Aanwerving Eerste Technicus Elektromechanica

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
denboy

Aanwerving Eerste Technicus Elektromechanica

Bericht door denboy »

Hallo Iedereen,

Ik heb namelijk een paar vragen waar hopelijk iemand mij kan op antwoorden.
Ik heb meegedaan aan de openbare proef voor de indienstneming als eerste technicus elektromechanicien. Ik was geslaagd voor mijn schriftelijk gedeelte waar ik een 13,5/20 behaalde en voor mijn 2de onderhoud het mondeling gedeelte heb ik maar een 12/20 behaald. Ik vind deze resultaten maar laag. Ik ben 1ste gerangschikte onder de nederlandse laureaten voor de specialiteit: Gemengd. Wat betekent dit?
Wat zal er nu verwacht worden van mij met betrekking over de stages doorlopen, opleiding (moeilijkheidsgraad), examens, eventuele aanwerving.
Waar zal ik aangesteld worden bij eventuele aanwerving? (leuke werksfeer, werkdruk, veel weekend- en avondwerk,...)
Bij het mondeling gedeelte heeft de jury een nadruk gelegd op het uitvoeren van een leiding gevende functie. Maar ik ben 22 jaar en schrikt me wel af of ik daar wel klaar voor ben. Ik weet niet of dit dan de juiste ingestelheid is om aan deze job te beginnen. Wat denken jullie daarvan?

Ik weet het is een hele boterham aan vragen maar deze zijn nog steeds niet beantwoord geraakt en dat maakt het mij onzeker.
Alvast dank bij voorbaat,

Groeten,

Tom
vuurloc

Re: Aanwerving Eerste Technicus Elektromechanica

Bericht door vuurloc »

Ik vraag mij dit infeite ook af: eerste gerangschikt bij schriftelijke proeven (uitslag onbekend) en 13/20 bij de mondelinge proeven als TB dan, daar was ik de 11é laureaat in rangschikking.
Ik vermoed dat die rangschikking zal uitmaken wie er als eerste in de opleiding ergens geplaatst word maar de rest is mij ook niet bekend :?
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Aanwerving Eerste Technicus Elektromechanica

Bericht door poyaud »

@Tom ;

Heb je bij de eerste proef geen blad moeten aankruisen in welk district je zou tewerk willen gesteld worden ?

Gemengd = sterkstroom en zwakstroom

Tja en of je al klaar bent om een groepke te leiden , als jij een niet verlegen iemand bent zal da wel vlot lopen , maar als je een stille persoon bent , die zich in groep niet laat horen , dan zou ik zeggen veel succes .

Groeten,
Afbeelding
Nekvin

Re: Aanwerving Eerste Technicus Elektromechanica

Bericht door Nekvin »

vuurloc schreef:Ik vraag mij dit infeite ook af: eerste gerangschikt bij schriftelijke proeven (uitslag onbekend) en 13/20 bij de mondelinge proeven als TB dan, daar was ik de 11é laureaat in rangschikking.
Ik vermoed dat die rangschikking zal uitmaken wie er als eerste in de opleiding ergens geplaatst word maar de rest is mij ook niet bekend :?

rangschikking telt voor wie eerst aangenomen wordt. Heeft niets met opleiding te maken
denboy

Re: Aanwerving Eerste Technicus Elektromechanica

Bericht door denboy »

poyaud schreef:@Tom ;

Heb je bij de eerste proef geen blad moeten aankruisen in welk district je zou tewerk willen gesteld worden ?

Gemengd = sterkstroom en zwakstroom

Tja en of je al klaar bent om een groepke te leiden , als jij een niet verlegen iemand bent zal da wel vlot lopen , maar als je een stille persoon bent , die zich in groep niet laat horen , dan zou ik zeggen veel succes .

Groeten,
Bij de eerste proef hadden we de keuze tussen het invullen van sterkstroom of zwakstroom. Ik heb gekozen voor sterkstroom.
Maar voor de rest heb ik niets moeten aanduiden. Enkel hebben ze mij gevraagd wat ik graag zou doen en b-heb daar bij geantwoord, herstellen van trein. Hierbij verwezen ze mij naar vorst of schaarbeek toe.
Ik woon zeer dicht bij treinstation, zijn deze twee werkplaatsen goed bereikbaar met openbaar vervoer?

