vraagje voor de treinbestuurders hier
in brussel zuid heb je zo volgende reeksen
Binneland (bestuurders ingedeeld bij binnelandse treinen en materieel)
A => 21/27 als loc, ms 66/80/86/96 (klassiekjes, breaks, sprinter, deense neus) als stellen
J => ms 66/80/86 als stellen
K => 11/13/21/27 as loc, ms 66/75/80/96 als stellen
U = kunnen met alle bovenstaande rijden uitgezonderd 13 (als ik me niet vergis
Buiteland (bestuurders die op buitelands materieel + eventueel het net ook)
F kennen TGV/thalys/eurostar breaks
Q kennen TGV/thalys/eurostar breaks
S kennen TGV/Thalys/eurostar
T kennen TGV/thalys
de reeks U, Q en F zijn wat wij noemen Jockeyreeksen, die bestuurders houden zich voornamelijk bezig met het aan perron plaatsen en uitwijken van treinen naar de vorming (al dan niet door de car wash) voor de reeks F kan er dan soms nog eens een treintje bij naar de luchthavenvandaar hun kennis van de breaks. dus enkel bestuurders reeks S en T rijden internationaal
Binneland (bestuurders ingedeeld bij binnelandse treinen en materieel)
A => 21/27 als loc, ms 66/80/86/96 (klassiekjes, breaks, sprinter, deense neus) als stellen
J => ms 66/80/86 als stellen
K => 11/13/21/27 as loc, ms 66/75/80/96 als stellen
U = kunnen met alle bovenstaande rijden uitgezonderd 13 (als ik me niet vergis
Buiteland (bestuurders die op buitelands materieel + eventueel het net ook)
F kennen TGV/thalys/eurostar breaks
Q kennen TGV/thalys/eurostar breaks
S kennen TGV/Thalys/eurostar
T kennen TGV/thalys
de reeks U, Q en F zijn wat wij noemen Jockeyreeksen, die bestuurders houden zich voornamelijk bezig met het aan perron plaatsen en uitwijken van treinen naar de vorming (al dan niet door de car wash) voor de reeks F kan er dan soms nog eens een treintje bij naar de luchthavenvandaar hun kennis van de breaks. dus enkel bestuurders reeks S en T rijden internationaal
Reeksen Antwerpen Centraal:
A: MS klassiek + 4ledig, breaks, sprinters, MS96, HLE21-27, HLE13
C: MS klassiek, 4ledige, HLE21-27, HLE11 (benelux), MS96
L: MS klassiek, 4ledig, breaks, sprinters
F: Alles vd reeks L + MW41
B: (depot ESSEN) MS klassiek+4ledig, sprinters, breaks
T: Thalys, MS 4ledig & benelux (internationale reeks)
A: MS klassiek + 4ledig, breaks, sprinters, MS96, HLE21-27, HLE13
C: MS klassiek, 4ledige, HLE21-27, HLE11 (benelux), MS96
L: MS klassiek, 4ledig, breaks, sprinters
F: Alles vd reeks L + MW41
B: (depot ESSEN) MS klassiek+4ledig, sprinters, breaks
T: Thalys, MS 4ledig & benelux (internationale reeks)
Ik las op de site van Pardumo (http://members.lycos.nl/pardumo/newpage0.html) over het groot aantal verlofdagen en vrije tijd...
Nu here's my situation: ik heb men eerste jaar industrieel ingenieur gedaan en had 70%. Dus ik vind dat wat spijtig omdat zo maar weg te gooien. Het is dan ook mijn bedoeling moest ik voor tb te gaan, en moest ik ook werkelijk tb worden, om na mijn opleiding in mijn vrije tijd verder te doen met industrieel. Ieder schooljaar enkele vakken meedoen, en zo de resterende 3 jaar op 5 jaar doen bijvoorbeeld. Heb je daadwerkelijk genoeg vrije tijd? Ik ben bijna 20, zal nog wel effe thuis wonen en dus buiten werken niet al te veel om mijn hoofd hebben.
