vraagje voor de treinbestuurders hier
Geplaatst: 09 apr 2006, 21:13
Hallo iedereen.
Binnen een paar dagen heb ik mijn eerste selectietest. Ik verwacht daar echter niet al te veel problemen van.
Mijn grote probleem is dat ik nog twijfel of ik wel machinist zou worden. Op zich zou ik het beroep heel graag doen (voor zover ik dat nu al kan weten), maar al de rest erond doet mij twijfelen:
1. vakantie opnemen? ze zeggen: ge hebt heel veel vakantiedagen, maar als ge ze niet kunt opnemen... en daar klaagt toch iedereen over?
2. de dokken van Antwerpen... klinkt 'gezellig' en vooral ver weg. Ik kan niet verhuizen en ik heb momenteel geen auto (kan wel via via aan ene geraken als het echt moet). Ik zou dus elke dag/nacht vanuit omgeving Brussel tot Antwerpen moeten rijden. Hoe is de sfeer daar? Zit het daar niet vol met mensen die daar weg willen, omdat iedereen van Antwerpen zelf meer verdient in de haven of fabriek dan bij het spoor?
3. van goederen- naar passagierstreinen? De opleiding nu is specifiek voor die eerste taak: goederen in Antwerpen Noord, naar Brussel, Leuven of Duitse grens. Hoe zit het dan met verdere opleiding voor passagiers... En een jaar of drie wachten op overplaatsing, is dat realistisch?
4. de hiërarchie. Zijn dat daar niet vaak halve militairen met een 'Befehl ist Befehl' sfeertje? Ik heb het een beetje moeilijk met leidinggevenden, vooral als ze onnozele of gevaarlijke dingen beginnen te vragen omdat het moet of omdat ze er zelf niks van kennen... hoe gemakkelijk gaat ge daar tegen in?
5. en vooral: de onregelmatige werkuren. Rare uren maken mij niet uit, dat ben ik wel gewend, maar dat is dan mooi altijd vast hetzelfde raar uur. Is het niet ontzettend verneukend voor uw biologische klok/welzijn/gevoel/levensvreugde/whatever om elke dag op een ander uur op te staan? Maandag om 07u00 opstaan en bij wijze van spreken vrijdag op datzelfde uur uw bed in moeten? Ik kan mij niet voorstellen dat zoiets gezond is.
6. als ge getekend hebt, hoeveel jaren zit ge vast en hoeveel kost u dat om dat contract te verbreken? daar wilden ze op de infodag precies niet al teveel uitleg over geven.
Wegen de positieve zaken (fijn beroep, statutair, loon?, doorgroeikansen?, extra voordelen...) hier tegen op? Is dit allemaal veel te negatief of juist redelijk realistisch? Zou ge er nu nog opnieuw er aan beginnen? Indien niet, wat dan wel?
Graag wat reacties van mensen die het beroep al uitoefenen.
Alvast heel hartelijk bedankt.
Binnen een paar dagen heb ik mijn eerste selectietest. Ik verwacht daar echter niet al te veel problemen van.
Mijn grote probleem is dat ik nog twijfel of ik wel machinist zou worden. Op zich zou ik het beroep heel graag doen (voor zover ik dat nu al kan weten), maar al de rest erond doet mij twijfelen:
1. vakantie opnemen? ze zeggen: ge hebt heel veel vakantiedagen, maar als ge ze niet kunt opnemen... en daar klaagt toch iedereen over?
2. de dokken van Antwerpen... klinkt 'gezellig' en vooral ver weg. Ik kan niet verhuizen en ik heb momenteel geen auto (kan wel via via aan ene geraken als het echt moet). Ik zou dus elke dag/nacht vanuit omgeving Brussel tot Antwerpen moeten rijden. Hoe is de sfeer daar? Zit het daar niet vol met mensen die daar weg willen, omdat iedereen van Antwerpen zelf meer verdient in de haven of fabriek dan bij het spoor?
3. van goederen- naar passagierstreinen? De opleiding nu is specifiek voor die eerste taak: goederen in Antwerpen Noord, naar Brussel, Leuven of Duitse grens. Hoe zit het dan met verdere opleiding voor passagiers... En een jaar of drie wachten op overplaatsing, is dat realistisch?
4. de hiërarchie. Zijn dat daar niet vaak halve militairen met een 'Befehl ist Befehl' sfeertje? Ik heb het een beetje moeilijk met leidinggevenden, vooral als ze onnozele of gevaarlijke dingen beginnen te vragen omdat het moet of omdat ze er zelf niks van kennen... hoe gemakkelijk gaat ge daar tegen in?
5. en vooral: de onregelmatige werkuren. Rare uren maken mij niet uit, dat ben ik wel gewend, maar dat is dan mooi altijd vast hetzelfde raar uur. Is het niet ontzettend verneukend voor uw biologische klok/welzijn/gevoel/levensvreugde/whatever om elke dag op een ander uur op te staan? Maandag om 07u00 opstaan en bij wijze van spreken vrijdag op datzelfde uur uw bed in moeten? Ik kan mij niet voorstellen dat zoiets gezond is.
6. als ge getekend hebt, hoeveel jaren zit ge vast en hoeveel kost u dat om dat contract te verbreken? daar wilden ze op de infodag precies niet al teveel uitleg over geven.
Wegen de positieve zaken (fijn beroep, statutair, loon?, doorgroeikansen?, extra voordelen...) hier tegen op? Is dit allemaal veel te negatief of juist redelijk realistisch? Zou ge er nu nog opnieuw er aan beginnen? Indien niet, wat dan wel?
Graag wat reacties van mensen die het beroep al uitoefenen.
Alvast heel hartelijk bedankt.