Vragen Bestuurder-rangeerder

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
pattyne

Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door pattyne »

Jips

Na de infosessie te hebben bijgewoond, ben ik deze morgen naar Brussel geweest om mee te doen aan de eerste testen op de computer waarvoor ik ben geslaagd. De volgende stap is nu een gesprek met de jury.

Toch heb ik nog een paar vragen bij de job als bestuurder-rangeerder:
1) Ik woon in Menen en ik zou tewerkgesteld worden in de haven te Antwerpen. Is dit wel haalbaar? Ik kan me voorstellen dat dit in het begin nog te doen is, maar dat het na een eindje zwaar begint door te wegen.

2) Wat is het nettoloon van een beginnend RB met premies inbegrepen? Ik ben alleenstaand.

3) In een filmpje waarbij ze een bestuurder volgden tijdens de infosessie zei één van hun dat ze meer verlof hebben dan de onderwijzers. Klop dit wel? Dan zou men toch al gemakkelijk 3 dagen per week thuis zijn?

4)Als men in het weekend werkt is dit dan zondag+zaterdag of enkel één van deze twee dagen.

Bedankt op voorhand.

P.S. Ik heb al rondgezocht op het forum maar op deze vragen heb ik nog geen specifiek antwoord gevonden.


GTRZ
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door Robin »

Toch heb ik nog een paar vragen bij de job als bestuurder-rangeerder:
1) Ik woon in Menen en ik zou tewerkgesteld worden in de haven te Antwerpen. Is dit wel haalbaar? Ik kan me voorstellen dat dit in het begin nog te doen is, maar dat het na een eindje zwaar begint door te wegen.
Tijdelijk verhuizen :|
3) In een filmpje waarbij ze een bestuurder volgden tijdens de infosessie zei één van hun dat ze meer verlof hebben dan de onderwijzers. Klop dit wel? Dan zou men toch al gemakkelijk 3 dagen per week thuis zijn?
Klopt, maar of je die ook gaat krijgen is een ander verhaal. Mijn schoonvader staat soms op de 2de plaats voor een dag en krijgt die niet, een andere keer staat die op de 21ste plaats en krijgt ze nog.
Het hangt af van verschillende factoren, veel werk of niet ed.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Kjoeb

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door Kjoeb »

aiiii, de haven van antwerpen is wel een eindje van Menen. Je kan er geraken vanuit Berchem (mss centraal ook?) met het personeelstreintje, of met je eigen wagen. Maar hoe dat zit op onregelmatige uren weet ik niet.

Een collega onderchef van mij woont in De Haan en zit ook in Berchem, dus die is ook wel anderhalf uur onderweg, en met de vroegen moet hij om 4u al de trein nemen.
Je bent zeker niet de enige, maar dat maakt het er natuurlijk nie makkelijker op.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door nighttrain »

pattyne schreef:Jips

Na de infosessie te hebben bijgewoond, ben ik deze morgen naar Brussel geweest om mee te doen aan de eerste testen op de computer waarvoor ik ben geslaagd. De volgende stap is nu een gesprek met de jury.

Toch heb ik nog een paar vragen bij de job als bestuurder-rangeerder:
1) Ik woon in Menen en ik zou tewerkgesteld worden in de haven te Antwerpen. Is dit wel haalbaar? Ik kan me voorstellen dat dit in het begin nog te doen is, maar dat het na een eindje zwaar begint door te wegen.

2) Wat is het nettoloon van een beginnend RB met premies inbegrepen? Ik ben alleenstaand.

3) In een filmpje waarbij ze een bestuurder volgden tijdens de infosessie zei één van hun dat ze meer verlof hebben dan de onderwijzers. Klop dit wel? Dan zou men toch al gemakkelijk 3 dagen per week thuis zijn?

4)Als men in het weekend werkt is dit dan zondag+zaterdag of enkel één van deze twee dagen.

Bedankt op voorhand.

P.S. Ik heb al rondgezocht op het forum maar op deze vragen heb ik nog geen specifiek antwoord gevonden.


