ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezondheid

Bericht door Bordensteker »

dentheo schreef:Bij bestuurders is het nog een schep(je) erger daar bestaat geen 3x8... het is ongelooflijk variërend....
Uitzondering op die regel: de Bestuurders Rangeringen in de Antwerpse haven werken wel in 3x8 (volgorde: vroeg > nacht > laat).
Junkie88

Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid

Bericht door Junkie88 »

Hehe, effe een zeer grote bump.

Hoe zit zo'n shiftenrooster er typisch uit? Is dat per zes weken, per vier weken?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid

Bericht door Steven »

hangt van de reeksen af, hoe groter de reeks, hoe meer weken nodig voor de herhaling begint.
bijvoorbeeld mijn eigen reeks. hierin zitten 20 weken, daar komen in onze reeks nog 2 keer 2 weken buiten reeks bij
als gevolg geeft dit 10 weken gekende diensten in de reeks / 2 weken buiten reeks / 10 weken in de reeks / 2 weken buiten reeks

de buiten reeks = uw diensten worden u last min bekend gemaakt, dit is een buffer om zieken, vakantie, opleiding, .... mee op te vangen van collega's.

De basisreeks maakt men op voor een jaar, de vrije dagen in die reeks mag men dus maar 1 keer per jaar aanpassen (de gekende wissel in december ook voor de reizigers). Dus om de 24 weken herbegint voor mij de reeks, dus ik zal de reeks dit jaar zo ongeveer 2,5 keer volgen. De grootste reeks bij ons in brussel zuid is echter veel groter en telt nog een 10tal weken extra, die hebben dus meer diensten en voor ze is volledig rond zijn hebben ze dus echt wel een meer weken nodig, ik dacht dat zij hun reeks zo 1,4 keer per jaar konden rondwerken.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid

Bericht door dentheo »

Nog een vraagje: in zo'n dienst hoe dikwijls verander je dan van treinserie ?
1 maal na de middagpauze of nog frequenter ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid

Bericht door Steven »

Je gaat uw vraag iets duidelijker moeten stellen omdat ik een correct antwoord wil geven.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid

Bericht door dentheo »

Wat bedoelde ik: bv. je begint op De Charleroi-Essen en blijft de eerste helft van je dienst daarop, na de pauze neem je een Brussel-Luik en weer blijf je daarop tot dienst vol is.
Day zou twee treinreeksen zijn op één dag.

Of voor iemand van Antwerpen 2 uur omnibus Essen dan 2 uur Noorderkempen na de pauze 2 uur omnibus Puurs en dan nog 2 uur Omnibus St.Niklaas.
Dat zou dan vier treinreeksen zijn op één dag.

Sorry jullie vaktaaltje is waarschijnlijk anders.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid

Bericht door Steven »

Pauze is een term die niet voorkomt bij treinbestuurders binnenlands verkeer.

Elke dienst start op dezelfde manier, ontvangst van de dienstfiche en bijhorende documenten, doornemen van orderboeken (met noodzakelijke veiligheidsberichten en aanpassingen), hier krijgen we tien minuten voor.

een paar diensten die wij doen kort samengevat.

Een dienst met een IC trein
Te voet depot naar station, aflos, Brussel zuid naar Eupen (513), afgelost worden, uurtje reserve te Eupen, aflos van een collega, Eupen Oostende (541), Oostende Brussel Zuid (513), afgelost worden. te voet terug naar depot, dienstfiche en verslag binnen brengen, dienst voor volgende dag nazien.

een dienst met een stoptrein
te voet naar perron, aflos collega, brussel zuid naar Louvain La Neuve, half uurtje wachten, Louvain La Neuve naar Ottignies, Ottignies naar Gembloux, Gembloux terug naar Ottignies, Ottignies naar Louvain La neuve, half uurtje wachten, Louvain La Neuve naar Ottignies, aflos door een collega die de trein naar brussel doet, aflos andere collega (ander perron ook), Ottignies naar Louvain La Neuve, half uurtje wachten, Louvain La Neuve naar Brussel zuid, aflos door een collega en terug te voet naar de depot.


een gemengde dienst.
Te voet depot naar station, als passagier met een trein mee naar Schaarbeek groep R, te voet naar werkplaats OTWE, daar trein klaarmaken en een lokale rangering uitvoeren (om zo toegang te krijgen tot L27 vanuit de groep G), vertrek vanuit de groep G als 5516 tot Schaarbeek station. Ongeveer 20 min aan perron staan, TBG komt aan boord en doet zijn nodige werken (controle deuren, lichten, omroepinstallatie), als trein 5516 van Schaarbeek via ottignies naar Waver, indien Walibi niet open is als ledige rit terug naar Ottignies, indien Walibi open is als 6961 terug naar Ottignies. Te Ottignies kijkt de TBG het ledig zijn van de trein na (+ verloren voorwerpen meenemen), nadien lokaal een rangering doen naar de vorming van Ottignies zodat de trein uit de weg staat. Als passagier van Ottignies naar Namur, in Namur aangekomen hebben we nog een half uurtje tijd voor we moeten ontkoppelen aan 2419, het ontkoppelde deel gebruiken ik dan om trein 2519 te verzekeren tussen Namur en Dinant. Van Dinant naar Namur (2542) in Namur wachten op koppelen van deel uit Liers. Verder rijden naar Brussel zuid (als 2442)

dit zijn voorbeelden van diensten tijdens de week
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid

Bericht door Steven »

een paar voorbeelden van diensten die ik in het weekend doe.

Te voet naar het station gaan, aflos van een collega. Als stoptrein Brussel Gent via Denderleeuw en Aalst. In gent verander je van ritnummer (een 8 tal min stilstand) en ga je verder door als stoptrein naar Brugge, frontverandering in Brugge (16 min tijd). Van Brugge naar Gent als stoptrein. In Gent weer een 8tal minuten stilstand en nieuw ritnummer. Van gent via Aalst en Denderleeuw als stoptrein naar de Luchthaven. Frontverandering in de luchthaven, van de Luchthaven naar Brussel zuid rijden. Ledige rit van Brussel zuid naar Vorst rijtuigen. In Vorst rijtuigen de trein buiten dienst plaatsen en het dienstbusje (taxi genaamd door ons) terug nemen tot aan de depot.



een andere dienst.
te voet naar perron. Brussel zuid Namur, afgelost worden door collega die de trein naar Dinant doet, dik half uur wachten, aflos van een collega, Namur Brussel, Uitwijken naar Vorst Rijtuigen, wachten tot kuisploeg klaar is (indien ze voorzien zijn), Vorst rijtuigen Brussel Zuid, Brussel Zuid naar Dinant, Dinant naar Brussel zuid, afgelost worden door een collega en terug te voet naar de depot.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid

Bericht door TrainzDr3ver »

Het gebeurt precies niet al te vaak dat jullie gans de dag eenzelfde dienst rijden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid

Bericht door Steven »

Het is niet eenvoudig om dat allemaal te regelen je zit met een aaneenschakeling van elementen. Het materieel dat zijn rondjes doet op verschillende diensten, de bestuurder terug op zijn depot laten uitkomen binnen het max aantal diensturen.....
Plaats reactie