Examen OSTCH Infrabel

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Satyricon

Examen OSTCH Infrabel

Bericht door Satyricon »

Hallo,

Ik doe voor het eerst mee aan een openbare proef voor onderstationschef Infrabel. Vroeger waren dat meer algemene kennis vragen, wat logica enz. Ik heb eens die voorbeeldvragen gezien en die waren wel poepsimpel. Nu zijn het psychotechnische testen. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Ik heb er eigenlijk totaal geen gedacht van. Schetsen ze een persoonlijkheidsprofiel of zo?

Mvg
factageklerk

Re: Examen OSTCH Infrabel

Bericht door factageklerk »

De algemene vragentest word nog soms gebruikt en is de eerste stap van het examen. De psyschotesten gebeuren op een computer dezelfde dag, per vraag krijg je 4 stellingen je moet er daar 2 van aanduiden, één dat het meest van toepassing op jouw persoonlijkheid en één dat het minst van toepassing is. Naar het einde van die test toe komen de meeste stellingen terug die je al eerder gezien hebt, opletten dan is hier de boodschap :o . De uitslag van die test speelt een grote rol tijdens het onderhoud met de jury(dit gebeurt altijd op een ander tijdstip) want tijdens dat gesprek is daar ook een psycholoog aanwezig. Ze screenen je zeer grondig,testen je stressbestendigheid,gaan na hoe je situatie's kan inschatten + de gevolgen ervan ,dat je goed communiceerd en functioneerd in teamverband. Ikzelf heb dat examen ook al enkele keren gedaan en was nooit verder dan de jury geraakt :( . Maar in ieder geval succes met je test
Satyricon

Re: Examen OSTCH Infrabel

Bericht door Satyricon »

Bedankt voor de informatie. Nog een vraagje. Ik moet daar om 8h 's morgens zijn. Hoelang duurt zo'n examen? 't Is omdat ik om 14h moet beginnen op de Blok vandaar :).
factageklerk

Re: Examen OSTCH Infrabel

Bericht door factageklerk »

Satyricon schreef:Bedankt voor de informatie. Nog een vraagje. Ik moet daar om 8h 's morgens zijn. Hoelang duurt zo'n examen? 't Is omdat ik om 14h moet beginnen op de Blok vandaar :).
Ik was daar meestal terug buiten voor de middag rond 11 u. Het hangt er vanaf natuurlijk hoeveel kandidaten er zijn en hoe de gesprekken vlot verlopen. krijg jij als spoorwegmedewerker geen voorrang of dienstvrijstelling?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Examen OSTCH Infrabel

Bericht door Steven »

Hij doet mee aan de openbare proef, niet aan de interne proef (indien die er al zou geweest zijn). Dat maakt dus een verschil uit.
Satyricon

Re: Examen OSTCH Infrabel

Bericht door Satyricon »

Ik zal wel zien welk genre vragen het zijn. Maar ik zie het wel zitten :D. De kans dat het algemene kennis vragen zijn zit er ook in want heb al voorbeeld vragen gezien en dat was enkel algemene kennis en wat logica.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Examen OSTCH Infrabel

Bericht door markske »