GTRZ
Als je je leven/huwelijk niet wil verwoesten, ga wonen in de Antwerpse regio.
Ze hebben er ook brood en eten.
oostende => Berchem=1h50min
Dus als je thuis komt kan je best weer gaan slapen voor de volgende vroeg.
Evenveel verlof dagen als een onderwijzer! Dit moeten ze mij uitleggen.
24 dagen verlof is noga altijd niet gelijk aan ongeveer 50 dagen (hun zaterdag of zondag niet meegerkend dus enkel werkende dagen) en dan spreken we nog niet van de woensdag.
Besluit het is een toffe job in de dokken , je ziet iets en je leert met een TREIN rijden en een loc beheersen. 't zal overal wel iets zijn..
Laatst gewijzigd door nighttrain op 09 apr 2008, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door Steven »

beste nighttrain, ik kom uit het onderwijs en heb als treinbestuurder dubbel zoveel vrije tijd als leerkracht TSO
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:beste nighttrain, ik kom uit het onderwijs en heb als treinbestuurder dubbel zoveel vrije tijd als leerkracht TSO
de definitie "Vrije tijd "is een subjectief gegeven.
ik heb het over aantal verlof dagen+Rust+compensatie+overgangen
Voor een leeraar is dat 178 dagen/jaar(waarvan 52 zaterdagen en 52 zondagen=104).Dus 74 dagen congé op een werkdag(maandag tot vrijdag) tijdens 1 van 5 schoolvakantie periodes
En met een ander confort. Als je om 06h00 eindigt in de ochtend ,ben je al 6 uren van je overgang aan het opsouperen! Idem als je de dag na een R om 02h00 moet beginnen.Als je 20,30,40 ben gaat het nog ,maar het begint te knagen op 45,50.
En geen stress "zal ik mijn verlof hebben" met vrouw en kind of niet!
Ik werk al sinds 1978 in ploegen en weet waarover ik praat..
Overdag knutselen,tuinieren,huishouden bijspringen en dan de nachtdienst..
op een bepaalde dag zegt het lichaam stop of je het graag hebt of niet.
Wat niet wil zeggen dat een treinbestuurder een gelukkig man kan zijn met een mooi beroep.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door Steven »

en het beeld dat je hebt van het onderwijs is compleet verkeerd, als je denkt dat een leerkracht gedaan heeft als die thuiskomt als een leerkracht kan genieten van elke vakantie ben je mis. een beginnend leerkracht heeft (als alles goed gaat) effectief een maandje verlof (gelijk een gemiddelde persoon) de dagen dat hij geen les geeft steekt die in 'het in elkaar steken van zijn lessen' het opstellen van examens, het bijwonen van vormingsessies (buiten de schooluren) en als technisch leerkracht praktische vakken ben je ook meestal de gepaste man om renovaties/aanpassingen te doen van de werklokalen, kwestie van up to date te zijn tegen het nieuwe schooljaar. een leerkracht die dit niet doet zal uw kinderen niet echt slimmer maken. dus zomaar effe stellen dat een leerkracht veel vrije tijd heeft is absurd. het grootste voordeel dat hij heeft en ook het enige allicht is dat zijn bioritme normaal verloopt tov iemand die wisselende uren of ploegen heeft.
het verschil voor een leerkracht met iets meer ervaring is dat die kan genieten van een aantal dagen rust tijdens de tussenliggende vakanties.
pattyne

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door pattyne »

Als ik dat hier zo lees zal ik er nog eens goed moeten over nadenkten,me dunkt.
Verhuizen? Slecht bioritme? Sociaal leven??? Pf, nie gemakkelijk é.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:en het beeld dat je hebt van het onderwijs is compleet verkeerd, als je denkt dat een leerkracht gedaan heeft als die thuiskomt als een leerkracht kan genieten van elke vakantie ben je mis. een beginnend leerkracht heeft (als alles goed gaat) effectief een maandje verlof (gelijk een gemiddelde persoon) de dagen dat hij geen les geeft steekt die in 'het in elkaar steken van zijn lessen' het opstellen van examens, het bijwonen van vormingsessies (buiten de schooluren) en als technisch leerkracht praktische vakken ben je ook meestal de gepaste man om renovaties/aanpassingen te doen van de werklokalen, kwestie van up to date te zijn tegen het nieuwe schooljaar. een leerkracht die dit niet doet zal uw kinderen niet echt slimmer maken. dus zomaar effe stellen dat een leerkracht veel vrije tijd heeft is absurd. het grootste voordeel dat hij heeft en ook het enige allicht is dat zijn bioritme normaal verloopt tov iemand die wisselende uren of ploegen heeft.
het verschil voor een leerkracht met iets meer ervaring is dat die kan genieten van een aantal dagen rust tijdens de tussenliggende vakanties.
Meester Steven,Uw antwoord had ik verleden nacht al in gedachten bij het neerschrijven van mijn proza. Dus laten we zeggen dat het getelefoneerd is en past in de clichés die onderwijzers altijd geven. Dus op dit gebied is er de laatste 40 jaar geen evolutie.Nu zou ik in uw piège kunnen vallen "ja maar ze hebben een lesrooster van xx uren" Dat doe ik dus niet.
Mijn beeld die ik heb is genomen gebasseerd op mensen in mijn kennissenkring die ook in het TSO tewerkgesteld zijn.
En terug in uw betoog verwar je subjectiviteit "vrije tjd" en het objectieve "het aantal dagen thuis"
De onderwijzers van +/- 30 jaar met familie,eens de laatst schoolbel gaat voor een verlofperiode ,gaat bij hun ook de riem eraf.Er is op heden geen plaats meer voor altruisme en naiviteit.
En mijn dochter is niet beter of slechter opgeleid door een leeraar die echt verlof neemt in de vakantieperiode of de opportunist die gaat werken tijdens dit verlof....Ik heb altijd al schrik gehad vandit gespeeld "scoutisme" den bureau van den directeur gaan schilderen tijdens het verlof of de leerarenkamer gaan oplappen zodat iedereen kan zeggen achteraf "'t is den xxxx die het gedaan heeft". Ten andere als je goed hebt gewerkt verdien je de dagen verlof,zowel als treinbestuurder of gelijk welke werknemer.
melle

