Peter Principle bij de NMBS.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Juventino

Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door Juventino »

De laatste tijd valt het me meer en meer op dat bepaalde werknemers in een bepaalde graad van een hogere bediening genieten. Hier enkele voorbeelden:

onderstationschef => wnd eerste adjunct-stationschef
seingever => wnd technisch ondersector chef
administratief secretaris => waarnemend onderbureau chef
onthaalbediende => waarnemend onderbureau chef

Zelf ben ik nogal een strever :lol:, dus ik zou pas voldoening krijgen als ik het examen heb gedaan en ben geslaagd voor die functie. Ik vraag me af of die mensen wel bekwaam zijn om die functie naar behoren uit te voeren? Ik ken sommige die een waarnemende functie bekleden en dat is gewoon een echte ramp. Dus mijn advies: schaf waarnemende functief af of niet?
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door gysev »

Hangt er van af : waar ik werk is de regelaar op de blokpost inderdaad waarnemend adjunct stationschef omdat de meeste echte adjuncten liever een veilig bureaupostje hebben : geen ploegen, geen weekends, geen verantwoordelijkheid... Dan heb ik liever een waarnemende (die tenslotte echt wel onderstationschef is) die jaren werkervaring heeft dan een bureausoldaatje dat het werk enkel van horen zeggen kent :wink:
Insane

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door Insane »

Ik erger me daar aan. Iemand die een waarnemende functie bekleed is vaak incompetent. Ik heb al een voorstel gedaan om al die waarnemende functies grotendeels af te schaffen. Eerst en vooral kost het te veel geld. Het gaat hier over geld van de belastingbetaler. Soms krijgen mensen die een waarnemende functie bekleden 1000 € meer per maand. Dat is nergens voor nodig. De NMBS moet daarin snoeien zo simpel is het.

Wie graag adjunct-stationschef, technisch ondersectorchef wil zijn doe dan een examen mee hé. Sla eens een boek open is dat nu zo moeilijk? Een intelligent persoon die goed kan schrijven of goed zijn reglementering kent zal wel slagen. Ik ken genoeg mensen die zonder steun van de vakbonden adjunct-stationschef of TOS zijn geworden. Gewoon slimme mensen die goed kunnen schrijven en goed de reglementering kennen.

Sorry maar het niveau van velen die een waarnemende functie bekleden is vaak ondermaats.

Communicatievaardigheid?
Management?
Schrijfvaardigheid?

Ik heb ééns een verslag in handen gekregen van een onderstationschef die waarnemend 1ste adjunct-stationschef is. Een verslag vol schrijffouten. Ik heb dat verslag resoluut geweigerd. Om te huilen! Aan al die waarnemenden: in plaats van de kont af telikken van de effectieve inspecteurs enz .. doe zelf een examen mee zou ik zeggen en toon dat je competent bent om de graad van adjunct-stationschef of TOS te krijgen.
Nekvin

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door Nekvin »

dat is gewoon vervangen als er geen, of niet genoeg zijn...
zelfde betitteling, alleen een premie hogere functie.
Insane

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door Insane »

Nekvin schreef:dat is gewoon vervangen als er geen, of niet genoeg zijn...
zelfde betitteling, alleen een premie hogere functie.
Onzin er zijn er altijd genoeg. Waarnemende functies worden gewoon door bepaalde bazen gebruikt om hun machtspositie te versterken. Een kontlikker bombarderen in een bepaalde tijdelijke functie. Zo krijg je een trouwe volgeling maw. een volgelingetje zonder eigen mening: het hondje van de chef.
nighttrain
Berichten: 2552
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door nighttrain »

Insane schreef:
Nekvin schreef:dat is gewoon vervangen als er geen, of niet genoeg zijn...
zelfde betitteling, alleen een premie hogere functie.
Onzin er zijn er altijd genoeg. Waarnemende functies worden gewoon door bepaalde bazen gebruikt om hun machtspositie te versterken. Een kontlikker bombarderen in een bepaalde tijdelijke functie. Zo krijg je een trouwe volgeling maw. een volgelingetje zonder eigen mening: het hondje van de chef.
Vooreerst spruit het probleem van de diestdoende funkties voort uit de budgetering van het kader.T.t.z. als er in een bepaalde gewest/distrikt/depot bv 10 adjunkten zijn gebudgeteerd ,dan is de beheerders "vrij "om deze in te zetten waar hij wil (binnen bepaalde afspraken)Men kan ook hebben dat er ondergebudgeteerd wordt of bewust geen vaste posten laat in nemen.Al de andere noden om een bepaalde post aan te vullen volgens een bepaalde graad zullen gevonden worden in het "dienstdoende" kader en geput worden uit de behoeften van een ander(lager) kader.Dus krijg je een soort sneeuwbal effekt.En er wordt niet geraakt aan de loonmassa daar de voorzien premies anders gebudgeteerd worden.Wat nog visieuzer is ,is het feit dat een "dienstdoende" meer gaat verdienen dan een benoemde. daar de eerste zijn maandwedde is samengesteld uit de wedde van zijn oude functie en een speciale onbelastbare premie(toeslag hogere functie).Terwijl de tweede een wedde heeft volgens zijn graad. Natuurlijk zal de eerste maar een pensioen krijgen op basis van zijn basis wedde.
Gans dit systeem werkt natuurlijk het favoritisme in de hand en heeft meestal weinig te maken met competentie.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door gysev »