Groeten,

Tom
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanwerving Eerste Technicus Elektromechanica

Bericht door Steven »

zovel vorst als schaarbeek krijgen diensttreintjes vanuit respectievelijk brussel zuid en brussel noord tot bijna aan de deur van de werkplaats.
denboy

Re: Aanwerving Eerste Technicus Elektromechanica

Bericht door denboy »

Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik heb nog een paar vragen omtrent over de stages doorlopen, opleiding (moeilijkheidsgraad), examens, eventuele aanwerving.
Waar zal ik aangesteld worden bij eventuele aanwerving? (leuke werksfeer, werkdruk, veel weekend- en avondwerk,...
Is er iemand op dit forum dat deze functie al uitoefent, deze persoon kan me zeker en vast helpen.

Dank bij voorbaat.
Slaapwel iedereen,

Tom
denboy

Aanwerving Eerste Technicus Elektromechanica

Bericht door denboy »

Hallo Iedereen,

Ik had vandaag Medische Onderzoek voor de job Eerste technicus ELM. Maar daar hebben ze gemerkt dat ik kleurenblind ben.
Ik moet nu terug gaan volgende week bij de oogarts ter plaatse. Waarschijnlijk zal deze de bevestiging geven en kan ik mijn carriére aan de nmbs vegeten. Wat denken jullie van mijn kansen?
Ik heb wel gemerkt dat de dokteres er zelf geen weet van heeft of het nagenoemd als technicus het zo van groot belang is dat je kleurenblind bent. Ik kan me inbeelden als je treinbestuurder niet kleurenblind mag zijn. Maar kan zeker het verschil onderscheiden tussen rood en groen. Ik stop voor rood en geef gas bij groen en vo oranje geef ik zelfs nog gas bij :)

En dan bij het afgeven van mijn documenten bij de dienst Hr, werd er mij de werkplaats mechelen aangeboden maar ben van het brusselse. Heb gevraagd om in vorst of schaarbeek te zien. Nu vraag ik me af of het lang wachten is wanneer er een plek zou vrijkomen?

Groeten,
Teleurgestelde persoon
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Aanwerving Eerste Technicus Elektromechanica

Bericht door Robin »

denboy schreef:Hallo Iedereen,

Ik had vandaag Medische Onderzoek voor de job Eerste technicus ELM. Maar daar hebben ze gemerkt dat ik kleurenblind ben.
Ik moet nu terug gaan volgende week bij de oogarts ter plaatse. Waarschijnlijk zal deze de bevestiging geven en kan ik mijn carriére aan de nmbs vegeten. Wat denken jullie van mijn kansen?
Ik heb wel gemerkt dat de dokteres er zelf geen weet van heeft of het nagenoemd als technicus het zo van groot belang is dat je kleurenblind bent. Ik kan me inbeelden als je treinbestuurder niet kleurenblind mag zijn. Maar kan zeker het verschil onderscheiden tussen rood en groen. Ik stop voor rood en geef gas bij groen en vo oranje geef ik zelfs nog gas bij :)

En dan bij het afgeven van mijn documenten bij de dienst Hr, werd er mij de werkplaats mechelen aangeboden maar ben van het brusselse. Heb gevraagd om in vorst of schaarbeek te zien. Nu vraag ik me af of het lang wachten is wanneer er een plek zou vrijkomen?

Groeten,
Teleurgestelde persoon
hey,
ik woon in antwerpen en heb antwerpen-noord (2min rijden), antwerpen-oost (5min rijden), antwerpen-centraal (15min met bus) gevraagd als mijn werkplaats ook heb ik CW mechelen ( 25min rijden, 1hr15 met trein/tram/bus) aangeduid op de polsingsbrief. Rarara naar waar vlieg ik, mechelen :roll: maar ondertussen heb ik me erbij neergelegd en is het wennen int begin.

van je ogen zou ik toch zeker naar je oogarts gaan en eventueel de test opnieuw doen, gebruik eventueel een goei argument zoals je zelf aangeeft dat je de verschillen goed ziet en dat je uiteindelijk toch geen veiligheidsfunctie beoefent zoals treinbestuurder.