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door melle »

ff een raar vraagje maar stel:
Ik haal mijn opleiding als kok en krijg en getuigschrift/diploma, na enkele jaren ben ik dit beu. Ik wil bestuurder (personen) worden. Gaat dit met deze opleiding? Want ik krijg maar geen antwoord van de nmbs.... :(
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door treinbruno »

bel effe de centrale examencomissie van de nmbs.

het GRATIS nummer: 0800 35 116

http://jobs.b-rail.be/main/N/info/contact/index.php

die geven u wel direct antwoord, ik heb ze ook al eens gebeld om te vragen wat de beste studiekeuze is voor TB
Afbeelding
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door nighttrain »

pattyne schreef:Als ik dat hier zo lees zal ik er nog eens goed moeten over nadenkten,me dunkt.
Verhuizen? Slecht bioritme? Sociaal leven??? Pf, nie gemakkelijk é.
Ja voor niets gaat de zon niet op! Ik weet niet of je veel alternatieven hebt in de regio van Menen om de juiste/beste balans te vinden tussen diplomaniveau en inkomen.
dat zijn zaken die je vooraf moet afwegen,als je niet graag ploegenarbeid doet en alle WE wil thuis zijn alsook alle dagen naar "thuis "wil kijken,ja dan heb je niet veel keus. dan blijf je het liefst ver weg van operationele/transport jobs.
Bioritme: de problemen zijn pas gekomen nadat het woord uitgevonden was. Als je genoeg rust en in harmonie met het gezin en vrienden leeft zijn er geen problemen.
En inderdaad als je echtgenote er ook niet kan aan wennen,begin er dan gewoon niet aan.
Verhuizen:ik heb heel veel ex collegas uit west vlaanderen tijdelijk of definitief weten verhuizen naar de Antwerpse regio of de Gentse om het beroep van treinbestuurder uit te oefenen.En die zijn nog perfekt gelukkig.
pattyne

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door pattyne »

nighttrain schreef:
pattyne schreef:Als ik dat hier zo lees zal ik er nog eens goed moeten over nadenkten,me dunkt.
Verhuizen? Slecht bioritme? Sociaal leven??? Pf, nie gemakkelijk é.
Ja voor niets gaat de zon niet op! Ik weet niet of je veel alternatieven hebt in de regio van Menen om de juiste/beste balans te vinden tussen diplomaniveau en inkomen.
dat zijn zaken die je vooraf moet afwegen,als je niet graag ploegenarbeid doet en alle WE wil thuis zijn alsook alle dagen naar "thuis "wil kijken,ja dan heb je niet veel keus. dan blijf je het liefst ver weg van operationele/transport jobs.
Bioritme: de problemen zijn pas gekomen nadat het woord uitgevonden was. Als je genoeg rust en in harmonie met het gezin en vrienden leeft zijn er geen problemen.
En inderdaad als je echtgenote er ook niet kan aan wennen,begin er dan gewoon niet aan.
Verhuizen:ik heb heel veel ex collegas uit west vlaanderen tijdelijk of definitief weten verhuizen naar de Antwerpse regio of de Gentse om het beroep van treinbestuurder uit te oefenen.En die zijn nog perfekt gelukkig.
Ja, er zijn nog alternatieven: Ik ben momenteel 19 jaar en kan nog altijd in september aan een richting in het hoger onderwijs beginnen :D . Maar ik zie het niet echt zitten om nog drie jaar naar school te moeten gaan.
"Ik werk om te kunnen leven en niet omgekeerd" --> Alternatieven zoals verhuizen naar Antwerpen en dergelijke zie ik echt wel niet zitten. Dat vind ik veel te effectief. Het is jammer dat de starters direct moeten beginnen in een uithoek van Belgie, het ging al veel beter geweest zijn moest het in Brussel zijn. Dat ging voor iedereen al veel centraler en dichterbij zijn.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door nighttrain »

