examen commercieel bediende

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
mir

Re: examen commercieel bediende

Bericht door mir »

Is de opleiding op de aangeduide werkplaats?
Galactic

Re: examen commercieel bediende

Bericht door Galactic »

mir schreef:Is de opleiding op de aangeduide werkplaats?
Neen, in het opleidingscentrum aan Brussel-Centraal.

Normaal gezien zul je eerst in de Frankrijkstraat 89 (aan station Brussel-Zuid) moeten gaan om de papieren in orde te brengen (contract, ...). Daarna zul je, samen met je groep waarmee je de opleiding zult volgen (normaal gezien maximum 10 personen), begeleid worden naar het opleidingscentrum aan de Central. Na het in orde brengen van wat formaliteiten en een rondleiding en wat info, zul je de 2de werkdag daar verwacht worden voor de start van je opleiding.
Vanaf dan is het "back to school" :)
Ik denk wel dat je die eerste dag ook al zal weten in welk station je zal moeten beginnen werken na je opleiding. Als ze het je niet zeggen, vraag er maar naar : dat staat nu al vast. Op de dag van de aanwerving hebben wij zelfs een rondleiding gekregen in ons station.

Na je opleiding krijg je wel nog een 2-tal dagen opleiding op uw werkplaats. De eerste dag kijk je mee met een collega hoe alles in zijn werk gaat en wordt uw toegang in orde gebracht (inlogcode, wincash-code, keywatcher-code, toegang tot de loketten ...) Vanaf de 2de dag werk je zelf, maar onder toezicht van een collega. En vanaf dag 3 werk je alleen. Zoals ik al zei, is alleen een groot woord : bij problemen zijn er altijd collega's die je kunnen helpen.

Het werk op zich is niet moeilijk. Het enige wat je in de gaten moet houden, is dat uw kassa klopt. Als je met geld werkt, is er nu en dan wel eens een klein kasverschil. Dat is niet erg. Daarvoor krijgen we een kleine kaspremie. Het is erger als je meer dan 25 euro tekort hebt : daar sta je zelf voor in! Dus het komt erop aan dat je je niet laat opjagen door klanten, het juiste vervoerbewijs aflevert en ervoor te zorgen dat je kassa klopt.
mir

Re: examen commercieel bediende

Bericht door mir »

Galactic,
bedankt voor alle nuttige info, ik kijk er al naar uit om te kunnen beginnen!
Galactic

Re: examen commercieel bediende

Bericht door Galactic »

Graag gedaan.

Wanneer mag je starten?
mir

Re: examen commercieel bediende

Bericht door mir »

Volgens HR begin november, ik verwacht eerstdaags de officiële brief. En na het lange wachten zal ik toch maar gerust zijn als hij in de bus zit.
Duikbril AM86

Re: examen commercieel bediende

Bericht door Duikbril AM86 »

Worden der eigenlijk nog veel loketbedienden aangeworven de laatste tijd?
Ze werven der toch bijna geen meer aan want overal is
er loketpersoneel te weinig.
Een vriend van mij was of een op één andere jobbeurs een navraag gaan doen en die zei dat
ze nog nauwelijks loketbediende opleiden. Ze willen nog veel loketten sluiten blijkbaar...
Galactic

Re: examen commercieel bediende

Bericht door Galactic »

Nee, momenteel worden geen nieuwe commercieel bedienden meer aangeworven.
Er komt wel nog een interne proef om mensen die contractueel zijn of een andere functie hebben (bv. exploitatieklerk), de mogelijkheid te geven om statutair commercieel bediende te worden. Dit zou in het eerste kwartaal van 2011 gebeuren. Dit heb ik van enkele vakbondsmensen. (zowel ACV als ACOD)

Of er in de nabije toekomst nog commercieel bedienden zullen aangeworven worden, weet ik niet.
Hoeveel laureaten van de examens van eind 2009 er al effectief aan het werk zijn, weet ik ook niet. Maar ik vrees dat het er nog niet zo veel zijn. In 2011 zullen er waarschijnlijk eerst mensen aangeworven worden uit die lijst.
Duikbril AM86

Re: examen commercieel bediende

Bericht door Duikbril AM86 »

Hoe lang duurt het dan eigenlijk tussen het vrijstellen van een vacture op een de website en eer iemand
werkelijk aan het loket start aan zijn opleiding.?
Kan iemand die stappen eens weergegeven?
De totale duur?

Voor mij is een explotatieklerk hetzelfde als een com. bediende beiden leveren een vervoersbewijs af aan het loket.
Galactic

Re: examen commercieel bediende

Bericht door Galactic »

Een exploitatieklerk doet inderdaad net hetzelfde als een commercieel bediende.
Het enige verschil dat ik zie is dat een exploitatieklerk rang 7 is (na 12 jaar rang 6).
Een commercieel bediende is rang 5.
Dus als een exploitatieklerk meedoet aan examens voor comm. bediende, dan blijft hij/zij gewoon zijn werk doen, maar wordt hij er ietsje meer voor betaald.
Waarom men daar een onderscheid in maakt, weet ik niet.

Hoeveel tijd over de effectieve aanstelling gaat, is volgens mij afhankelijk van de functie waarvoor men iemand zoekt.
De vacature staat eerst een aantal weken op de website, dan volgt de infosessie, dan schriftelijke examens, dan het mondeling onderhoud, daarna voor bepaalde functies een medisch onderzoek. Reken in ieder geval maar minstens 8 maanden!
Om bij dit topic te blijven : de eerste comm. bedienden van de sessie van november 2009, zijn pas op 1/11/2010 begonnen met hun opleiding.
(behalve de enkelingen die telefonisch gecontacteerd werden om reeds contractueel aan de slag te gaan)
Duikbril AM86

Re: examen commercieel bediende

Bericht door Duikbril AM86 »

Wat voor een bureacratische aanwervingsprocedure is dat?

Als iemand die werkloos is en bij de NMBS solliciteerd in november 2009, kan die pas één jaar later beginnen.
Als men dan in november 2009 bijvoorbeeld 40 kandidaten heeft, hoeveel % haakt er dan af binnen dat één jaar?
Moest het in de privé allemaal zo lang duren alvorens men een persoon kan aanwerven heel
wat bedrijven zouden gewoon in de problemen komen.
Maar ja bij de NMBS is het aanwerven van een loketbediende nu eerder iets wat ze eeuwig proberen uit te stellen....
Ik zou mij wel kunnen inbeelden dat heel wat van die kandidaten tegen als ze dan op gesprek mogen al lang ander werk hebben, de NMBS denkt blijkbaar dat iedereen zit te wachten tot zij bellen en zeggen je mag nu op gesprek komen,dan dit nog eens dan dat nog eens en terwijl blijf je maar stempelen.
Galactic

Re: examen commercieel bediende

Bericht door Galactic »

Het is niet enkel bij de loketbedienden.
In september of oktober werden treinbestuurders gevraagd. De schriftelijke testen zijn reeds gedaan. In augustus 2011 (!!) worden de geslaagden verwacht voor een medisch onderzoek.
Reken maar uit : dit zal dus meer dan een jaar in beslag nemen!
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: examen commercieel bediende

Bericht door dentheo »

Het zal dus allemaal wel niet zo dringend zijn ....
Theo
Groeten vanop de Heide
Duikbril AM86

Re: examen commercieel bediende

Bericht door Duikbril AM86 »

Tegen wanneer gaat de NMBS met die grote pensioneringsgolf die voor de deur staat, dan eens treinbestuurders en
treinbegeleiders voor het GEN aanwerven?

Sommige depots gaan de komende 8 jaar bijna leeg lopen.
anomynous

Re: examen commercieel bediende

Bericht door anomynous »

Wat te doen?

Ondertussen al een goeie 3 maand geleden bevestigingsbrief ontvangen met felicitaties, blablabla. Laat ons zeggen dat ik bij de eerste 20 gerangschikt sta en dat ze mij uiteindelijk zouden oproepen. Om een lang verhaal kort te houden, ze hebben me een functie contractueel in Antwerpen voorgesteld, hetgeen ik echt niet zie zitten. Antwerpen ligt niet op mijn route, plus ik heb gesolliciteerd voor statutair.

Wat raden jullie mij aan? Ik heb geen zin om nog een paar maand te moeten wachten vooraleer ik meer nieuws ontvang. Een beetje duidelijkheid zou welkom zijn.

Alvast bedankt.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: examen commercieel bediende

Bericht door groentje »

Statutair kan ook komen nadat je aangeworven bent als contractueel, en qua werkvoorwaarden is het niet zoveel slechter (een vrijkaart België ipv Benelux is zowat het voornaamste verschil, al zijn er nog wat details).
Je wil liever niet naar Antwerpen, ok. Maar je zal wellicht sowieso naar een van de grote plaatsen gaan, de kans is immers klein dat je in pakweg Poperinge of Genk terecht zal kunnen als nieuweling. Als het dus niet Antwerpen wordt, zal het wellicht Brussel zijn.
Plaats reactie