ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid
ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid
Dag allemaal
ik heb eind 2008 meegedaan aan het ingangsexamen van treinbestuurder (incl. medische en psychische testen). Recent ontving ik mijn brief ontvangen dat ik geslaagd ben.
Omdat treinbestuurder in onregelmatige ploegendienst gebeurt en literatuur zegt dat er geen enkele manier om ploegenarbeid ideaal te organiseren, hoe ervaren treinbestuurders (jong en oud, vrouw en man) deze ploegen na enkele jaren werken ?
Hebben jullie het gevoel dat de NMBS 'realistische' werkschema's opstel ? En hoe ervaren jullie deze schema's op het vlak van jullie gezondheid na x aantal jaren dienst ?
Ervaren jullie - en ik haal dit uit wetenschappelijke literatuur- bv. spijsverteringsstoornissen, maagzweren, gastritisch en dyspepsie, constipatie en diarree, zwaarlijvigheid, cardio-vasculaire aandoeningen ? Slaapstoornissen, Vermoeidheid, Zenuwaandoeningen: hoofdpijn, prikkelbaarheid, angst, lusteloosheid ? ... etc. Of zijn deze opgesomde symptonen overdreven en larie en apekool ? Graag jullie reactie.
Tenslotte nog een tweede vraagje : hoe staat het met het 'algemeen welzijn van de werknemer' en de NMBS ? Doet zij in het kader van voorzorgsmaatregelen bij ploegarbeid bv. inspanningen om personeelsleden die in ploegen werken voorlichting te geven over gezonde voeding, slaapadvies enz. En vind je dit ook terug in hun restaurants ? Graag jullie reactie.
Alvast bedankt !
Jacoba.
ik heb eind 2008 meegedaan aan het ingangsexamen van treinbestuurder (incl. medische en psychische testen). Recent ontving ik mijn brief ontvangen dat ik geslaagd ben.
Omdat treinbestuurder in onregelmatige ploegendienst gebeurt en literatuur zegt dat er geen enkele manier om ploegenarbeid ideaal te organiseren, hoe ervaren treinbestuurders (jong en oud, vrouw en man) deze ploegen na enkele jaren werken ?
Hebben jullie het gevoel dat de NMBS 'realistische' werkschema's opstel ? En hoe ervaren jullie deze schema's op het vlak van jullie gezondheid na x aantal jaren dienst ?
Ervaren jullie - en ik haal dit uit wetenschappelijke literatuur- bv. spijsverteringsstoornissen, maagzweren, gastritisch en dyspepsie, constipatie en diarree, zwaarlijvigheid, cardio-vasculaire aandoeningen ? Slaapstoornissen, Vermoeidheid, Zenuwaandoeningen: hoofdpijn, prikkelbaarheid, angst, lusteloosheid ? ... etc. Of zijn deze opgesomde symptonen overdreven en larie en apekool ? Graag jullie reactie.
Tenslotte nog een tweede vraagje : hoe staat het met het 'algemeen welzijn van de werknemer' en de NMBS ? Doet zij in het kader van voorzorgsmaatregelen bij ploegarbeid bv. inspanningen om personeelsleden die in ploegen werken voorlichting te geven over gezonde voeding, slaapadvies enz. En vind je dit ook terug in hun restaurants ? Graag jullie reactie.
Alvast bedankt !
Jacoba.
Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid
Ik ben geen bestuurder, maar werk in wisselende ploegen in een 3x8-systeem.
Het is wennen aan dat onregelmatige leven, en ik heb wel eens last van vermoeidheid, diarree, e.d., maar niet overdreven.
Niet iedereen is even geschikt voor dit werk, maar de ene zal het al beter verdragen als de andere.. En voor heel wat oudere collega's begint het wel te wegen, vooral de omschakeling na een paar dagen nachtdiensten kan zwaar zijn. Heel wat onder hen willen echter niet ruilen, en niet alleen maar om financiële redenen. Er zijn immers ook voordelen aan verbonden. Ik moet geen verlof vragen voor een afspraak bij de bank, bijvoorbeeld. Ik kan naar de winkel gaan als er geen wachtrijen zijn. Ik heb een deel van de dag vrij, waarop je daar iets mee bent, kortom. Alleen spijtig dat zoveel vrijetijdsactiviteiten gepland zijn voor mensen die van 9 tot 5 werken...