pattyne schreef:
nighttrain schreef:
pattyne schreef:Als ik dat hier zo lees zal ik er nog eens goed moeten over nadenkten,me dunkt.
Verhuizen? Slecht bioritme? Sociaal leven??? Pf, nie gemakkelijk é.
Ja voor niets gaat de zon niet op! Ik weet niet of je veel alternatieven hebt in de regio van Menen om de juiste/beste balans te vinden tussen diplomaniveau en inkomen.
dat zijn zaken die je vooraf moet afwegen,als je niet graag ploegenarbeid doet en alle WE wil thuis zijn alsook alle dagen naar "thuis "wil kijken,ja dan heb je niet veel keus. dan blijf je het liefst ver weg van operationele/transport jobs.
Bioritme: de problemen zijn pas gekomen nadat het woord uitgevonden was. Als je genoeg rust en in harmonie met het gezin en vrienden leeft zijn er geen problemen.
En inderdaad als je echtgenote er ook niet kan aan wennen,begin er dan gewoon niet aan.
Verhuizen:ik heb heel veel ex collegas uit west vlaanderen tijdelijk of definitief weten verhuizen naar de Antwerpse regio of de Gentse om het beroep van treinbestuurder uit te oefenen.En die zijn nog perfekt gelukkig.
Ja, er zijn nog alternatieven: Ik ben momenteel 19 jaar en kan nog altijd in september aan een richting in het hoger onderwijs beginnen :D . Maar ik zie het niet echt zitten om nog drie jaar naar school te moeten gaan.
"Ik werk om te kunnen leven en niet omgekeerd" --> Alternatieven zoals verhuizen naar Antwerpen en dergelijke zie ik echt wel niet zitten. Dat vind ik veel te effectief. Het is jammer dat de starters direct moeten beginnen in een uithoek van Belgie, het ging al veel beter geweest zijn moest het in Brussel zijn. Dat ging voor iedereen al veel centraler en dichterbij zijn.
beste man ,
rond 1600 schreef Gebrand Adriaenzs Bredero het reeds "Het kan verkeren".
Ik respekteer uw vrijheid om dit alles te denken en schrijven, maar let toch maar op, in solicitatie gesprekken(zelfs voor de NMBS) riskeert u om naast de pot te pissen.
U ziet het niet zitten om te verhuizen,te gaan werken in Antwerpen,3 jaar te studeren, lijkt me niet de juiste treinbestuurders mentaliteit. U moet goed beseffen dat deze ingesteldheid gedetekteerd wordt door ervaren recruteurs.
Het ga je goed in Menen city.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door Steven »

er zijn er zovele die nooit hebben willen verhuizen (vele die ruim 20 jaar kust antwerpen gedaan hebben) en toch tb geworden zijn en gebleven. doch de situatie is heden beetje anders, vele kleine depots kampen met tekorten en zijn zelden gevraagd bij een overplaatsing. voor deze depots durft men rechtstreeks aanwerven.

ook voor rangeerbestuurder al is het gros van de hoop effectief nodig voor antwerpen noord doch zijn er ook her en der plaatsjes vrij in de rest van het land zoals brussel. de nodige vragen stellen bij de infosessie kan u veel wijzer maken hieromtrent. het pendelen is natuurlijk niet goedkoop als je alle verplaatsingen per auto zou doen. doch zoals ik al schreef gewoon de nodige vragen stellen bij de infosessie die ze geven om te weten wat uw kansen zijn om in andere stelplaatsen aan het werk te geraken en de kans da antwerpen een tussenstap is naar uw geluk om een leuke job te doen.
Plaats reactie