Ik heb vorige week meegedaan voor 1ste OSTCH,we zaten met acht kandidaten in een lokaal.
De test zelf duurde ongeveer 55 min met verschillende reeksen van vragen allen met een beperkte tijdsduur bv 20 vragen 4 min tijd. Deze tijd is bijna steeds te kort niks van aantrekken gewoon goed nadenken en een juist antwoord geven. Beter 12 juist en 8 niet ingevuld, dit geeft de indruk dat je in een stresssituatie correct en wel overwogen te werk gaat, dan 12 juist en 8 fout, hierbij de indruk na te laten dat je onder stress niet goed meer nadenkt en begint te gissen. Enkele voorbeelden men geeft twee op het eerste gezicht identieke namen op. Je antwoord met goed of fout, deze namen zijn zo van die Russisch klinkende namen die ik echt niet kan onthouden maar de verschillen zijn zeer miniem als er al één is: q of g, ai of ia, v of w, en zo verder. Ook enkele letterreeksen aBc DeF gHi .... (Grote letter kleine letter). Reeksen met 5 prenten deze krijg je 4 sec te zien dan moet je aanduiden welk prentje er niet bij was of welk één juist wel. Een terrein heeft een omtrek van ... meter 2/5 is beplant met tomaten 1/6 met bloemkool hoeveel m² blijft er onbeplant. Ruimtelijk inzicht wordt ook getest, verschillende vormen worden getoond een pijl duid de kijkrichting aan het is dan aan jou om aan te duiden wat het zicht van daaruit is
Ik kan maar één ding zeggen zorg dat je uitgeslapen bent en laat je niet opjagen. Einde test 2' later komen ze al zeggen wie er geslaagd is en wie niet, in mijn groep 3 geslaagd 5 niet.
Indien geslaagd nieuwe niet eliminerende test. Je krijgt een handleiding met enkele vragen over het gebruik ervan, tegen de tijd, niet gemakkelijk ! Ik weet niet meer juist hoeveel +/- 5.
Hierna +/- 110 reeksen van 4 stellingen, aanduiden wat het minst en wat het meest op jou van toepassing is. Als dit alles voorbij is en je gestart bent om 8 uur zal het wel al vlug 11 uur zijn. Ik hoop je hiermee een beetje verder geholpen te hebben en wens je veel succes.
Satyricon

Re: Examen OSTCH Infrabel

Bericht door Satyricon »

Ben helaas niet geslaagd. Ik heb niet het gewenste profiel :s.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Examen OSTCH Infrabel

Bericht door groentje »

Spijtig. Heb je kunnen horen wat er dan scheelde?
Satyricon

Re: Examen OSTCH Infrabel

Bericht door Satyricon »

Eigenlijk niet. Er stond op dat ik het gewenste profiel niet had. Kan altijd navraag doen maar bon die mensen zullen dat wel weten zeker ;)?
Bartjedj

Re: Examen OSTCH Infrabel

Bericht door Bartjedj »

Ik zou toch navraag doen. Positieve feedback. Kan je altijd gebruiken om rekening mee te houden als je in de toekomst nog eens solliciteert :wink:

BDJ
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Examen OSTCH Infrabel

Bericht door groentje »

Inderdaad. Je bent bijvoorbeeld te onzeker? Volg eens een cursusje assertiviteit. Je werkt te ongestructureerd? Ook daar bestaan cursussen voor. Tekort aan maturiteit? Over een paar jaar kan dat grondig veranderen.
Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf, hoeveel je ervoor over hebt om bij ons te kunnen beginnen. En of je op dat punt misschien gewoon een slechte dag had, misschien lukt het bij een volgende poging wel.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Examen OSTCH Infrabel

Bericht door dentheo »

Satyricon schreef:Eigenlijk niet. Er stond op dat ik het gewenste profiel niet had. Kan altijd navraag doen maar bon die mensen zullen dat wel weten zeker ;)?

Ik hoop het, maar GIJ moet het ook weten, anders leer je niet bij...
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Examen OSTCH Infrabel

Bericht door dekooiker »

Ik deed ook examens mee, was niet geslaagd op mondeling.
Heb gevraagd naar de reden en kreeg een deugdelijk antwoord.
Nu weet ik waaraan het lag en ik zie vooral dat het een stommiteit van mij was.
Mijn antwoord op een bepaalde stelling (waarop ze je testen dus) was niet probleemoplossend.

Ik ga zeker opnieuw meedoen!
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Examen OSTCH Infrabel

Bericht door dentheo »

dekooiker schreef:Ik deed ook examens mee, was niet geslaagd op mondeling.
Heb gevraagd naar de reden en kreeg een deugdelijk antwoord.
Nu weet ik waaraan het lag en ik zie vooral dat het een stommiteit van mij was.
Mijn antwoord op een bepaalde stelling (waarop ze je testen dus) was niet probleemoplossend.

Ik ga zeker opnieuw meedoen!
voilà, :!: :!: zo moet ge dat doen !!!!
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie