onderstationchef

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
sarko36

onderstationchef

Bericht door sarko36 »

hallo,

Ik ben geslaagd voor onderstationchef. Op 23 maart is de aanwerving gepland. Wanneer zou de opleiding dan starten en is dat overdag en wat houdt het eigenlijk in?
Het is één grote uitdaging maar kan iemand er mij iets meer over vertellen. Het is spannend aftellen naar 23 maart...
RIDCO

Re: onderstationchef

Bericht door RIDCO »

Is het onderstationschef Cargo, reizigers of Infrabel
Stuka

Re: onderstationchef

Bericht door Stuka »

Ik ben momenteel bezig aan mijn opleiding Onderstationschef Cargo. Ik kan je verzekeren, als je van buitenaf komt, zoals ik, dat het aangeraden is om elke avond de lessen in te studeren, of je komt er niet. De opleiding is echt zwaar, zelfs voor mensen die al jaren (en dan spreek ik over 30 jaar en meer, want die zitten ook in mijn klas) aan het spoor zitten.
Je krijgt bijvoorbeeld opleiding in spoortoestellen, bovenleidingen, seininrichting, ssp (schematisch seininrichtingsplan), voorschriften voor reizigers- en goederentreinen, schouwing, rangeringen, remmingen, ... Maar, ik heb het me nog geen seconde beklaagt dat ik er aan begonnen ben. Het vraagt een grote inspanning, maar het is zeker de moeite waard!
RIDCO

Re: onderstationchef

Bericht door RIDCO »

Worden die opleidingen centraal gegeven in Brussel of regionaal (Antwerpen, Gent) ?
Stuka

Re: onderstationchef

Bericht door Stuka »

De opleidingen worden gegeven in Antwerpen Centraal, er zitten mensen van Genk, Antwerpen Noord, Brussel en Leuven in mijn groep, dus ik denk wel dat het vrij gecentreerd wordt. Er zijn er nog van de COC die opleiding volgen en het is toch allemaal in Antwerpen hoor.
RIDCO

Re: onderstationchef

Bericht door RIDCO »

't is alleszins een zeer boeiende job met veel afwisseling. 'k Heb het 30 jaar gedaan. De dagen vliegen zeer snel voorbij. 't Was destijds wel negen maanden opleiding.
sarko36

Re: onderstationchef

Bericht door sarko36 »

infrabel
RIDCO schreef:Is het onderstationschef Cargo, reizigers of Infrabel
Stuka

Re: onderstationchef

Bericht door Stuka »

Dan gaat ge waarschijnlijk ne zware boterham seininrichting krijgen...
pattyne

Re: onderstationchef

Bericht door pattyne »

Hallo
Ik heb ook gesolliciteerd voor de functie van onderstationschef. Wat zijn de stappen voor je wordt aangeworven?
grtz
RIDCO

Re: onderstationchef

Bericht door RIDCO »

De "spelregels" die men je zal leren in de opleiding zijn voor een groot gedeelte opgenomen in de reglementen ARGSI en VVESI. Beiden zijn trouwens "wetgeving".
Het zijn allemaal onderwerpen en procedures die je als onderstationschef bij de dagelijkse job zal gebruiken.
P-touch

Re: onderstationchef

Bericht door P-touch »

Hallo iedereen,


Ik moet zaterdag naar de "verplichte infosessie" voor onderstationschef. Zijn er mensen die mij tips kunnen geven voor de verdere verloop van de aanwerving? Ik vrees een beetje (als ik ver genoeg raak in de aanwerving) dat ik medisch ga afgekeurd worden. Weet er soms iemand of ze héél streng zijn op kleurstoornissen? Ik zou gaan voor de specialiteit "infrabel". Wat moet je eigenlijk gaan verwachten van het mondeling examen? Is dat eigenlijk een heus examen, of gewoon een babbel om te peilen naar je motivatie?
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: onderstationchef

Bericht door groentje »

Korte samenvatting van wat mijn ervaringen (die je uitgebreider wel kan terugvinden met de zoekfunctie vh forum) was dat ze toch behoorlijk streng zijn qua gezicht, als je bijvoorbeeld een groen van een rood sein niet kan onderscheiden, heb je wel degelijk een probleem.
Het mondeling examen is inderdaad een klassiek sollicitatiegesprek, waar gepeild wordt naar motivatie en kennis. Ook een psycholoog is aanwezig, om te kijken of je 'in het profiel past'. Normaal volgt pas hierna het medisch onderzoek. Daarna begint de opleiding, al kan die, afhankelijk van de beschikbare opleidingsplaatsen, met enige maanden uitgesteld worden. Ondertussen werk je dan ergens anders (papierwerk, loopjongen...).
P-touch

Re: onderstationchef

Bericht door P-touch »

Probleem is dat ik wel degelijk een groen van een rood licht kan onderscheiden in het dagdagelijkse leven, maar als ze mij die test laten doen met die bolletjes waar je dan een cijfer moet in terugvinden dan begin ik helemaal te flippen. Ik zie wel kleuren afzonderlijk, maar blijkbaar lukt het mij niet van het verband te leggen van allemaal kleuren door elkaar. Maar zoals ik dus al zei: zet mij in het dagelijkse leven voor een verkeerslicht of een sein, en ik zal je wel kunnen zeggen of het licht nu groen of rood brandt. Soit, we zullen wel zien wat de uitkomst is... I'll keep you up to date, eerst zaterdag eens gaan zien wat de job zoal inhoudt en dan nog door mijn andere tests zien te komen
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: onderstationchef

Bericht door dekooiker »

Geen schrik hebben.
Ik meende ook dat probleem te hebben maar ik ben geslaagd in de medische test.
De trein.
Alleen voor durvers.
P-touch

Re: onderstationchef

Bericht door P-touch »

Ik hoop't echt waar... Heb mij ingeschreven voor treinbestuurder ook, maar daar heb ik vandaag bericht van gekregen dat ik volgens mijn diploma niet voldoe aan de eisen. Nooit gedacht dat een papier nog altijd meer waard is dan een gemotiveerde werknemer. Zou't niet mogen gedroomd hebben dat ik voor dat ene mankement zou afgekeurd worden, maar is natuurlijk wel een belangrijk mankement inzake veiligheid hé...
Plaats reactie