Insane schreef:
Nekvin schreef:dat is gewoon vervangen als er geen, of niet genoeg zijn...
zelfde betitteling, alleen een premie hogere functie.
Onzin er zijn er altijd genoeg. Waarnemende functies worden gewoon door bepaalde bazen gebruikt om hun machtspositie te versterken. Een kontlikker bombarderen in een bepaalde tijdelijke functie. Zo krijg je een trouwe volgeling maw. een volgelingetje zonder eigen mening: het hondje van de chef.
In de regio Brussel Zuid zijn er zowat 20 adjuncten tekort. Wat moet er dan gebeuren? De boel maar sluiten of waarnemende posten invoeren?
Insane

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door Insane »

In Brussel-Zuid adjuncten tekort dat is overdreven. Postjes maken dat kunnen ze in Brussel goed :lol:. Het niveau van velen is dan ook werkelijk bedroevend. Nu ja het gaat hier natuurlijk over Brussel. Vieze stations, barslechte communicatie, onvriendelijk personeel.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door gysev »

Werk je in Brussel-Zuid? Zo ja graag argumenten. Zoniet geef dan ook toe dat je niet weet waarover je het hebt.
nighttrain
Berichten: 2552
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door nighttrain »

Insane schreef:In Brussel-Zuid adjuncten tekort dat is overdreven. Postjes maken dat kunnen ze in Brussel goed :lol:. Het niveau van velen is dan ook werkelijk bedroevend. Nu ja het gaat hier natuurlijk over Brussel. Vieze stations, barslechte communicatie, onvriendelijk personeel.
Mijnheer insane,
Ik heb nu een paar opmerkingen op enkele topics van jou gevolgd zoals "boeken toe" enz ik vindt dat je je onsterfelijk belachelijk maakt met je stomme subjektieve opmerkingen. Ze zijn gespeend van de minste ervaring op het terrein of simpel gezegd spoorwegexploitatie (topic :brand in Brussel Noord)In elk geval ik weet niet wat uw commerciele raadgevers functie is binnen Infrabel maar ik twijfel enorm aan + value..
Dat U een pennenlikker bent eerste klas wordt mij bevestigt dag na dag. Veel sucses bij het opklimmen tot eerste aanwezend commercieel adviseur 1 klas tegen uw 60 ste..
Insane

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door Insane »

nighttrain schreef:
Insane schreef:In Brussel-Zuid adjuncten tekort dat is overdreven. Postjes maken dat kunnen ze in Brussel goed :lol:. Het niveau van velen is dan ook werkelijk bedroevend. Nu ja het gaat hier natuurlijk over Brussel. Vieze stations, barslechte communicatie, onvriendelijk personeel.
Mijnheer insane,
Ik heb nu een paar opmerkingen op enkele topics van jou gevolgd zoals "boeken toe" enz ik vindt dat je je onsterfelijk belachelijk maakt met je stomme subjektieve opmerkingen. Ze zijn gespeend van de minste ervaring op het terrein of simpel gezegd spoorwegexploitatie (topic :brand in Brussel Noord)In elk geval ik weet niet wat uw commerciele raadgevers functie is binnen Infrabel maar ik twijfel enorm aan + value..
Dat U een pennenlikker bent eerste klas wordt mij bevestigt dag na dag. Veel sucses bij het opklimmen tot eerste aanwezend commercieel adviseur 1 klas tegen uw 60 ste..
Dat is typisch hé. Een persoon die niet in de 'beweging' werkt is voor sommigen waardeloos :). Weet je waar ik me aan erger. Aan de arrogantie van sommige NMBS-medewerkers. Als er iets serieus voorvalt dan is de informatie naar de reizigers vaak bijzonder slecht. Toch moet ik ook toegeven dat sommige mensen zeer goed werken. Maar in Brussel was er dus regelrechte chaos.

