkte dag x €) gehad ongeacht uw materieel en lijnkennis, ongeacht de resultaten van uw driejaarlijkse punten.
Kjoeb

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Kjoeb »

Nu ong 2 weken bezig met de opleiding. Iedereen (en dat zijn er veel) zei al op voorhand van:
"Hou het goed bij, zeker als externe, het is héél veel en niet gemakkelijk".
Amai seg! Ze hebben gelijk gekregen, onlangs seininrichting gezien: hapfffff! "Da ies giene kak joengeuh!"
Ma soit, tlijkt wel nog te doen, elke avond goed bijhouden. Of toch tot ik het kotsbeu ben. :)

and if y'all can do it, I can do it! :lol:

Groetjes
Toetie

Re: 1 februari beginnen als ostch

Bericht door Toetie »

Juventino,

Was jij direct in alles direct de beste? De nieuwe OSTCH's zijn er ook maar om hun boterham te verdienen (als ze nu op traffic control zitten of ergens anders) en ik vind het woord gespuis maar laag bij de grond, ge kent ne mens niet eens en ge hebt uw vooroordeel al klaar. Iedereen moet leren hé.
Plaats reactie