Hopelijk komt het allemaal ten goede, ik wens je alvast veel succes :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
nighttrain
Berichten: 2557
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Aanwerving Eerste Technicus Elektromechanica

Bericht door nighttrain »

denboy schreef:Hallo Iedereen,

Ik had vandaag Medische Onderzoek voor de job Eerste technicus ELM. Maar daar hebben ze gemerkt dat ik kleurenblind ben.
Ik moet nu terug gaan volgende week bij de oogarts ter plaatse. Waarschijnlijk zal deze de bevestiging geven en kan ik mijn carriére aan de nmbs vegeten. Wat denken jullie van mijn kansen?
Ik heb wel gemerkt dat de dokteres er zelf geen weet van heeft of het nagenoemd als technicus het zo van groot belang is dat je kleurenblind bent. Ik kan me inbeelden als je treinbestuurder niet kleurenblind mag zijn. Maar kan zeker het verschil onderscheiden tussen rood en groen. Ik stop voor rood en geef gas bij groen en vo oranje geef ik zelfs nog gas bij :)

En dan bij het afgeven van mijn documenten bij de dienst Hr, werd er mij de werkplaats mechelen aangeboden maar ben van het brusselse. Heb gevraagd om in vorst of schaarbeek te zien. Nu vraag ik me af of het lang wachten is wanneer er een plek zou vrijkomen?

Groeten,
Teleurgestelde persoon
Jammer genoeg indien de kleurenblindheid wordt bevestigt door de oogarts is een beroep in dit milieu(en sommige andere beroepscatégorieen bv luchtvaart enz) uitgesloten.
Als electrotechnieker wordt aangenomen dat je kablage gaat moeten uitvoeren of vervangen op veiligheidsinrichtingen.U kunt begrijpen dat ongeveer alles veiligheids gevoelig is in die branche.Of dat nu is voor het werk aan rollend materiaal of seinrichtingsuitrustingen, het veiligheids niveau en de veiligheids risicos blijven dezelfde.
Persoonlijk vindt ik het wel redelijk laat dat dit ontdekt wordt.dat is triestig voor vele mensen en een koude douche.
Vroeger had je nog regelmtig medische testen op school of toch ten laatste op de "3 dagen" als voorbereiding op je legerdienst.
denboy

Re: Aanwerving Eerste Technicus Elektromechanica

Bericht door denboy »

Dat kan goed zijn maar ik ondervind er geen last van, was zelfs verwonderd dat ik het had. Als je dan verder redeneer kan ik in mijn leven geen enkele job meer uitvoeren als technieker. Dus zal ik me moeten handicap verklaren en op de ziekenkas gaan leven want met zoeen aangeboren ziekte geraak ik als technieker aan geen enkele job. Ik vind het toch maar belachelijk van de nmbs om over zoeen dingen te fitten. Dus kan ook nooit bij sabenaTechnics gaan solliciteren, want vliegtuigen moeten ook veilig gerepareerd worden.
nighttrain schreef:
denboy schreef:Hallo Iedereen,

Ik had vandaag Medische Onderzoek voor de job Eerste technicus ELM. Maar daar hebben ze gemerkt dat ik kleurenblind ben.
Ik moet nu terug gaan volgende week bij de oogarts ter plaatse. Waarschijnlijk zal deze de bevestiging geven en kan ik mijn carriére aan de nmbs vegeten. Wat denken jullie van mijn kansen?
Ik heb wel gemerkt dat de dokteres er zelf geen weet van heeft of het nagenoemd als technicus het zo van groot belang is dat je kleurenblind bent. Ik kan me inbeelden als je treinbestuurder niet kleurenblind mag zijn. Maar kan zeker het verschil onderscheiden tussen rood en groen. Ik stop voor rood en geef gas bij groen en vo oranje geef ik zelfs nog gas bij :)

En dan bij het afgeven van mijn documenten bij de dienst Hr, werd er mij de werkplaats mechelen aangeboden maar ben van het brusselse. Heb gevraagd om in vorst of schaarbeek te zien. Nu vraag ik me af of het lang wachten is wanneer er een plek zou vrijkomen?

Groeten,
Teleurgestelde persoon
Jammer genoeg indien de kleurenblindheid wordt bevestigt door de oogarts is een beroep in dit milieu(en sommige andere beroepscatégorieen bv luchtvaart enz) uitgesloten.
Als electrotechnieker wordt aangenomen dat je kablage gaat moeten uitvoeren of vervangen op veiligheidsinrichtingen.U kunt begrijpen dat ongeveer alles veiligheids gevoelig is in die branche.Of dat nu is voor het werk aan rollend materiaal of seinrichtingsuitrustingen, het veiligheids niveau en de veiligheids risicos blijven dezelfde.
Persoonlijk vindt ik het wel redelijk laat dat dit ontdekt wordt.dat is triestig voor vele mensen en een koude douche.
Vroeger had je nog regelmtig medische testen op school of toch ten laatste op de "3 dagen" als voorbereiding op je legerdienst.
nighttrain
Berichten: 2557
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Aanwerving Eerste Technicus Elektromechanica

