De boeken gaan dicht.
De boeken gaan dicht.
Beste collega's, spoorwegfanaten hier toch nog eventjes posten dat voor mij de boeken toe gaan na 46 jaar dienst.
Op 3 mei 1948 heb ik het levenslicht gezien in Tienen. Omdat het toen nog een tijd was waar er nog geen zo'n materiele welvaart was moest ik op m'n 14de al gaan werken. Mijn eerste werkgever was de NMBS en die ben ik tot aan m'n 60ste trouw gebleven, maar nu is het tijd om te gaan en jongere mensen mogen het overnemen .
Hier mijn professionele loopbaan bij de NMBS:
1962: Op 14-jarige leeftijd aanwerving als porteur + les gekregen in de 'porteurschool'. Daar leerden we correct schrijven, lezen en kregen we spoorweg geschiedenis en spoorwegaardrijkskunde .
1962-1968: Porteur te Aarschot. Ik doe als 18-jarige mee aan een examen en ik word seingever
1968 - 1972: Seingever te Aarschot
1973 - 1985: Treinbestuurder depot Leuven
1985 - 1989: Eerste treinbestuurder, dan doe ik m'n examen mee voor TOS maar ik faal
1990: Tweede examen voor TOS, na veel blokken ben ik eindelijk geslaagd
1990 - 2000: TOS
2000: Ik doe eens mee aan een examen voor technisch sector chef en een oude knar als ik laten ze er wel door zeker .
2000-2008: Technisch sector chef
1 juni 2008: officieël op pensioen
Een mooie carrière bij de ijzeren weg, maar nu wordt het ééns tijd om boeken dicht te doen en de fakkel door te geven aan jonge mensen .
Op 3 mei 1948 heb ik het levenslicht gezien in Tienen. Omdat het toen nog een tijd was waar er nog geen zo'n materiele welvaart was moest ik op m'n 14de al gaan werken. Mijn eerste werkgever was de NMBS en die ben ik tot aan m'n 60ste trouw gebleven, maar nu is het tijd om te gaan en jongere mensen mogen het overnemen .
Hier mijn professionele loopbaan bij de NMBS:
1962: Op 14-jarige leeftijd aanwerving als porteur + les gekregen in de 'porteurschool'. Daar leerden we correct schrijven, lezen en kregen we spoorweg geschiedenis en spoorwegaardrijkskunde .
1962-1968: Porteur te Aarschot. Ik doe als 18-jarige mee aan een examen en ik word seingever
1968 - 1972: Seingever te Aarschot
1973 - 1985: Treinbestuurder depot Leuven
1985 - 1989: Eerste treinbestuurder, dan doe ik m'n examen mee voor TOS maar ik faal
1990: Tweede examen voor TOS, na veel blokken ben ik eindelijk geslaagd
1990 - 2000: TOS
2000: Ik doe eens mee aan een examen voor technisch sector chef en een oude knar als ik laten ze er wel door zeker .
2000-2008: Technisch sector chef
1 juni 2008: officieël op pensioen
Een mooie carrière bij de ijzeren weg, maar nu wordt het ééns tijd om boeken dicht te doen en de fakkel door te geven aan jonge mensen .
Re: De boeken gaan dicht.
Geniet ervan...doet deugd dat iemand de kans kreeg om telkens een andere uitdaging aan te gaan.
Eens gebeten door transport, altijd gebeten dus wij zullen u nog wel eens op de trein tegenkomen neem ik aan!
Eens gebeten door transport, altijd gebeten dus wij zullen u nog wel eens op de trein tegenkomen neem ik aan!
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: De boeken gaan dicht.
Het forum is weer een ervaren man rijker
Gelukwensen en geniet van de actieve dag!
Gelukwensen en geniet van de actieve dag!
Re: De boeken gaan dicht.
geniet van uw verdiende rust, ah nee eens op pensioen werken de meeste dubbel zo hard
Re: De boeken gaan dicht.
En al plannen voor de toekomst?
Aansluiting bij een museum-ijzeren weg-lijn bvb???
Aansluiting bij een museum-ijzeren weg-lijn bvb???
Re: De boeken gaan dicht.
Dag
Een prachtige carrière, vind ik. Er zullen er wel meer zijn van die aard, maar ik vrees dat dit stilaan verdwijnt. Het zijn van die mensen die uiteindelijk over veel dingen kunnen meepraten, en in deze tijd van specialisering en jobhoppen wordt dat een zeldzaamheid. Het is ook typisch voor de NMBS uit het verleden: geleidelijk opklimmen binnen het bedrijf.
Proficiat en een aangenaam pensioen!
Een prachtige carrière, vind ik. Er zullen er wel meer zijn van die aard, maar ik vrees dat dit stilaan verdwijnt. Het zijn van die mensen die uiteindelijk over veel dingen kunnen meepraten, en in deze tijd van specialisering en jobhoppen wordt dat een zeldzaamheid. Het is ook typisch voor de NMBS uit het verleden: geleidelijk opklimmen binnen het bedrijf.
Proficiat en een aangenaam pensioen!
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: De boeken gaan dicht.
