examen commercieel bediende

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Junkie88

Re: examen commercieel bediende

Bericht door Junkie88 »

groentje schreef:Statutair kan ook komen nadat je aangeworven bent als contractueel, en qua werkvoorwaarden is het niet zoveel slechter (een vrijkaart België ipv Benelux is zowat het voornaamste verschil, al zijn er nog wat details).
Je wil liever niet naar Antwerpen, ok. Maar je zal wellicht sowieso naar een van de grote plaatsen gaan, de kans is immers klein dat je in pakweg Poperinge of Genk terecht zal kunnen als nieuweling. Als het dus niet Antwerpen wordt, zal het wellicht Brussel zijn.
Het grootste verschil, belangrijk voor oudere werknemers (voor jonge snaken als ik zal dat toch ni meer van toepassing zijn later), is de pensioenberekening vermoed ik
Galactic

Re: examen commercieel bediende

Bericht door Galactic »

Zoals Groentje schrijft, is het verschil enkel de vrijkaart België bij een contractueel. Voor de rest zijn er weinig verschillen, behalve dan het aantal verlofdagen : dat is 20 ipv 24. Maar je hebt als contractueel ook je 13 kredietdagen. Voor de rest (wedde, premies, ...) is alles identiek. De tijd dat je contractueel bent, telt ook mee als anciënniteit voor uw wedde.
Hoe het met de pensioenberekening zit, dat weet ik niet.

Als u een contractuele functie wordt aangeboden : zeker doen. Zo ben ik ook als comm. bediende gestart. Een jaartje later was ik statutair, dit enkel door een regularisatie-examen af te leggen. Dit examen is een lachtertje, aangezien je al een aantal maanden de job uitoefent en dus al op de hoogte bent van alles. Dit examen is dus gewoon een formaliteit. Ik denk zelfs dat dit examen binnen het jaar van uw contractuele aanwerving moet gebeuren.
Sowieso moet je starten in een groot station (Brussels-Zuid,-Centraal,-Noord,-Luchthaven of Antwerpen). En daar zul je toch wel een aantal jaartjes zitten.
Maar vanaf het moment dat je statutair wordt, kun je uw overplaatsing aanvragen.
anomynous

Re: examen commercieel bediende

Bericht door anomynous »

Bedankt voor de nuttige informatie! Ik weet wat te doen :D
Plaats reactie