Het is wennen aan dat onregelmatige leven, en ik heb wel eens last van vermoeidheid, diarree, e.d., maar niet overdreven.
Niet iedereen is even geschikt voor dit werk, maar de ene zal het al beter verdragen als de andere.. En voor heel wat oudere collega's begint het wel te wegen, vooral de omschakeling na een paar dagen nachtdiensten kan zwaar zijn. Heel wat onder hen willen echter niet ruilen, en niet alleen maar om financiële redenen. Er zijn immers ook voordelen aan verbonden. Ik moet geen verlof vragen voor een afspraak bij de bank, bijvoorbeeld. Ik kan naar de winkel gaan als er geen wachtrijen zijn. Ik heb een deel van de dag vrij, waarop je daar iets mee bent, kortom. Alleen spijtig dat zoveel vrijetijdsactiviteiten gepland zijn voor mensen die van 9 tot 5 werken...
Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid
Bij bestuurders is het nog een schep(je) erger daar bestaat geen 3x8... het is ongelooflijk variërend....groentje schreef:Ik ben geen bestuurder, maar werk in wisselende ploegen in een 3x8-systeem.
Het is wennen aan dat onregelmatige leven, en ik heb wel eens last van vermoeidheid, diarree, e.d., maar niet overdreven.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid
Ik zou dan ook niet graag willen wisselen. Maar onderschat 3x8 ook niet, hoor, pakweg 7 dagen beginnen om 6h, dat vreet ook aan je. Overgangen late naar vroege na 1 dag rust, terug op je plooi komen na 7 nachten... En een dienst bij ons is altijd 8h, zonder voorziene pauze, terwijl de meeste rijdende diensten doorgaans korter zijn. Al zijn er uitzonderingen, natuurlijk. Maar nogmaals, ik zou niet willen wisselen. Ik ben geen ochtendmens, en 6h is echt wel mijn limiet om na een (korte) nacht te beginnen werken.
Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid
Meeste rijdende diensten zijn tegenwoordig langer dan 8 uur, op Antwerpen Noord en nog een paar andere depots is men ondertusen gestart met diensten tot 10 uur.
werken van 1u30 tot 11u30, enkel voor de mensen die echt goed hun slaap kunnen regelen zou ik zeggen. De gemiddelde prestatie lijkt laag maar dat heeft ook te maken met het aantal overgangen die in een reeks ingebouwd zitten (bestaat niet voor ploegendienst 3x8)
werken van 1u30 tot 11u30, enkel voor de mensen die echt goed hun slaap kunnen regelen zou ik zeggen. De gemiddelde prestatie lijkt laag maar dat heeft ook te maken met het aantal overgangen die in een reeks ingebouwd zitten (bestaat niet voor ploegendienst 3x8)
Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid
Bedankt voor de info, dat wist ik niet. Ik dacht dat de lange diensten eerder de uitzondering waren.
Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid
er bestaan nog diensten van juist iets boven de zes uur, maar je zal er landelijk genomen niet te veel meer vinden, het meer aanbod van treinen dat de laatste jaren in het aanbod zit is er gekomen door de meeste diensten te verlengen naar de maximum diensttijd of toch kort in de buurt er van.groentje schreef:Bedankt voor de info, dat wist ik niet. Ik dacht dat de lange diensten eerder de uitzondering waren.
Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid
Ik heb soms wel last van mijn maag. Ik werk in een 3x8 systeem maar ook al werk je in een 3x8 systeem je moet gewoon je normaal voedingspatroon aanhouden. Dan heb je geen last van zwaarlijvigheid.
Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid
het tussendoor snoepen is op dat vlak ook een gevaar.Satyricon schreef:Ik heb soms wel last van mijn maag. Ik werk in een 3x8 systeem maar ook al werk je in een 3x8 systeem je moet gewoon je normaal voedingspatroon aanhouden. Dan heb je geen last van zwaarlijvigheid.
Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid
Na een aantal jaren bus en dus onregelmatig leven stap ik over op regelmaat met ploegenstelsel.
Het kan niet echt gezond zijn om 's nachts te werken terwijl het lichaam eigenlijk wil bekomen.
Maar je kan natuurlijk wel wisselen: ik doe graag lates, de meeste mensen doen graag vroeges en zo helpen we elkaar om het ritme aan te houden dat ons allen best uitkomt.
Het kan niet echt gezond zijn om 's nachts te werken terwijl het lichaam eigenlijk wil bekomen.
Maar je kan natuurlijk wel wisselen: ik doe graag lates, de meeste mensen doen graag vroeges en zo helpen we elkaar om het ritme aan te houden dat ons allen best uitkomt.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid
Inderdaad zo doe ik het dus ook. Ik moet van ver komen Oostende - Regio Brussel. Mijn collega's wonen in de buurt en zij doen graag de vroegte shift. In feite heb ik min of meer een regelmatige dienst (enkel late ploeg) op enkele uitzonderingen na .dekooiker schreef:Na een aantal jaren bus en dus onregelmatig leven stap ik over op regelmaat met ploegenstelsel.
Het kan niet echt gezond zijn om 's nachts te werken terwijl het lichaam eigenlijk wil bekomen.
Maar je kan natuurlijk wel wisselen: ik doe graag lates, de meeste mensen doen graag vroeges en zo helpen we elkaar om het ritme aan te houden dat ons allen best uitkomt.
Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid
Ben zelf een tijd treinbegeleider geweest en dus gewerkt met wisselende uren. Heb sindsdien (ondertussen 8 jaar later) zware slaapproblemen. Het eerste jaar ging alles goed, maar daarna raakte mijn slaapritme behoorlijk ontregeld. Voorheen had ik daar nooit problemen mee. Hoewel ik het een enorm leuke job vond, vind ik het jammer dat ik er blijvende problemen heb aan overgehouden. Zou het dan ook om die reden nooit meer opnieuw doen. Maar goed, misschien ben ik wat dat betreft wat zwakker dan anderen... Denk dat het vooral sterk persoonlijk is. Heb niet de indruk dat alle begeleiders en bestuurders er last van hebben.
Een tip: let heel goed op je voeding en vooral de momenten waarop je eet. Door de steeds wisselende dagindeling riskeer je erg onregelmatig te eten en dat eist vrij snel zijn tol. Op zich heb je dat echter 'vrij' goed in de hand.
Een tip: let heel goed op je voeding en vooral de momenten waarop je eet. Door de steeds wisselende dagindeling riskeer je erg onregelmatig te eten en dat eist vrij snel zijn tol. Op zich heb je dat echter 'vrij' goed in de hand.
Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid
Toch prachtig dat je dat zo kan regelen..ik denk dat dat bij bestuurders niet zo goed lukt (begrepen uit hun verhalen)Satyricon schreef: In feite heb ik min of meer een regelmatige dienst (enkel late ploeg) op enkele uitzonderingen na .
Zou dat komen door al die premies ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid
bij bestuurders lukt dat minder omdat je rekening moet houden met lijnkennis en materieelkennis.
-
- Berichten: 2543
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: ploegenarbeid (bij treinbestuurders) en gezonheid
dentheo schreef:Toch prachtig dat je dat zo kan regelen..ik denk dat dat bij bestuurders niet zo goed lukt (begrepen uit hun verhalen)Satyricon schreef: In feite heb ik min of meer een regelmatige dienst (enkel late ploeg) op enkele uitzonderingen na .
Zou dat komen door al die premies ?
Denk dat het verschil iets subtieler is !
Iemand kan graag "vroege" of "late " Maar waarschijnlijk als je om 06hoo of 14 moet beginnen.
Maar een mooie "treinbestuurders vroege" van 00h05 of 01h00 of 03h50 is ietsje minder aantrekkelijk om onderling te verwisselen. Of een late die stopt om 02h00 is mischien ook minder aantrekkelijk.
Daarom vindt ik het Franse systeem 6/4 niet slecht t.t.z. 2 vroege,2 late , 2 nachten en 4 rust.