vraagje voor de treinbestuurders hier

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Let op: het verschilt ook nog eens van land tot land, en van maatschappij tot maatschappij, en zelfs van depot/reeks tot depot/reeks.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

heel juist, de reeks K in brussel zuid begint ten vroegste om 3.05
wij hebben ten laatste gedaan om 0.50 dus da valt mee
wij doen ongeveer 3 weekends per 2 maand als ik me niet vergis
Jonathan

Bericht door Jonathan »

En slapen jullie werkelijk zo weinig dat je in slaap valt als je in een station staat :?:
ToniSimoni

Bericht door ToniSimoni »

bedankt voor de informatie!

dit is misschien ook nog eens het proberen waard :)
http://glenrhodes.com/index.php?option= ... 4&Itemid=9
of
http://www.stevepavlina.com/blog/2005/1 ... sic-sleep/
TBbart

Bericht door TBbart »

treinbestuurders hebben wel genoeg tijd tussen 2 diensten om eens uit te slapen hé... en tussen een vroegen en laten zit er altijd een dag repot (R) dus dat is ook goed om eens door te slapen... het enigste is dat je moet kunnen slapen wanneer je zelf wilt...als je moet gaan slapen maar je lichaam wil niet (vanwege bioklok) dan zit je met een probleem :D
pauwels

Bericht door pauwels »

Ik heb mij ingeschreven om deel te nemen aan de opleiding van tb en wacht nu op verdere info van de nmbs(infosessie). Zit wel al met enkele vragen die jullie mss kunnen beantwoorden.
1. kan je door de medische testen geraken wanneer je een bril draagt??
2. in hoeverre is een grote kennis van fysika nodig?
3.mss indiscreet en wanneer u niet wilt moet u op deze laatste vraag niet antwoorden: wat is de beginwedde van een tb. (mijn grootste motivatie is weliswaar het rijden met zo'n trein en niet de wedde, maar het is toch leuk het te weten.

groetjes
Tux

Bericht door Tux »

ik heb enkele weken geleden de infosessie voor Treinbestuurders bijgewoond. Ze leggen er alles haarfijn uit en je krijgt achteraf de kans om vragen te stellen. Zowel voor en nadelen komen aan bod.


Je kan treinbestuurder worden ook al draag je een bril, als je zicht maar goed is! met/zonder bril, lenzen.. maakt niet zoveel uit. Waar ze wel erg streng op zijn is kleurenblindheid...

Je krijgt ook een volledig overzicht van de lonen en premies, ik raad je wel aan deze meteen te noteren, mits je daar achteraf helaas geen kans meer toe hebt.


Na de infosessie MOET je beslissen of je ermee door wilt gaan of niet en voor welke opleiding je kandidaat bent (treinbestuurder of rangeerder). Vele mensen haakten na de pauze al af omdat alle aanwervingen bedoeld waren voor goederenveroer regio Antwerpen... Ik weet niet of dat nu nog zo is, waarschijnlijk wel.


ik heb me kandidaat gesteld om verder te gaan met de opleiding en wacht nu op een uitnodiging voor de selectietesten van treinbestuurders.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Het is inderdaad vooral Antwerpen Noord dat volk tekort komt. Maar afhankelijk van de plaats waarheen je wil verhuizen, maak je wel kans om te kunnen verkassen binnen een redelijke termijn, ook naar de reizigersdienst. Kijk vooral of er binnenkort enkele bestuurders van dat depot op pensioen moeten, bijvoorbeeld...
En wat ik wel al heb gehoord, is dat de verdienste elke maand kan verschillen, door de grote impact van allerhande premies voor nachtwerk, weekendwerk, grote treinen (?), etc. Om daar een goed antwoord op te kunnen krijgen, is dus niet makkelijk, maar de meeste tb's die ik ken verdienen goed hun brood.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

pauwels schreef:Ik heb mij ingeschreven om deel te nemen aan de opleiding van tb en wacht nu op verdere info van de nmbs(infosessie). Zit wel al met enkele vragen die jullie mss kunnen beantwoorden.
1. kan je door de medische testen geraken wanneer je een bril draagt??
2. in hoeverre is een grote kennis van fysika nodig?
3.mss indiscreet en wanneer u niet wilt moet u op deze laatste vraag niet antwoorden: wat is de beginwedde van een tb. (mijn grootste motivatie is weliswaar het rijden met zo'n trein en niet de wedde, maar het is toch leuk het te weten.

