examen commercieel bediende

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

examen commercieel bediende

Bericht door odul »

Momenteel is er een externe proef voor commercieel bediende, ook intern is er een mondelinge proef voor commercieel bediende.

Kan er iemand meer vertellen omtrent ervaringen of bevindingen.


MVG
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: examen commercieel bediende

Bericht door odul »

De interne (mondelinge proef) is voorbij.
De uitslagen zijn ook bekend.
Heel bedroevend! :(
Mensen met jarenlange ervaring als "waarnemend commercieel bediende" zijn gewoon niet goed bevonden.

Zoiets zou je in de privé nooit 'verkocht' krijgen.
Bij de NMBS wel, de logica is er dan soms ook ver zoek.
RIDCO

Re: examen commercieel bediende

Bericht door RIDCO »

Bij de NMBS kan alles.

Ik durf er een bak Duvel op verwedden dat de "waarnemende commerciële bedienden" met jarenlange ervaring eerstdaags hun vervangers zullen mogen opleiden en daarna zelf terug zullen geplaatst worden in hun vorige betiteling.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: examen commercieel bediende

Bericht door odul »

En dan verschiet men dat uw 'motivatie' of inzet dalend is.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: examen commercieel bediende

Bericht door Kristofke »

dit is op wel meer vlakken bezig

zo moeten alle speakers in de toekomst een scholing krijgen, ik heb er al in de klas gehad die al jaren speaken, maar in de opleiding het amper goed ging

dat wil ofwel zeggen dat het te moeilijk is, of wel dat de persoon op zijn huidige post weinig probleemsituaties tegenkomt of verkeerd opgeleid is (zie het als na tien jaar terug een rij examen afleggen, ik zou gebuisd zijn)
mir

Re: examen commercieel bediende

Bericht door mir »

Ik vraag me af wanneer de laureaten van deze proef zullen aangeworen worden. Bij HR konden ze een tijdje terug geen datum zeggen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: examen commercieel bediende

Bericht door dentheo »

Kristofke schreef:dit is op wel meer vlakken bezig

zo moeten alle speakers in de toekomst een scholing krijgen, ik heb er al in de klas gehad die al jaren speaken, maar in de opleiding het amper goed ging

)
Als ge met speaker omroeper bedoelt , dan ken ik zo wel enkele "mompelaars" die het waarschijnlijk nooit meer afleren.....

Een stemproef afnemen zal meer opleveren dan "opleiding" , mensen die altijd lage frequenties brommen kunt ge niet eventjes anders laten spreken...
Theo
Groeten vanop de Heide
Satyricon

Re: examen commercieel bediende

Bericht door Satyricon »

RIDCO schreef:Bij de NMBS kan alles.

Ik durf er een bak Duvel op verwedden dat de "waarnemende commerciële bedienden" met jarenlange ervaring eerstdaags hun vervangers zullen mogen opleiden en daarna zelf terug zullen geplaatst worden in hun vorige betiteling.
Bwa zoiets beslis je zelf of je mensen wil opleiden hé. Toen ik bij de NMBS-groep ben begonnen heb ik opleiding gekregen van zeer gedreven mensen met jarenlange ervaring en ik was er zeer tevreden over. Nu heb ik ook al de nodige ervaring dat ik het soms ook eens moet doen en ik zie daar niet tegen op. Ik vind dat zoiets moet ik heb natuurlijk geen waarnemende functie. Als je iemand moet opleiden waar door je op termijn plaats zal moeten ruimen dan zou ik dat toch ook niet doen :D:D.
Galactic

Re: examen commercieel bediende

Bericht door Galactic »

Ik ben momenteel contractueel commercieel bediende. Sinds begin maart 2010 weet ik dat ik geslaagd ben voor alle proeven die nodig zijn om statutair te worden. MAARRRRRRRR het blijft duren....

Contact genomen met HR in april : "alles wat betreft aanwervingen voor Reizigers ligt stil. Geen idee wanneer dit zal gebeuren"
2 weken geleden via de vakbond geïnformeerd : "wegens verlof en onderbemanning liggen alle aanstellingen stil"

Tja, wat moet men daarmee doen : wachten zeker?
mir

Re: examen commercieel bediende

Bericht door mir »

Ik ben daarvoor ook al een tijdje aan het wachten, waarschijnlijk nog niet voor direct. Wel raar, eerst hadden ze hiervoor nogal wat volk te weinig en dan hebben ze niemand nodig. Geduld is een schone gave zeker ;)
Galactic

Re: examen commercieel bediende

Bericht door Galactic »

Er is nochtans volk tekort! In elk station!
Bij de eerste groep waren slechts 129 van de 400 kandidaten geslaagd.
Hoeveel er daarvan door het mondeling gedeelte geraakt zijn, weet ik niet.
Ook van de 2de groep weet ik niet hoeveel er geslaagd waren.
Ik heb dan toch wel het geluk gehad dat ik eind vorig jaar contractueel aangeworven ben. Nu is het enkel nog wachten op mijn aanstelling.
Geduld hebben hé :)
mir

Re: examen commercieel bediende

Bericht door mir »

@ galactic: Ondertussen al nieuws gekregen?
Galactic

Re: examen commercieel bediende

Bericht door Galactic »

Ja.
Volgens laatste berichten zouden de comm. bedienden die contractueel aangeworven werden eind vorig jaar, en die geslaagd zijn in hun examens, statutair aangesteld worden in oktober.
Wat er met de anderen personen die geslaagd waren in hun testen begin dit jaar, weet ik niet. Worden deze mensen in een soort reservebestand gehouden? I don't know.
Mocht ik iets opvangen, dan laat ik het weten.
mir

Re: examen commercieel bediende

Bericht door mir »

Binnenkort zou ik aan de slag kunnen (mobility). Wat moet ik me voorstellen bij de opleiding van drie maand?
Galactic

Re: examen commercieel bediende

Bericht door Galactic »

Proficiat!

Je moet je geen zorgen maken betreffende de opleiding : het zijn toffe mensen die de opleiding geven. Veel theorie (die soms een beetje saai overkomt) maar ook veel praktijkoefeningen. Met die oefeningen leer je het meeste. Spoorwegaardrijkskunde (alle IC-lijnen moet je kennen), en het verkoopssysteem LISA. Dit gaat van gewone verkoop van biljetten, tot het maken van treinkaarten, kortingskaarten (bv. grote gezinnen,...), terugbetalingen, vorderingen, ... . Ook een beetje het gebruik van Intraweb : hoe bepaalde formulieren opzoeken, hoe de voorwaarden van bepaalde B-dagtrips opzoeken,... In het begin lijkt het allemaal wat moeilijk, maar eens je effectief aan het werk bent, lukt dat heel goed. Trouwens, na je opleiding zul je hoogst waarschijnlijk in een groot station belanden, zoals Brussel. Je bent daar nooit alleen : je hebt altijd collega's waar je raad kunt aan vragen. Als je twijfelt over iets, dan vraag je het gewoon aan je collega. Daar zijn collega's voor : mekaar helpen waar nodig.

Heb jij 3 maanden opleiding?? Amai, wij moesten het stellen met 3 weken !
Misschien moeten wij ook terug in opleiding als we statutair aangesteld worden. Maar ik denk niet dat we de hele opleiding van 3 maanden zullen moeten volgen. We hebben al 10 maanden "ervaring on the job", dus zou het een beetje onnozel zijn om ons weer vanaf 0 op te leiden.

Veel succes in de opleiding en misschien tot binnenkort als collega.
Plaats reactie