Mondeling examen verkeersinfobediende

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
P-touch

Mondeling examen verkeersinfobediende

Bericht door P-touch »

Hoi,


Op 7/07 moet ik nog eens naar Brussel voor mijn mondelinge proef van verkeersinfobediende. Uit vorige proeven weet ik nu dat ze wel eens durven vragen naar de dagindeling van de job waarvoor je solliciteert. Zitten er hier onder jullie misschien speakers/verkeersinfobedienden die mij een klein beetje inzicht kunnen geven in de dagdagelijkse bezigheden van een verkeersinfobediende? Ik zou graag eens op een seinhuis komen kijken wat jullie daar allemaal doen, maar omwille van professionele redenen kan ik mij in de week niet vrijmaken om een bezoekje te brengen, tot mijn grote spijt.

Alvast bedankt voor jullie reacties
factageklerk

Re: Mondeling examen verkeersinfobediende

Bericht door factageklerk »

Hallo , ik ben ook geslaagd voor de theoretische test en moet op 6/7/09 op gesprek langskomen toen ik aangeworven werd als seingever moest ik in afwachting speaken. Speakers werken in een 2x8 of 3x8 ploegensysteem afhankelijk waar je word ingezet natuurlijk , je moet als speaker de ganse zone goed kennen waar je de treinen moet aankondigen want er zijn verschillende speakersposten op een seinhuis je blijft niet altijd op dezelfde post zitten (zodat er wat afwisseling is ) een speaker beschikt ook over schermen waar hij het verkeer kan volgen en waar welke trein zal arriveren in het station ook is hij verantwoordelijk voor de optische schermen op het perron waar de reizigers lezen welke trein het is bvb als er een spoorverandering is dat is zo een beetje de voornaamste taak van de speaker
Trammist

Re: Mondeling examen verkeersinfobediende

Bericht door Trammist »

Wordt een speaker (ook) vervangen als 'ie verkouden is?
factageklerk

Re: Mondeling examen verkeersinfobediende

Bericht door factageklerk »

Ja als een speaker ziek is belt men naar alle collega's om te kijken wie hem kan komen vervangen zelfs in noodgevallen kan een andere speaker de werkpost tijdelijk vanuit z'n eigen post het overnemen. Bij seingevers is dit juist hetzelfde
Trammist schreef:Wordt een speaker (ook) vervangen als 'ie verkouden is?
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Mondeling examen verkeersinfobediende

Bericht door dentheo »

Wordt er een proef afgenomen in verband met de "duidelijkheid" van de stem ?
Theo
Groeten vanop de Heide
factageklerk

Re: Mondeling examen verkeersinfobediende

Bericht door factageklerk »

Ja volgens de info bijgevoegd in de uitnodiging zou men je uitspraak testen in het frans,engels en duits
P-touch

Re: Mondeling examen verkeersinfobediende

Bericht door P-touch »

Ik ben dus op 7/7 mijn examen moeten gaan doen, en vandaag 16/07 (nog geen 10 dagen later) heb ik al bericht gekregen. Zeg nu nog eens dat ze bij de spoorwegen niet snel kunnen werken.

Ik ben geslaagd voor mijn mondelinge testen, sta 20ste gerangschikt onder de Nederlandstaligen. Nu is mijn vraag wel of dat de overall ranking is, of enkel van externen... Toen ik vanmiddag de HR-dienst belde zegden ze mij dat er geen Medische keuring meer volgt. Zou dit kloppen? Kan mij gelijk moeilijk voorstellen dat er geen medische controle meer zou komen. Hoop nu maar dat ik snel aan de slag kan, liever gisteren dan vandaag!

@faktageclerk: waarom verander je eigenlijk van seingever naar verkeersinfo? Lijkt mij nochtans ook een boeiende job...
factageklerk

Re: Mondeling examen verkeersinfobediende

Bericht door factageklerk »

P-touch schreef:
@faktageclerk: waarom verander je eigenlijk van seingever naar verkeersinfo? Lijkt mij nochtans ook een boeiende job...
Ik ben na 2 dagen opleiding als seingever moeten stoppen door omstandigheden(gezondheid&thuissituatie) Na overleg met de opleidingsverantwoordelijke en met een dokter van het geneeskundig centrum heeft men mij op ziekenfonds gezet waarna mijn ontslag volgde. Ik kon die moment niet herbenut worden voor iets anders ,want had men mij de mogelijkheid gegeven om als speaker te blijven had ik het zeker gedaan. Men was tevreden over mijn speakersprestaties en het werk lag me wel(minder stres dan bij seingevers) en via dit examen wou ik proberen van deze job te kunnen doen maar gisteren kreeg ik negatief antwoord ik was niet goed genoeg bij mondelinge vaardigheden raar voor iemand die al ervaring heeft als speaker. Hoe was jouw test verlopen?
P-touch