Nu here's my situation: ik heb men eerste jaar industrieel ingenieur gedaan en had 70%. Dus ik vind dat wat spijtig omdat zo maar weg te gooien. Het is dan ook mijn bedoeling moest ik voor tb te gaan, en moest ik ook werkelijk tb worden, om na mijn opleiding in mijn vrije tijd verder te doen met industrieel. Ieder schooljaar enkele vakken meedoen, en zo de resterende 3 jaar op 5 jaar doen bijvoorbeeld. Heb je daadwerkelijk genoeg vrije tijd? Ik ben bijna 20, zal nog wel effe thuis wonen en dus buiten werken niet al te veel om mijn hoofd hebben.
Euhm, vrije tijd wellicht wel (behalve tijdens de opleiding, misschien), maar denk er wel aan dat je zeer onregelmatige uren hebt. Je kan dus niet zomaar zeggen, dat je dinsdagavond vrij hebt, want dat kan de ene week kloppen, de andere weer niet meer.
Ik ben geen tb, maar veronderstel dat onderstationchef en tbg vergelijkbare uren hebben.
Ik ben geen tb, maar veronderstel dat onderstationchef en tbg vergelijkbare uren hebben.
Jammer, maar helaas...
Industrieel ingenieur kun je sowieso niet meer in avondschool volgen (laatste school in Vlaanderen was de IHAM in Antwerpen, zijn er pas mee gestopt), en in zelfstudie zie ik al helemaal niet zitten. Industrieel is niet zo'n opleidinkje dat je even in 123 zelf eventjes studeert. Ik heb er genoeg in de klas gehad die dachten dat ze dat konden, en daarna zwaar op hun bek gingen.
En zoals men hier al zei, TB is geen job die je van 9 tot 5 kunt doen. Dus daarnaast nog studeren is sowieso al moeilijker...
My advice: doe je studies uit, dan heb je een stevig diploma. En dan kun je nog altijd gaan werken bij de spoorwegen...
Greetz,
Swiss
Industrieel ingenieur kun je sowieso niet meer in avondschool volgen (laatste school in Vlaanderen was de IHAM in Antwerpen, zijn er pas mee gestopt), en in zelfstudie zie ik al helemaal niet zitten. Industrieel is niet zo'n opleidinkje dat je even in 123 zelf eventjes studeert. Ik heb er genoeg in de klas gehad die dachten dat ze dat konden, en daarna zwaar op hun bek gingen.
En zoals men hier al zei, TB is geen job die je van 9 tot 5 kunt doen. Dus daarnaast nog studeren is sowieso al moeilijker...
My advice: doe je studies uit, dan heb je een stevig diploma. En dan kun je nog altijd gaan werken bij de spoorwegen...
Greetz,
Swiss
Jammer, maar helaas...
Industrieel ingenieur kun je sowieso niet meer in avondschool volgen (laatste school in Vlaanderen was de IHAM in Antwerpen, zijn er pas mee gestopt), en in zelfstudie zie ik al helemaal niet zitten. Industrieel is niet zo'n opleidinkje dat je even in 123 zelf eventjes studeert. Ik heb er genoeg in de klas gehad die dachten dat ze dat konden, en daarna zwaar op hun bek gingen.
En zoals men hier al zei, TB is geen job die je van 9 tot 5 kunt doen. Dus daarnaast nog studeren is sowieso al moeilijker...
My advice: doe je studies uit, dan heb je een stevig diploma. En dan kun je nog altijd gaan werken bij de spoorwegen...
Greetz,
Swiss
Industrieel ingenieur kun je sowieso niet meer in avondschool volgen (laatste school in Vlaanderen was de IHAM in Antwerpen, zijn er pas mee gestopt), en in zelfstudie zie ik al helemaal niet zitten. Industrieel is niet zo'n opleidinkje dat je even in 123 zelf eventjes studeert. Ik heb er genoeg in de klas gehad die dachten dat ze dat konden, en daarna zwaar op hun bek gingen.