Hou er wel rekening mee dat de NMBS de belastingbetaler enorm veel geld kost. Mensen verwachten stiptheid, klantvriendelijkheid en service. Toch wil ik even benadrukken dat het door de 'pennenlikkers' is dat de NMBS na jaren van wanbeleid eindelijk weer wat winst begint te maken. Dit komt mede door enkele succesvolle mediacampagnes en allerhande acties.
nighttrain
Berichten: 2552
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door nighttrain »

Insane schreef:
nighttrain schreef:
Insane schreef:In Brussel-Zuid adjuncten tekort dat is overdreven. Postjes maken dat kunnen ze in Brussel goed :lol:. Het niveau van velen is dan ook werkelijk bedroevend. Nu ja het gaat hier natuurlijk over Brussel. Vieze stations, barslechte communicatie, onvriendelijk personeel.
Mijnheer insane,
Ik heb nu een paar opmerkingen op enkele topics van jou gevolgd zoals "boeken toe" enz ik vindt dat je je onsterfelijk belachelijk maakt met je stomme subjektieve opmerkingen. Ze zijn gespeend van de minste ervaring op het terrein of simpel gezegd spoorwegexploitatie (topic :brand in Brussel Noord)In elk geval ik weet niet wat uw commerciele raadgevers functie is binnen Infrabel maar ik twijfel enorm aan + value..
Dat U een pennenlikker bent eerste klas wordt mij bevestigt dag na dag. Veel sucses bij het opklimmen tot eerste aanwezend commercieel adviseur 1 klas tegen uw 60 ste..
Dat is typisch hé. Een persoon die niet in de 'beweging' werkt is voor sommigen waardeloos :). Weet je waar ik me aan erger. Aan de arrogantie van sommige NMBS-medewerkers. Als er iets serieus voorvalt dan is de informatie naar de reizigers vaak bijzonder slecht. Toch moet ik ook toegeven dat sommige mensen zeer goed werken. Maar in Brussel was er dus regelrechte chaos.

Hou er wel rekening mee dat de NMBS de belastingbetaler enorm veel geld kost. Mensen verwachten stiptheid, klantvriendelijkheid en service. Toch wil ik even benadrukken dat het door de 'pennenlikkers' is dat de NMBS na jaren van wanbeleid eindelijk weer wat winst begint te maken. Dit komt mede door enkele succesvolle mediacampagnes en allerhande acties.
Het wordt beter en beter. De winst? vergeten we dan even de 7Miljard € overgenomen door de Belgische staat?
Satyricon

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door Satyricon »

Een nieuweling krijgt hier al direct veel met ruzie te maken :). Een persoon in een waarnemende functie plaatsen moet soms kunnen. Dat een regelaar van een grote blokpost als een adjunct-stationschef moet worden vergoed vind ik maar normaal. Een echte adjunct-stationschef heb ik nog nooit zien regelaar spelen om eerlijk te zijn.

Toch moet men niet te kwistig rondstrooien met zulke waarnemende functies. Ik werk op een relatief kleine blokpost, dus bij ons werken er geen mensen die een waarnemende functie hebben. Te veel waarnemende functies dat is ook niet goed, dat wekt woede op bij het personeel. Ik weet dat dit in bepaalde stations vaak word gedaan en dat vind ik er wat over.

Nu ja maar wie ben ik? Ik ben maar een eenvoudige seingever. Maar ik ben wel een persoon die z'n werk super graag doet.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door gysev »

Insane schreef: Dat is typisch hé. Een persoon die niet in de 'beweging' werkt is voor sommigen waardeloos. .
Wie heeft dat gezegd? Het is alleen geen slecht idee om eens na te denken voor je je gal spuwt over mensen of functies die je niet kent. Alles slecht vinden is gemakkelijk als je geen benul hebt van het werk en de omstandigheden. Eerst je hersens gebruiken, dan pas vitriool...
Satyricon

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door Satyricon »

Die Insane geeft vaak ten onrechte kritiek. Veel mensen doen wel degelijk hun best. Maar ik moet Insane ook wel op een punt gelijk geven. Als er een technisch mankementje is dan is de communicatie vaak slecht. Een recent voorbeeld is de brand in Brussel-Noord. Een technisch probleem dat altijd kan voorvallen. Maar als duizenden reizigers klagen over de gebrekkige communicatie en als fora van kwaliteitskranten en fora van bekende websites vol staan met klachten van reizigers dan moet men daar ook rekening mee houden en dan moet men misschien ééns tot de conclusie durven komen dat men niet naar behoren heeft gewerkt.

Ik heb het ook al enkele keren meegemaakt dat een IC trein vertraging had, maar die vertraging stond niet op de aankondigingsborden en ze roepen niks af en dat in volle avondspits. Zulke zaken dat kan niet.
Plaats reactie