Re: Mondeling examen verkeersinfobediende

Bericht door P-touch »

Ik had het gevoel dat het een heel pak minder was dan mijn mondeling voor onderstationschef, en daarvoor was ik niet geslaagd. Mijn gesprek ging wel vrij vlot, maar de tekst die je moest voorlezen in het Duits trok naar mijn mening nergens op. Blijkbaar kan je er nergens vat op krijgen over hoe je gepresteerd hebt. Had mezelf voorgenomen dat het niet goed geweest was zodat de teleurstelling niet te groot zou geweest zijn, maar de euforie was nu des te groter. Vandaag zaten er al brieven van de vakbond in de bus, weliswaar met blijkbaar verkeerde informatie. Op dat blad van de vakbond stond dat mijn aanwerving voorzien was in de week van 24 augustus en dat ik nog op medisch onderzoek moest gaan. Ik op dien moment teruggebeld naar de dienst HR, en die wisten mij te vertellen (dit keer in keurig Nederlands) dat ik zonder medisch onderzoek aanvaard zal worden (wat ik nog steeds raar vind) en dat de vroegste aanwerving voor halverwege september zou zijn, in't slechtste geval begin volgend jaar.


Vind't sneu voor jou dat je niet geslaagd bent. Hopelijk vind je ergens anders bij't spoor nog je gading...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Mondeling examen verkeersinfobediende

Bericht door Kristofke »

Ik heb ook meegedaan aan de examens en ben 6 de in de rangschikking, ik had spijtig genoeg maar 10/20 van de uitsprakenproef (vond het Duits persoonlijk een rare tekst), maar de overige (mondeling 17/20 en luisterproef 19/20) waren wel uitstekend gelukkig genoeg.

Hopelijk komt er snel een definitieve indiensttredingdatum want ik moet natuurlijk mijn huidige werkgever correct op de hoogte brengen, heb dat vandaag al gedaan zodat ik door dit op tijd te laten weten een schappelijke opzegtermijn kon onderhandelen (zonder dat ik het nadeel zou hebben om enkele weken later te starten als de rest zodat ik minder anciënniteit heb en zo direct onderaan de lijst van overplaatsingen zit).

Maar goed, ik lees voor de tweede maal hier dat er geen medische keuring meer is.
factageklerk

Re: Mondeling examen verkeersinfobediende

Bericht door factageklerk »

P-touch schreef:
Vind't sneu voor jou dat je niet geslaagd bent. Hopelijk vind je ergens anders bij't spoor nog je gading...
Ik vind het ook jammer zat er wat mee in :(. Ik ben al lang bezig met solliciteren bij de spoorwegen is niet altijd succesvol geweest. Toen ik afgestudeert was heb ik daar gewerkt als werfleider van de stationsschoonmaakploeg, maar dat was een startbaanovereenkomst en een contract van bepaalde duur (1jaar) en geen optie tot verlenging daarvan. ik zou toen absoluut bijgetekend hebben maar dat deed men voor niemand. Ik heb horen vertellen dat men voor brussel 44 verkeersinfobedienden nodig had, zou men in de toekomst voor de rest van Vlaanderen nog examens doen hiervoor?
P-touch

Re: Mondeling examen verkeersinfobediende

Bericht door P-touch »

Kristofke,

de info die ik doorgegeven heb van geen medische controle is info die ik van de dienst aanwervingen heb gekregen. De vroegste aanwerving zou zijn voor halverwege september, zoals ze op de infosessie gezegd hebben. Ik sta pas 20ste op de lijst der Nederlandstaligen, dus als ze er 40 nodig hebben zou ik misschien wel geluk kunnen hebben om bij de eerste lichting te zitten. Je kan misschien best eens bellen naar het nummer dat op je bevestiging stond, echt wel vriendelijke mensen en die kunnen je meteen een uitleg geven op al je vragen die je hebt.

Factageklerk,

zeker niet opgeven, volgens mij zijn er nog wel hier en daar jobs die je kan invullen. Ik vermoed wel dat ze over de rest van Vlaanderen ook nog verkeersinfobedienden zullen nodig hebben. Waar heb je die info eigenlijk dat ze er 44 nodig hebben in't Brusselse? Mij vertelden ze gisteren dat ze er nog geen zicht op hadden en dat ik eind augustus mocht terugbellen om te zien waar en wanneer ik tewerk zou gesteld worden. Don't give up your hope!!!
Plaats reactie