En zoals men hier al zei, TB is geen job die je van 9 tot 5 kunt doen. Dus daarnaast nog studeren is sowieso al moeilijker...
My advice: doe je studies uit, dan heb je een stevig diploma. En dan kun je nog altijd gaan werken bij de spoorwegen...
Greetz,
Swiss
Ik geef Swiss gelijk. Als je al uitzicht hebt op een diploma (en slagen in je eerste jaar is dat voor mij), zou ik voor het diploma gaan. Met dat diploma kan je wellicht ook bij de Spoorwegen aan de slag, en mocht je per se tb willen worden, over 3 jaar, wanneer je afstudeert, zullen er wellicht nog wel vacatures zijn...
Mja, I know, zit momenteel op die school (Paardenmarkt dus). Probleem is, hogeschool is anders dan universiteit. Daar kan je meer dan bij hogeschool niet naar de les gaan en thuis alles doen. Bij industrieel moet je meewerken aan labo's, projecten en dergelijke.
Mja, ik weet iemand die voor ATPL studeert (lijnpiloot), na zijn uren als treinbestuurder. Het is mogelijk, maar je moet er indd een zekere doorzettingskracht voor hebben. En dat was ook mijn doel: piloot worden.
Enigste probleem: ik heb niet de zin om een lening van +80.000 euro aan te gaan, terwijl je werkzekerheid totaal niet gegarandeerd is.
Dus heb ik gezegd van: eerst diploma of geld bijeen sparen. Treinbestuurder leek me een mooie aanloop voor piloot. Maar je moet echter wel voor 10 jaar tekenen. Dus dan zou ik ten vroegste op mijn 30ste kunnen beginnen als piloot, in de veronderstelling dat in na men uren als treinbestuurder men ATPL zou behalen.
Industrieel ingenieur leek me dan weer een veilig diploma, voor moest ik als piloot geen werk vinden. Maar als je 4 jaar studeert voor ingenieur en dan nog eens 2,5 voor piloot, geen werk vindt, dan vraag ik mij af wat je nog bent met dat diploma van ingenieur. Je hebt je 2,5 jaar niet meer bezig gehouden met die materie, en je bent totaal niet meer up to date met de laatste technieken.
Mja, life is not simple.
Mja, ik weet iemand die voor ATPL studeert (lijnpiloot), na zijn uren als treinbestuurder. Het is mogelijk, maar je moet er indd een zekere doorzettingskracht voor hebben. En dat was ook mijn doel: piloot worden.
Enigste probleem: ik heb niet de zin om een lening van +80.000 euro aan te gaan, terwijl je werkzekerheid totaal niet gegarandeerd is.
Dus heb ik gezegd van: eerst diploma of geld bijeen sparen. Treinbestuurder leek me een mooie aanloop voor piloot. Maar je moet echter wel voor 10 jaar tekenen. Dus dan zou ik ten vroegste op mijn 30ste kunnen beginnen als piloot, in de veronderstelling dat in na men uren als treinbestuurder men ATPL zou behalen.
Industrieel ingenieur leek me dan weer een veilig diploma, voor moest ik als piloot geen werk vinden. Maar als je 4 jaar studeert voor ingenieur en dan nog eens 2,5 voor piloot, geen werk vindt, dan vraag ik mij af wat je nog bent met dat diploma van ingenieur. Je hebt je 2,5 jaar niet meer bezig gehouden met die materie, en je bent totaal niet meer up to date met de laatste technieken.
Mja, life is not simple.
Laatst gewijzigd door yannickvw op 21 aug 2006, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook voor hogeschoolopleidingen zijn er mogelijkheden om bijvoorbeeld je diploma te halen met een zgn diplomacontract, de opvolger van de Centrale Examencommissie. Maar het is inderdaad helemaal niet te vergelijken, en uiteindelijk ben je aan geloop om alles geregeld te krijgen vaak evenveel tijd kwijt als met een gewone voltijdse opleiding. Spijtig genoeg.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
- Locatie: LK.