groetjes
de beginwedde is deels afhankelijk van uw familiale status, vrijgezellen geven in elke functie altijd meeste af aan vadertje staat zover ik weet.

normaal zal je tijdens de opleiding iets van 1200 a 1300€ krijgen als ik me niet vergis (en dit om les te volgen en dus ordinair op u (al dan niet) luie kont plaats te nemen op ne stoel :-)) de rest is hier al vrij goed beantwoord
Tux

Bericht door Tux »

Steven schreef:
pauwels schreef:Ik heb mij ingeschreven om deel te nemen aan de opleiding van tb en wacht nu op verdere info van de nmbs(infosessie). Zit wel al met enkele vragen die jullie mss kunnen beantwoorden.
1. kan je door de medische testen geraken wanneer je een bril draagt??
2. in hoeverre is een grote kennis van fysika nodig?
3.mss indiscreet en wanneer u niet wilt moet u op deze laatste vraag niet antwoorden: wat is de beginwedde van een tb. (mijn grootste motivatie is weliswaar het rijden met zo'n trein en niet de wedde, maar het is toch leuk het te weten.

groetjes
de beginwedde is deels afhankelijk van uw familiale status, vrijgezellen geven in elke functie altijd meeste af aan vadertje staat zover ik weet.

normaal zal je tijdens de opleiding iets van 1200 a 1300€ krijgen als ik me niet vergis (en dit om les te volgen en dus ordinair op u (al dan niet) luie kont plaats te nemen op ne stoel :-)) de rest is hier al vrij goed beantwoord
Idd de wedde tijdens de opleiding bedroeg iets van een 1330 euro
Tux

Bericht door Tux »

ik heb ook nog een vraagje aan treinbestuurders hier. ik las ooit ergens dat gesprekken in de stuurpost tussen TB en bvb TBG enkel over de dienst mogen gaan... Dan is een radioke zeker ook niet toegelaten? Zo'n beetje achtergrond muziek doet de tijd toch sneller gaan? Bij mij is dat toch zo :P


grtz
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

zover ik weet gaat radio geen klanken reproduceren die iets met de dienst te maken hebben of bestaat er misschien een zender die enkel treingeluiden uitzend :lol: :lol: :lol: :lol: dus neen officieel mag dat niet, idem voor gsm, moet op stil staan (zie uw boekje HLT voor dit laatste)
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Steven schreef:zover ik weet gaat radio geen klanken reproduceren die iets met de dienst te maken hebben of bestaat er misschien een zender die enkel treingeluiden uitzend :lol: :lol: :lol: :lol: dus neen officieel mag dat niet, idem voor gsm, moet op stil staan (zie uw boekje HLT voor dit laatste)
Hoe zo STIL zijn? Wel eens in een 55er geweest die Helling op gaat? :twisted:
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Gerard

Bericht door Gerard »

Mark7758 schreef:
Steven schreef:zover ik weet gaat radio geen klanken reproduceren die iets met de dienst te maken hebben of bestaat er misschien een zender die enkel treingeluiden uitzend :lol: :lol: :lol: :lol: dus neen officieel mag dat niet, idem voor gsm, moet op stil staan (zie uw boekje HLT voor dit laatste)
Hoe zo STIL zijn? Wel eens in een 55er geweest die Helling op gaat? :twisted:
He Mark, ik weet waar je het over hebt ja :lol: ik weet niet als je de dvd van Johan hebt (van SGL) maar daar in het laatste filmpje kon je echte dieselpower zien 8) :P
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Gerard,
Geloof me ik ken de loc's op mijn duimpje. En met 1 55er en 1100 ton aan de haak de helling bij Gouvy nemen, is een zaligheid voor het oor. (En maag en zo.)
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Plaats reactie