Geniet van je extra vrije tijd maar wees er van overtuigd dat je tijd te kort gaat komen.
Re: De boeken gaan dicht.
Feit is wel dat men tegenwoordig ook niet meer kan opklimmen zoals vroeger!overweg13 schreef:Dag
Een prachtige carrière, vind ik. Er zullen er wel meer zijn van die aard, maar ik vrees dat dit stilaan verdwijnt. Het zijn van die mensen die uiteindelijk over veel dingen kunnen meepraten, en in deze tijd van specialisering en jobhoppen wordt dat een zeldzaamheid. Het is ook typisch voor de NMBS uit het verleden: geleidelijk opklimmen binnen het bedrijf.
Proficiat en een aangenaam pensioen!
Diploma's zijn soms nodig maar dikwijls overgewaardeerd en de feitelijke kennis en potentieel niet.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
-
- Berichten: 2552
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: De boeken gaan dicht.
Zonder een domper te willen zetten op jullie feestvreugde enz,zou ik wel willen onderstrepen dat zo een carrière(beschreven door de aangever en die sinsdien het forum niet meer heeft bezocht, zie de statistieken, en waar ik ook de relevantie van de mededeling nog altijd niet heb van begrepen), moeilijk of zelfs onmogelijk zonder de nodige steun van bepaalde groepen binnen de organisatie.dekooiker schreef:Feit is wel dat men tegenwoordig ook niet meer kan opklimmen zoals vroeger!overweg13 schreef:Dag
Een prachtige carrière, vind ik. Er zullen er wel meer zijn van die aard, maar ik vrees dat dit stilaan verdwijnt. Het zijn van die mensen die uiteindelijk over veel dingen kunnen meepraten, en in deze tijd van specialisering en jobhoppen wordt dat een zeldzaamheid. Het is ook typisch voor de NMBS uit het verleden: geleidelijk opklimmen binnen het bedrijf.
Proficiat en een aangenaam pensioen!
Diploma's zijn soms nodig maar dikwijls overgewaardeerd en de feitelijke kennis en potentieel niet.
In mijn onmidelijke omgeving heb ik zelf nog maar 1 persoon weten opklimmen op dit niveau,zonder syndicale steun,omdat hij nu eenvoudig weg te slim en heel veel capaciteiten had.
Re: De boeken gaan dicht.
Ik neem mijn achterstallige dagen nog op, dus deze dagen ben ik meer in m'n buitenverblijfje in Zwitserland te vinden vandaar dat ik dit hier een tijdje niet meer heb bezocht. In de straat waar ik woon, daar wonen twee mensen die in de raad van bestuur van de NMBS-groep zitten. Ik geef toe dat ik daar uitstekend mee bevriend ben.nighttrain schreef:Zonder een domper te willen zetten op jullie feestvreugde enz,zou ik wel willen onderstrepen dat zo een carrière(beschreven door de aangever en die sinsdien het forum niet meer heeft bezocht, zie de statistieken, en waar ik ook de relevantie van de mededeling nog altijd niet heb van begrepen), moeilijk of zelfs onmogelijk zonder de nodige steun van bepaalde groepen binnen de organisatie.dekooiker schreef:Feit is wel dat men tegenwoordig ook niet meer kan opklimmen zoals vroeger!overweg13 schreef:Dag
Een prachtige carrière, vind ik. Er zullen er wel meer zijn van die aard, maar ik vrees dat dit stilaan verdwijnt. Het zijn van die mensen die uiteindelijk over veel dingen kunnen meepraten, en in deze tijd van specialisering en jobhoppen wordt dat een zeldzaamheid. Het is ook typisch voor de NMBS uit het verleden: geleidelijk opklimmen binnen het bedrijf.
Proficiat en een aangenaam pensioen!
Diploma's zijn soms nodig maar dikwijls overgewaardeerd en de feitelijke kennis en potentieel niet.
In mijn onmidelijke omgeving heb ik zelf nog maar 1 persoon weten opklimmen op dit niveau,zonder syndicale steun,omdat hij nu eenvoudig weg te slim en heel veel capaciteiten had.
-
- Berichten: 2552
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
De boeken gaan dicht.
Stel dat ik bij de NMBS zou werken als ik-weet-niet-wat en via examens een andere functie kan krijgen dan lijkt me dat wel aantrekkelijk.
Dit zonder het oog op ooit een hoge piet te zijn, het is gewoon een mogelijkheid om binnen één bedrijf het bedrijfsleven vanuit verschillende hoeken te bekijken.
Daarom is het hoger beschreven c.v. interessant en is het logisch dat er geen 100 sectorchefs kunnen rondlopen.
Dit zonder het oog op ooit een hoge piet te zijn, het is gewoon een mogelijkheid om binnen één bedrijf het bedrijfsleven vanuit verschillende hoeken te bekijken.
Daarom is het hoger beschreven c.v. interessant en is het logisch dat er geen 100 sectorchefs kunnen rondlopen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: De boeken gaan dicht.
Misschien heeft deze man een duwtje in de rug gekregen maar om een bepaalde functie te krijgen moet je over bepaalde competenties beschikken. Knap parcours heb je afgelegd.