Bericht door nighttrain »

denboy schreef:Dat kan goed zijn maar ik ondervind er geen last van, was zelfs verwonderd dat ik het had. Als je dan verder redeneer kan ik in mijn leven geen enkele job meer uitvoeren als technieker. Dus zal ik me moeten handicap verklaren en op de ziekenkas gaan leven want met zoeen aangeboren ziekte geraak ik als technieker aan geen enkele job. Ik vind het toch maar belachelijk van de nmbs om over zoeen dingen te fitten. Dus kan ook nooit bij sabenaTechnics gaan solliciteren, want vliegtuigen moeten ook veilig gerepareerd worden.
nighttrain schreef:
denboy schreef:Hallo Iedereen,

Ik had vandaag Medische Onderzoek voor de job Eerste technicus ELM. Maar daar hebben ze gemerkt dat ik kleurenblind ben.
Ik moet nu terug gaan volgende week bij de oogarts ter plaatse. Waarschijnlijk zal deze de bevestiging geven en kan ik mijn carriére aan de nmbs vegeten. Wat denken jullie van mijn kansen?
Ik heb wel gemerkt dat de dokteres er zelf geen weet van heeft of het nagenoemd als technicus het zo van groot belang is dat je kleurenblind bent. Ik kan me inbeelden als je treinbestuurder niet kleurenblind mag zijn. Maar kan zeker het verschil onderscheiden tussen rood en groen. Ik stop voor rood en geef gas bij groen en vo oranje geef ik zelfs nog gas bij :)

En dan bij het afgeven van mijn documenten bij de dienst Hr, werd er mij de werkplaats mechelen aangeboden maar ben van het brusselse. Heb gevraagd om in vorst of schaarbeek te zien. Nu vraag ik me af of het lang wachten is wanneer er een plek zou vrijkomen?

Groeten,
Teleurgestelde persoon
Jammer genoeg indien de kleurenblindheid wordt bevestigt door de oogarts is een beroep in dit milieu(en sommige andere beroepscatégorieen bv luchtvaart enz) uitgesloten.
Als electrotechnieker wordt aangenomen dat je kablage gaat moeten uitvoeren of vervangen op veiligheidsinrichtingen.U kunt begrijpen dat ongeveer alles veiligheids gevoelig is in die branche.Of dat nu is voor het werk aan rollend materiaal of seinrichtingsuitrustingen, het veiligheids niveau en de veiligheids risicos blijven dezelfde.
Persoonlijk vindt ik het wel redelijk laat dat dit ontdekt wordt.dat is triestig voor vele mensen en een koude douche.
Vroeger had je nog regelmtig medische testen op school of toch ten laatste op de "3 dagen" als voorbereiding op je legerdienst.
Laten we voorzichtig zijn en de finale test afwachten(kleurenblindheid is overdraagbaar en kan ook veroorzaakt worden door medicatie).
In geval de test bevestigt wordt:
Dat is nu net het probleem , de kleurenblinde heeft er geen enkele last, want volgens hem ziet hij de kleuren normaal! Tot hij erop gewezen wordt door iemand anders of een fout doet bij het verkeerd aansluiten van bepaalde gekleurde draden(jes).
Als je zegt "je hebt een mooie oranje pull aan " en in feite is hij rood ,zolang de tegenpartij niets zegt heb jij daar geen benul van .
Iemand met acrofobie of hoogtevrees heeft er wel last van op een bepaalde situatie en hoogte, dit is nu net het verschil.
En inderdaad dan kan je niet tewerkgesteld worden in veiligheids gerelateerde funkties. daarom heb ik ook gezegd dat het jammer en onbegrijpelijk is dat dit op deze laten we zeggen late leeftijd wordt vastgesteld.Het had uw beroepskeuze kunnen(moeten) beinvloeden
denboy

Re: Aanwerving Eerste Technicus Elektromechanica

Bericht door denboy »

Je hebt gelijk laten we eerst afwachten. Sorry vo de reactie ma zen zwaar teleurgesteld zeker dat je al maanden met die selecties bezig bent en dan onverwachts wat je zelf niet in hand hebt, kan geweigerd worden.
Bedankt voor je reactie e man.
Plaats reactie